Wie het voorwoord van dit boek van Ed van Eunen goed leest, kan niet aan de indruk ontsnappen dat actiemarketing onder marketeers weinig status geniet. Het is, zo lezen we nauwelijks verholen tussen de regels door, een bezigheid voor de jongere, doorgaans wat minder ervaren productmanager. Weliswaar een goede leerschool voor de beginnend marketeer, maar zo gauw die heeft laten zien dat-ie het kunstje door heeft, kan hij of zij snel het stokje doorgeven aan een jongere collega en zich bezig gaan houden met aanzienrijkere onderdelen van de marketingmix, zoals commercials of de marketingstrategie.
Wat is dat dan, actiemarketing? Van Eunen geeft de definitie: ‘Actiemarketing omvat alle activiteiten die de bedoeling hebben om meer verkoop te realiseren door de verhouding tussen de prijs en de waarde van een product of dienst tijdelijk te veranderen.’ Om kort te gaan: twee halen één betalen, of voetbalplaatjes, flippo’s, klantenkortingskaarten, of de variant die de laatste jaren online een hoge vlucht heeft genomen: coupons.
Van Eunen - eminence grise op actiemarketinggebied die al in 2003 het leerboek ‘Actiemarketing’ publiceerde - weet al langer dat zijn stiel niet het gedroomde werk is voor carrièretijgers, maar troost zich met de constatering dat ‘de meeste van de topmarketeers in ons land zich in het eerste deel van hun werkzame leven met actiemarketing hebben bezig gehouden’. Volgens van Eunen is het als volgt: wil je een goede marketeer worden, dan zul je je ook actiemarketing eigen moeten maken. En omdat zijn boek nodig aan een update toe was, kwam hij met deze vernieuwde editie met de wat ambitieuzere naam. Een gevalletje actiemarketing?
Nee dus. Van Eunen besteedt in dit boek veel meer aandacht aan de how-to kant van het vak, behandelt de nieuwe wetgeving op dit gebied, gaat in op de enorme mogelijkheden die de social media op dit vlak bieden, en duidt het - wat we dan maar noemen - Groupon-fenomeen. Van Eunen is geen groot stylist, maar het staat er allemaal in en laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Voor al die junior marketeers die uit zijn op hun eerste klapper.