Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nooit Af

Bent u van het type ‘Waaaah de robots komen!’ of omarmt u technologische ontwikkelingen vol nieuwsgierigheid? Denkt u dat het niet zo’n vaart loopt met veranderingen of ziet u de praktijkvoorbeelden van exponentiële groei? Gelooft u dat er altijd voldoende werk voor mensen blijft of mijmert u al over een basisinkomen voor iedereen?

Daniëlle de Jonge | 23 februari 2016 | 2-3 minuten leestijd

Mooi! Als u zich in één of meer van deze varianten herkent is het boek Nooit Af van Martijn Aslander en Erwin Witteveen echt iets voor u. Want of u nu stiekem in de ontkenningsfase rondom veranderingen zit of enthousiast opspringt bij weer een briljante vinding: dit boek biedt voor ieder een heleboel. Om over na te denken, om met anderen over te filosoferen en om eens eerlijk te kijken hoe ook u kunt profiteren van de eindeloze mogelijkheden die in het verschiet liggen.

Een belangrijke boodschap in Nooit Af is dat we met z’n allen los moeten komen van oude structuren. Alles wat u gewend bent verandert vroeg of laat. Niks is ooit af, en met de technologie gaat het ook nog eens in een stroomversnelling. Grote organisaties krijgen steeds vaker het nakijken en worden ingehaald door ‘slimme jongeren met een computer’. Of bestaande systemen zijn gedwongen te veranderen omdat groepen mensen – zwermen – dat aanjagen. Beeldende cases van onder meer Samsung, Microsoft en TomTom onderstrepen dat. Net als voorbeelden over fietspaden, de OV-chipkaart en Facebook. En wees eens eerlijk: laat u uw kapotte smartphone voor veel geld repareren? Of doet u dat voor een paar euro zelf met dank aan een gratis instructiefilmpje van een slimme jongen op YouTube?

Nooit af betekent volgens de auteurs ook dat alles in een permanente bètastatus verkeert. Het gaat niet zozeer om het creëren van een bepaald iets. Juist het verbeteren, samenvoegen en versterken van bestaande ontwerpen maakt dat er nieuwe dingen ontstaan. Van bèta naar bèta dus. Er zijn vier megatrends om absoluut rekening mee te houden. Big data, 3D-printing, Overvloed en Singularity. Wist u dat er in China een volledig 3D-geprint flatgebouw staat? Vervolgens gaan de auteurs in op vertragers van processen en maken dan de doorstap naar wat er kan en gaat veranderen. Zo komen het corporate bedrijfsleven, onderwijs, zorg en de financiële sector uitgebreid aan bod. Dat inspireert! Niet dat de auteurs het zeker weten, dat is onmogelijk. Het geeft alleen zoveel kijk op hoe het kan gaan, erg fascinerend.

En ja, zoals dat gaat met echt goede boeken: die leest u nog eens, of delen er uit. En dan komt u weer tot nieuwe inzichten. Dit is voor mij zo’n boek. Dus eigenlijk is deze recensie ook nooit af.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden