Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Maak ze gek! - Als je wilt weten hoe je echt meer klanten trekt

Aartjan van Erkel heeft zijn nieuwste uitgave een pakkende titel meegegeven: Maak ze gek! Een titel die het in eerste instantie niet eens zou worden, zo valt te lezen in een kader bij de bedankwoorden.

Rein Hof | 31 augustus 2016 | 3-5 minuten leestijd

Wil je weten hoe je echt meer klanten trekt met je marketing activiteiten en je website? Lees deze recensie en laat je verrassen door de ideeën van Aartjan van Erkel. Deze twee zinnen zijn alvast een tip uit het boek. Maak lezers nieuwsgierig en verwijs naar een resultaat. En het lijstje met tips voor het opwekken van onbedwingbare nieuwsgierigheid is nog veel langer. De stripachtige cover kan wellicht wat minder serieus overkomen maar ik kan je verzekeren dat de inhoud allesbehalve een comic is.

Lekker vlot

De schrijfstijl van Aartjan is lekker vlot. Geen moeilijke woorden maar heldere taal. Goede voorbeelden die zijn ideeën onderstrepen en duidelijk maken. In deze uitgave geen afbeeldingen of modellen, maar wel quotes die een specifiek deel van de pagina extra aandacht geven. En aan het einde van ieder hoofdstuk een checklist! Ik kan zo'n samenvattend lijstje altijd zeer waarderen. Helpt mij om de verschillende onderdelen van het hoofdstuk nog even scherp te krijgen.

Pakkende hoofdstuk titels

Ik vind de boektitel al opvallend en bijzonder. En de hoofdstuk titels wil ik gerust pakkend noemen. Wat denk je van:

Vermoord de cliche's

Vlieg onder de bullshit-radar

Laat je teksten bloeden

Geef een belachelijk waardevol cadeau

Is je interesse gewekt? Je nieuwsgierigheid geprikkeld?

De voorbeelden die beschreven worden zijn cases uit van Erkel's eigen praktijk. Hij beschrijft zaken waar zijn klanten tegen aan liepen en hoe hij hen geholpen heeft met het aanpassen en verbeteren van hun strategieën. Je loopt daarmee natuurlijk altijd het risico dat dit gezien wordt als het wel heel sterk aanprijzen van de eigen zaken. En het komt in dit boek absoluut niet zo over. De voorbeelden geven simpelweg een goede insight in de visie van Aartjan.

Werking van het brein

Aartjan beschrijft regelmatig hoe het menselijk brein werkt onder bepaalde omstandigheden en bij prikkels. Zo beschrijft hij wat het brein doet wanneer het gaat om consequenties in een case over de JBL Synchros Wireless Headsets. In een reclamespotje wordt getoond hoe een bekabelde headset veroorzaakt dat een kop hete koffie in het schoot van een luisteraar valt. Of hoe een dame van een loopband afvalt, omdat het draad van haar headset haar achterover trekt.

Het brein pakt zaken als deze direct op. Registreert de consequenties. En reageert daar op. Van Erkel beschrijft een aantal voorbeelden hoe je daar in je marketingstrategie gebruik van kunt maken. Wat daarbij vooral van belang is, is dat je het emotionele deel van het brein aanspreekt. Het emotionele brein (zoogdierbrein) is samen met het reptielbrein (het oerbrein dat altijd actief is om gevaar in te schatten en daar op te reageren) verantwoordelijk voor het grootste deel van alle beslissingen die mensen nemen. Dus niet wat veel mensen denken: het rationele deel.

Kaders en linkjes naar ondersteunende website

Naast de al benoemde quotes en checklists bevat het boek ook diverse zogenaamde kaders. Deze worden gebruikt om een specifiek onderdeel uit het hoofdstuk extra uitleg of achtergrondinformatie te geven. Handig. En helemaal handig is de verwijzing die zeer regelmatig gemaakt wordt naar de ondersteunende website www.maakzegek.nl  Zo vind je in het boek de verwijzingen naar de verschillende checklists maar ook naar YouTube filmpjes met mooie voorbeelden en uitleg. Daarnaast nog naar allerlei andere ondersteunende zaken. Een dergelijke ondersteuning heeft absoluut meerwaarde vind ik. Een klein kritiek puntje: waarom geen QR code toegevoegd aan de geschreven link, zodat je met een scanner direct naar de juiste pagina navigeert. Bij een herdruk wellicht? Uiteraard kun je via de website ook het boek bestellen. Zowel als papieren versie, als het e-boek en luisterboek.

Wil je Maak ze gek! in je boekenkast?

Ik zeg: Ja! Zeker wanneer je wilt weten

- hoe je jezelf onderscheidt door iets te zeggen wat niemand anders zegt

- hoe je slimme psychologische verkooptrucs gebruikt, zodat klanten ja zeggen

- hoe je meer bezoekers krijgt door jezelf onvergetelijk te maken

- hoe je klanten overtuigt via het onderbewuste (dat 95% van alle beslissingen neemt)

- hoe je een continue stroom van likes, tweets en shares krijgt

- hoe je veel meer omzet binnenhaalt zonder je prijzen te verlagen

- hoe je nieuwsbrieven schrijft die klanten direct openen

Over Rein Hof

Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie. Zijn recensies verschenen eerder op socialmedia.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden