De 11 coachcompetenties in woord en beeld is een boek voor echte professionals! Maar ben jij een professionele coach die mensen wil helpen om aan zichzelf te werken om daarmee verder te komen in het leven, dan is dit echt een aanrader! Je moet er echt wel even voor gaan zitten want dit boek zal zelfs voor coaches met een goede basis af en toe nog wel even pittig of zelfs enigszins confronterend zijn. Van der Meer en Van der Pool hebben overduidelijk een berg ervaring en zijn zelf zeer ervaren coaches die niet alleen heel veel praktijkervaring hebben. Ze hebben wel degelijk ook een hele sterke achtergrond in het theoretisch deel.
Regelmatig betreuren ze het feit dat ‘coach’ geen beschermd vak is, want iedereen mag zich zomaar ‘coach’ noemen. Eigenlijk vinden ze dat iedere zichzelf respecterende coach aangesloten zou moeten zijn bij ‘De International Coach Federation’ of een andere soortgelijke instelling. Coachen is namelijk wel degelijk een vak, en daarbij horen ethische normen en waarden alsmede een gedegen aanpak. Een echte coach is een partner en geen expert. De cliënt van een coach is namelijk de beste expert met betrekking tot zichzelf. Een goede coach stelt alleen open, niet sturende vragen om bij de cliënt een denkproces te faciliteren.
Ben jij een coach die volgens deze basisgedachte werkt en zie jij jouw rol als coach als een ontwikkelingstraject waarop jij steeds professioneel wilt blijven groeien?, dan bij jij één van die coaches voor wie de auteurs De 11 coachcompetenties in woord en beeld hebben geschreven.
In het boek komen vrijwel alle aspecten van professioneel coachen aan de orde. Wanneer neem je een cliënt wel of niet aan? Wat bespreek je wel en niet met je cliënt of opdrachtgever over wat je hebt besproken met de ander? Hoe voorkom je dat je voor het karretje gespannen wordt? Hoe maak je een werkende coachovereenkomst en hoe meet je de vooruitgang en de resultaten? Ik werk zelf als ondernemerscoach en ik heb heel veel waardevolle tips uit dit boek gehaald. Niet alleen organisatorisch, maar zeker ook qua theorie. Hoe verloopt de samenwerking tussen cliënt en coach?
Waar zitten de valkuilen en waar de kansen? Met welke technieken zou je aan de slag kunnen en oe pas je die zo verantwoord mogelijk toe? Welke vraagtechnieken werken wel en welke niet en waarom zijn voor mij buitengewoon nuttig geweest. Welk onderzoek ligt ten grondslag achter de verschillende technieken? En kun je zomaar met iedere techniek in iedere situatie aan de slag? Nee als je dit boek leest ontdek je al snel dat echt goed coachen niet iets is dat je van vandaag op morgen goed kunt leren. Je zult al snel ongeveer 2500 uur coachingservaring moeten hebben om een redelijk basisniveau te bereiken. Maar om uiteindelijk het erkende niveau Master Certified Coach te bereiken is er dan nog een flinke weg te gaan. Eigenlijk mag je wel zeggen dat een goede coach die tot de top in zijn vak wil behoren, nooit is uitgeleerd. Het lezen van dit topboek zal je wel degelijk een eind verder brengen op deze boeiende, maar ook pittige reis. Je eigen doel om een goede coach te willen zijn voor je opdrachtgevers blijkt in de praktijk nog wel eens in de weg te staan. Voor je opdrachtgevers die jou veel geld betalen wil je graag zo snel mogelijk zoveel mogelijk merkbaar resultaat realiseren, want anders vinden ze jou misschien wel geen goede coach. Maar uiteindelijk gaat een degelijke professionele aanpak altijd boven snel scoren en dat vergt ervaring en zelfdiscipline in het belang van cliënten en opdrachtgevers. De 11 coachcompetenties in woord en beeld is daarbij een vrijwel onmisbare hulp!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.