Handboek SEA geeft antwoord op basisvragen als: ‘Hoe maak ik een Google AdWords of Bing Ads-account?’ Maar ook complexere vragen als: ‘Hoe zet je een Google Shopping Campagne op?’
Internetmarketingstrateeg Marc de Groot is de auteur van Handboek SEA, omdat er geen actueel boek was over zoekmachine-adverteren. De laatste editie van het Handboek Zoekmachinemarketing van Keesjan Deelstra verscheen meer dan vijf jaar geleden. In de tussentijd is er zoveel veranderd, dat het hoogtijd was voor een update, aldus De Groot.
Het handboek van Keesjan Deelstra behandelde zowel SEO als SEA, maar de Groot heeft ervoor gekozen om te focussen op zoekmachine-adverteren.
Toen ik het voor het eerst in handen kreeg en het nieuwsgierig doorbladerde, dacht ik ‘Oh nee, waar ben ik aan begonnen?’ Voor mij als alfa-type is het net zoiets als een wiskundeboek. Niet echt heel aantrekkelijk om te gaan lezen. Maar ja, het is dan ook een studieboek, niet een boek dat je leest ter ontspanning.
De Groot belooft je dat je na het lezen van het boek en het opvolgen van zijn tips en adviezen zelf in staat bent om succesvol een SEA-campagne op te zetten. En dat je bovendien bent voorbereid om de Google Adwords-examens succesvol af te leggen. Daar zet ik mijn vraagtekens bij. Als je al enigszins ervaring hebt met SEA misschien wel, maar ik moet na het lezen van dit boek nog heel wat stappen zetten om dit te kunnen.
Toch vind ik het zeker geen slecht boek. Als je er serieus mee aan de slag gaat, helpt het je ongetwijfeld een flink eind op weg. Het taalgebruik is helder, maar soms moet je er behoorlijk je aandacht bijhouden! Af en toe worden er termen gebruikt die pas later in het boek uitgelegd worden. Ik vind het zeker geen handboek voor dummies. En zeker ook niet geschreven in Jip & Janneke taal, waar het bedrijf van Marc de Groot, DGOC, om bekend zegt te staan.
Gelukkig werkt de Groot wel met plaatjes, zodat je ziet wat je op je computerscherm te zien krijgt als je een en ander in gaat stellen. Wel jammer dat de plaatjes vrij klein zijn, met priegelige letters. Dat vergroot de leesbaarheid niet.
Leuk vind ik de voorbeelden uit de praktijk. Dat maakt dat je er wat meer gevoel bij krijgt.
Volgens Marc de Groot kan SEA organisaties helpen om meer te verdienen en minder uit te geven aan online marketing. Met zijn boek maakt hij een statement tegen tegenstanders van zoekmachine-adverteren. Nogal wat mensen zeggen dat het te duur is, omdat iedereen tegen elkaar opbiedt om bovenaan te komen staan. In 99,9 procent van de gevallen is dit niet waar, aldus De Groot. En kan SEA je bedrijf juist verder brengen. Al met al kan Handboek SEA je daar zeker bij van dienst zijn. Het heeft mij in ieder geval wel op ideeën gebracht.