Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Werken aan merken - Waarom iedereen wil werken voor Google, Tesla en Facebook

Werken aan merken van Jan Denys gaat over waarom werknemers kiezen voor een bepaalde werkgever en hoe jij je als werkgever aantrekkelijk kunt maken voor werknemers die op zoek zijn naar een baan.

Fred Rutgers | 17 maart 2017 | 2-3 minuten leestijd

Vergrijzing neemt steeds verder toe in onze samenleving. Experts verwachten straks een toenemend tekort aan geschikte arbeidskrachten. Bedrijven strijden al jaren om klanten. Maar over een paar jaar zou er ook wel eens een felle strijd kunnen ontstaan om wie de beste werknemers kan aantrekken.

Veel bedrijven hebben al heel veel ervaring met het bouwen van een merk dat voor klanten aantrekkelijk en herkenbaar is. In sommige gevallen worden daar enorme bedragen in geïnvesteerd en zijn er afdelingen die daar met man en macht aan werken. Maar als je straks nog voldoende toptalent wilt kunnen aantrekken om je producten en diensten aan de man te brengen, zul je ook moeten werken aan je imago als werkgever.

Onderzoek toont aan dat aantrekkelijke werkgevers betere medewerkers aantrekken waardoor ze uiteindelijk beter presteren. Wie zijn die aantrekkelijke werkgevers en hoe zijn ze dat geworden? Daarop probeert Denys in dit boek antwoord te geven. Welke zaken vinden werknemers belangrijk bij het kiezen van een werkgever? Draait het alleen om het hoogste salaris of zijn er meer factoren belangrijk? Deze vraag blijkt nog niet zo simpel te beantwoorden. Er zijn behoorlijk wat verschillen van inzicht. Vrouwen vinden andere dingen belangrijk dan mannen. Hoogopgeleiden hebben andere prioriteiten dan laag opgeleiden en soms vallen ook traditioneel sterke sectoren opeens van de troon. De financiële sector is daar een duidelijk voorbeeld van. Jaren geleden wilde vrijwel iedereen heel graag voor banken en verzekeraars werken, maar deze sector heeft veel van zijn glans en aantrekkelijkheid verloren. In dit boek leest u ook hoe dat zit.

Vlaams accent

In een boek hoor je niet snel een accent, maar bij het lezen van dit boek merk je wel degelijk dat dit boek oorspronkelijk is geschreven voor de Vlaamse markt. Dat merk je af en toe door het taalgebruik. Ook de namen van de bedrijven die worden genoemd zul je als je niet thuis bent in de Belgische markt niet altijd herkennen. Dit doet mijns inziens echter weinig af aan de waarde van dit boek.

De trends die je leest in dit boek spelen zeker ook in ons land. Ook hier zullen bedrijven als ze goede medewerkers willen trekken en aan zich binden moeten werken aan hun merk als werkgever. Dat lijkt op het eerste gezicht gemakkelijker dan het is en ook dit boek heeft niet alle antwoorden, maar de auteur slaagt er zeker in om je ogen te openen voor de kansen en bedreigingen en geeft je zeker waardevolle tips. Niet alleen werkgevers hebben iets aan dit boek - ook werknemers krijgen een andere kijk op hoe en waarom ze wel of niet voor een bepaalde werkgever zouden kiezen.

Ook hier blijkt weer dat er all-time classics zijn zoals bijvoorbeeld Coca Cola. Niet alleen is dit wereldwijd één van de meest waardevolle consumentenmerken. Het is ook lijstaanvoerder in maar liefst drie belangrijke toplijsten als het gaat om aantrekkelijke werkgever. Toch weer knap van die jongens. Wil je weten hoe ook jij als werkgever kunt bouwen aan jouw merk op de arbeidsmarkt? Dan kan ik je Werken aan merken zeker aanbevelen.

Over Fred Rutgers

Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden