Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Transitie is transpiratie

Het is hard werken als je een betekenisvolle transitie wilt laten slagen. Het is niet een van de een op de andere dag activiteit. Het begint met een gedachte, een idee, een ambitie en breidt zich uit naar visie, gelijkgestemden, bierviltjes en kleine golven in een keten. Na het borrelen en spiegelen volgen de plannen, de partners en het omzetten van ambitie naar een beweging met projecten, activiteiten en doelstellingen. Het neerzetten van een fundamentele vernieuwing is zo veel en complex, dat het een wonder lijkt dat het slaagt.

Bertrand Weegenaar | 4 oktober 2017

Toch laten de auteurs Michiel van Yperen, Chris Roorda en Sophie Buchel van Ondernemen voor transitie met tientallen duurzame en circulaire voorbeelden zoals Het Ketchup Project, de Plant Health Cure en Circulaire Bedrijfskleding in de Zorg zien dat met een structurele aanpak transities mogelijk zijn.

Ondernemen voor transitie geeft een analysemodel hoe dit soort transities realiseerbaar is. Een analyse van de keten, van weerstanden en actoren die een rol spelen. Naast de evidente ingrediënten als innovatie, lerende organisatie en tastbaar, denken de auteurs op een hoog systeem abstractieniveau. Dat heeft als voordeel dat de lezer, en misschien initiator of vernieuwend projectleider, zich realiseert wat er allemaal nodig is om succes te oogsten.

Het nadeel is dat het boek niet praktisch is. Wat waren nu de kritische slaagfactoren in de aangedragen voorbeelden? Hoe werden bepaalde weerstanden weggehaald? Wanneer zijn welk soort partners nodig? Hoe schaal ik het project van een ‘teer plantje’ naar een ‘stevige stam’? Is het marketing en PR, of vooral veel politiek laveren?

Dit laatste komt beperkt aan de orde. De vele concrete voorbeelden ingebed in een theoretisch systeemkader geven hoop en inspiratie voor vernieuwers en veranderaars.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Michiel van Yperen, Chris Roorda, Sophie Buchel
Ondernemen voor transitie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden