Ze introduceert in de 2e herziene editie de ‘Language of Learning’, die draait om drie gedachtenlijnen: het landschap van leren, de leervoorkeuren en denkgewoonten. Deze gedachtenlijnen licht de auteur uitgebreid toe met behulp van achterliggende theorieën, handvatten voor gebruik en casuïstiek.
Met de 2e herziene editie van Liefde voor Leren beoogt Manon C.P. Ruijters een gemeenschappelijke taal voor leren te definiëren, de zogenoemde ‘Language of Learning’. Ze richt zich met name tot organisational learning (OL) professionals: organisatieadviseurs, trainers, coaches, opleiders en human resource development professionals. Haar uitgangspunt is dat leren in organisaties veel differentiatie kent en dat het dus voor OL-professionals belangrijk is om een gemeenschappelijke taal rondom leren te hebben. De auteur beschrijft het gedachtengoed van de Language of Learning aan de hand van drie gedachtenlijnen: 1. leerlandschappen, die beschrijven op welke wijze een organisatie leert en zich ontwikkelt, 2. leervoorkeuren, de voorkeuren voor de context waarin leren plaats vindt en 3. denkgewoonten, de wijzen waarop gedachten in leerprocessen vorm gegeven worden.
Het boek is een herziene editie; een geactualiseerde en meer praktisch hanteerbare versie van het boek dat tien jaar geleden verscheen. Zelf ben ik niet bekend met de eerste versie en wat mij in eerste instantie vooral opviel, is de lijvigheid van het boek. Als managementadviseur en student lees ik regelmatig zowel management- als studieboeken. Dit boek heeft voor mij qua vormgeving, structuur en diepgang meer weg van een studieboek dan een managementboek. Het beslaat inclusief bijlagen ruim 500 pagina’s waarin de auteur veel aandacht besteedt aan uitleg van de achtergronden van het boek en de Language of Learning. Ze gaat in op de wetenschappelijke basis die zij voor de verschillende onderdelen hiervan heeft gebruikt, de toepasbaarheid van de begrippen en ze beschrijft praktijkcasussen. Een proefschrift vormde ooit de basis van het boek, wat de vele verwijzingen naar wetenschappelijke theorieën verklaart. De wetenschappelijke basis en de zorgvuldigheid waarmee het boek is geschreven, dragen bij aan het gevoel van robuustheid. Juist die robuustheid maakte voor mij dat ik soms moest schakelen om van de theoretische en wetenschappelijk onderbouwde hoofdstukken te gaan naar die over de praktische toepasbaarheid, aangezien deze laatste vooral om de persoonlijke ervaringen van de auteur draaien. Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat deze opzet heel bruikbaar is voor OL-professionals, juist door de gepresenteerde combinatie van theorie en praktijk.
De auteur maakt in haar praktijk gebruik van leerscans die in de bijlagen zijn opgenomen en die ook online (www.leerscan.nl) staan. Ze bespreekt de uitkomsten uit de scans in de hoofdstukken over casuïstiek, waarbij ze ook handvatten biedt voor het inrichten van leer- en ontwikkelinterventies met behulp van de inzichten uit de scans. In de hoofdtekst gaat ze jammer genoeg niet in detail in op de inhoudelijke vragen in de scans zelf en hoe deze tot stand zijn gekomen. Mede om die reden raad ik aan om de scans in de bijlagen of online door te nemen, aangezien dit naar mijn mening bijdraagt aan een beter begrip van de gepresenteerde casussen.
Liefde voor Leren is bij uitstek geschikt voor OL-professionals die op zoek zijn naar meer diepgang en onderbouwing bij het uitwerken van leer- en ontwikkelinterventies. Laat je niet afschrikken door de lijvigheid van het geheel; de auteur combineert haar grondigheid met een prettig leesbare schrijfstijl en veel praktijkvoorbeelden. Bovendien is het boek zo gestructureerd, dat je als lezer door de delen kunt ‘zappen’ en je op je eigen interessegebieden kunt richten. Door deze opzet te kiezen, faciliteert de auteur ook met haar eigen boek differentiatie in leren.
Over Wendy Dubbeld
Wendy Dubbeld is Management Consultant bij DubbelDwars Advies en schrijft deze recensie op persoonlijk titel. Ze is lid van de Orde van Organisatiekundigen en –Adviseurs (Ooa), www.oaa.nl.