De uitdaging voor de meeste bedrijven is om nieuwe producten te ontwikkelen voor nieuwe markten, terwijl ze tegelijkertijd hun kernactiviteiten behouden. Maar is hun ecosyteem daar wel op ingericht? De corporate startup van Tendayi Viki, Dan Toma en Esther Gons biedt een theoretisch en praktisch framework voor gevestigde bedrijven die ernaar streven hun innovatievermogen te ontwikkelen en te behouden.
Om te kunnen overleven, zullen grote bedrijven moeten innoveren. En dat weten ze. De laatste tijd profileren diverse bedrijven zich als ‘een multinational met een startupcultuur’. Het is de vraag of dat daadwerkelijk zo is, of dat ze slechts ambiëren zo gezien te worden...
Het boek De corporate startup van Tendayi Viki, Dan Toma en Esther Gons is geschreven voor middelgrote en grote ondernemingen, waar het creëren van een innovatiecultuur doorgaans lastiger is dan bij een startup. Het boek is anders dan andere managementboeken. Naast fraaie, duidelijke illustraties biedt het een theoretisch overzicht en diverse voorbeelden van - en interviews met - mensen uit de praktijk. Ook al is het niet heel expliciet, een goede lezer kan tussen de regels door de noodzaak voor een goed ingericht innovatie-ecosysteem met de juiste mindset, een helpende cultuur, effectief leiderschap en teamspirit oppikken.
Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 bestaat uit een uiteenzetting van modellen en theoriën. De auteurs gaan in op de vraag wat innovatie is en ook wat het vooral niet is. Een idee start in alle gevallen met de vraag: welk probleem lossen we op? Het is cruciaal dat een idee op frequente basis aan de buitenwereld (klanten en de markt) wordt voorgelegd om de levensvatbaarheid te testen.
Tevens is er aandacht voor het innovatie-ecosyteem, inclusief de innovatiethesis (de strategische innovatiedoelstellingen) en het innovatieportfolio (de mix van kern-, verwante en transformatieproducten) dat een bedrijf zou moeten nastreven. Het is evident dat innoveren meer is dan het creëren van een idee. Zonder het juiste businessmodel en financiering, is een idee niet levensvatbaar. In een effectief innovatie-ecosysteem is het van groot belang dat diverse interne organisatieonderdelen samenwerken. Navelstaren op een eigen bedrijfsonderdeel kan niet aan de orde zijn, aangezien dat interne competentie voedt. Het nastreven van een effectieve samenwerking binnen multidisciplinaire teams - met leden die zowel qua inhoud als als qua persoonlijkheden verschillen - is van het grootst mogelijke belang om de volledige potentie uit een idee te halen.
In deel 2 van het boek nodigen de auteurs de lezer uit om het geleerde in de praktijk in te zetten. Het laatste hoofstuk ‘Begin Vandaag’ zet de lezer aan direct te beginnen. De auteurs en hun geïnterviewde gasten zijn heel duidelijk: innovatie is veel te omvangrijk en belangrijk om als ‘klusje’ naast een reguliere baan te doen, is. Om een innovatie-ecosysteem succesvol te laten zijn, zullen bedrijven hun meest talentvolle en ervaren mensen moeten inzetten om hun organisatie voor te bereiden en op de juiste koers te houden voor de toekomst.
Voor bedrijven die vast van plan zijn stappen te maken op het gebied van innovatie en met het creëren van een innovatiecultuur, is De corporate startup een fantastisch boek. Het biedt een beproefde methodologie voor het bouwen van een innovatiecultuur, o.a. middels het toepassen van Lean Startup-principes. Het helpt (delen van) bedrijven een shift te maken van een reactieve naar een meer pro-actieve mindset, wat ze helpt te overleven.
Het is duidelijk dat innovatie is geen one man show is. Samenwerking is cruciaal en de top van de organisate moet er volledig achter staan.
Het boek The Corporate Startup is in februari 2018 uitgeroepen tot winnaar van de CMI Management Book of the Year Award 2018 Innovation and Entrepreneurship Category (8/2/18).
Over Sonja Wekema
Sonja Wekema is ondernemer (The Other Perspective en The Board Whisperers) en heeft heeft als doel organisaties menselijker en impactvoller te maken.
Sonja is onderzoeker (VU), keynotespeaker (o.a. TEDx) en co-auteur van ' Leading in a Wicked World', '7 Perspectieven op leiderschap' en 'The Leadership Journey', een boek dat veel wordt ingezet bij leergangen, door zowel leiders als facilitators.