Je bedrijf heeft ongetwijfeld de nodige moeite om aan de wetgeving te voldoen en dit boek zorgt voor de juiste motivatie om door te pakken. Martijn en Tokmetzis zetten met pakkende voorbeelden uiteen waarom het verlies van privacy een groot probleem is voor het individu én voor de maatschappij.
Tijdens het lezen wordt helaas steeds duidelijker hoe dramatisch het is gesteld met onze privacy. Zowel bedrijven als overheid hebben belang bij wat de auteurs betitelen als het Surveillancekapitalisme. Waar je ook gaat, overal liggen de datagraaiers op de loer. Als individu ben je weerloos. Het grote probleem met onze data is dat we niet weten wie onze data pakt, welke data ze pakken, wat ze met onze data doen en met welke andere data ze deze nieuwe data weer combineren.
Als individu heb je ook geen weet welke conclusies bedrijven en overheden op basis van jouw data trekken. Profilering wordt echter steeds belangrijker bij beslissingen die over jou genomen worden. We weten allemaal dat Google en Facebook hun resultaten filteren op je profiel, maar wat zou je zien als ze dat niet zouden doen? Daar kun je onmogelijk achter komen. Op dezelfde manier worden verzekeringen en visa geweigerd omdat je profiel te veel gelijkenis heeft met anderen die soortgelijk profiel hebben. En krijg je instructies van de Belastingdienst omdat anderen met soortgelijk profiel vaak hun belasting vaak foutief invullen. Door de vele cases die in het boek besproken worden, is het de auteurs gelukt om het privacyprobleem goed in beeld te brengen. Tijdens het lezen bekruipt je een steeds ongemakkelijker gevoel.
Gelukkig eindigt het boek met een positieve swung. Al is het privacyprobleem een veelkoppig monster, toch kan er iets gedaan worden. De auteurs trekken de parallel met de milieuproblematiek. Ook die is veelkoppig en abstract. Met een aantal kopstukken uit de milieubeweging wordt gekeken wat de privacybeweging kan leren van de milieubeweging.
Voor bedrijven zie ik dan, in dezelfde parallel, een kans. Zoals energiebewustzijn inmiddels een marketingcomponent is, zo kan privacy dat ook worden. Ik kijk uit naar een volgende boek dat met voorbeelden laat zien hoe de eerste stappen op dit terrein gezet worden.
Voor elk individu hebben de auteurs een zelfverdedigingsgids gemaakt. Daarin vind je een duidelijke instructie hoe je je PC en smartphone kunt beveiligen tegen ongewenste meekijkers. Meteen doen: https://corr.es/zelfverdedigingsgids.
Over Ger van den Buijs
Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.