Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Toekomstbestendige zorgprofessionals en zorgorganisaties

De zorg heeft mijn passie, met name het verbeteren van de informatievoorziening en daarmee het reduceren van de kosten. Een boek over platformtechnologie voor de ouderenzorg is dan zeer welkom, nieuwe ideeën zijn altijd welkom.

Jan Hoogstra | 30 mei 2018 | 3-4 minuten leestijd

Harry Woldendorp beschrijft in zijn boek Toekomstbestendige zorgprofessionals en zorgorganisaties, de consequenties van platformtechnologie voor de ouderenzorg de ontwikkelingen in de ouderenzorg en geeft een inkijk in zijn toekomstvisie. Daarbij komt zijn eigen opgericht platform prominent naar voren.

Over de zorg is heel veel te doen tegenwoordig, er gaat veel geld in om. Sterker nog, de kosten rijzen de pan uit waarbij de kwaliteit van de zorg nog al eens negatief in het nieuws komt! In het boek ‘Toekomstbestendige zorgprofessionals en zorgorganisaties, de consequenties van platformtechnologie in de ouderenzorg’ wordt een middel beschreven om de kwaliteit te verbeteren tegen lagere kosten.

Harry Woldendop heeft vanuit zijn achtergrond als consultant en interimmanager in de ouderenzorg, met meer dan 25 jaar ervaring, dit boek geschreven. Hij heeft de ontwikkelingen in de praktijk gebracht en het platformVmZ (Verbinden met Zorg) opgericht. Dit platform is erop gericht om cliënten, zorgprofessionals en zorgorganisaties te verbinden.

Na de inleiding gaat het tweede hoofdstuk in op de ontwikkeling van organisaties naar organiseren. Dit betekent zowel meer eigen regie van de cliënt, als meer autonomie bij de professionals. Zelfsturing en zelforganisatie zijn daarbij belangrijke trends, Buurtzorg is er groot mee geworden. Belangrijk daarbij is dat niet de zorgorganisaties centraal staat, maar juist de wijze waarop de zorg wordt georganiseerd. Dit is een belangrijke verschuiving in de focus.

Van organisaties gaat de schrijver verder met algemene ontwikkelingen in de ouderenzorg, thema’s als persoonsgerichte zorg, positieve gezondheid en kwaliteitskaders worden besproken. De paragraaf waarin de consequenties van zorgtechnologie en digitalisering wordt besproken geeft een mooi beeld van de ontwikkelingen, zoals toenemende mogelijkheden van robotisering.

Zelfredzaamheid en de wijze van activeren daarvan is onderwerp van het volgende hoofdstuk. Veel inzet is er nu op gericht op ouderen langer zelfredzaam te laten zijn, al dan niet met mantelzorg. Daar kan informatietechnologie ook ingezet worden, denk aan domotica zoals beeldbellen.

De twee volgende hoofdstukken gaat in op de wendbare organisaties, daarbij is het van belang om je prestaties af te stemmen op de wensen van een cliënt. Interessant vond ik ook het onderwerp over stroomdoelmatigheid versus doelmatigheid met betrekking tot middelen. Het zijn andere zienswijzes, die elkaar kunnen versterken om tot een optimaal proces te komen.

Vervolgens gaan we naar de kern van het boek: platformtechnologie. Aan de hand van het eigen platform beschrijft de schrijver de ontwikkelingen en de impact daarvan op de relatie tussen cliënt en professional. De schrijver claimt met platformtechnologie een besparing van 50% van de kosten te kunnen realiseren! Dit komt met name doordat zij veel (met name administratieve) werkzaamheden weghalen bij de zorgprofessional.

Het laatste hoofdstuk ten slotte geeft een conclusie, waarbij de ontwikkelingen worden gekoppeld aan de platformtechnologie. Niet geheel onverwacht concludeert de schrijver dat platformtechnologie de toekomst heeft. Ik kan daar deels in mee gaan, ik zie daar zeker mogelijkheden voor. Anderzijds ben ik ook erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken, wat de impact is op bestaande zorgorganisaties. De claim van 50% besparing lijkt mij niet geheel realistisch, wel denk ik dat er veel mogelijkheden zijn om de kosten te reduceren door werkzaamheden te centraliseren.

Het boek geeft mooi inzicht in de trends en ontwikkelingen, daardoor zeker al een aanrader om te lezen. Platformtechnologie, het kunnen samenwerken in de keten, is zeker een toekomstgerichte en toekomstvaste ontwikkeling. Wel komt het door de schrijver opgerichte platform (te?) uitgebreid aan bod, daar zou ik liever ook wat meer en andere praktijkvoorbeelden hebben gezien.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden