Het lijkt een gouden vondst om elementen te benoemen die het ongrijpbare van een high performance organisatie grijpbaar maakt. 5 drivers voor een HPO… een lucky shot of een evidence based managementklassieker in de dop?
Peter Stoppelenberg introduceert de lezer in de wereld van high performance. Een caleidoscoop van persoonlijke voorbeelden, verhalen en theorie van factoren die een high performance organisatie (hierna HPO) tot een HPO maakt. Zelf was ik onbekend met HPO, maar het hoofdstuk ter introductie schept helderheid. HPO betekent ultieme klantbeleving en innovatiekracht om op lange termijn te overleven als organisatie. Ten op zichte van ‘normale’ organisatie is een HPO in staat om op langere termijn voort te bestaan en zichzelf opnieuw uit te vinden. Eenduidigheid over de definitie blijft echter uit, want een korte google sessie levert verschillende definities op. Het op lange termijn beter presteren als organisatie komt regelmatig terug als gemene deler in de verschillende definities van HPO.
Van de uitleg van de vijf factoren was ik gecharmeerd. Een vlot geschreven en interessante visie op organisaties waarin ik veel herkende. Zo schrijft Stoppelenberg over een hoger doel als zingeving en de systemische bril om naar een organisatie te kijken. Te vaak wordt de systemische bril geassocieerd met de wereld van psychosociale wetenschap en vragen in de persoonlijke sfeer (denk aan het gebruik van familieopstellingen). Een organisatie kent echter ook haar eigen familieachtergrond en dito beperkende overtuigingen. Mooi om te lezen hoe zorgvuldig hij met dit thema omgaat en toepast op de werkomgeving. Het hoofdstuk dienend leiderschap en de menselijke maat geeft betrokkenheid sluiten hier mijns inziens goed bij aan. Naast de meer zachte en interactie gerichte kanten koppelt Stoppelenberg HPO aan het gedachtegoed van Agile organiseren. Door een bondige introductie van Agile gekoppeld aan de andere drivers weet hij een, in potentie, droog onderwerp vlot te beschrijven.
Het boek is een boeiend samenspel van praktijkvoorbeelden en theorie, maar tijdens het lezen zoek ik wel naar wetenschappelijke borging. Wat is nu precies een HPO en in welke mate dragen de 5 drivers hieraan bij? Hoewel de drivers in zichzelf waardevol en toepasbaar zijn, mis ik de keuze van juist déze 5. De schrijver zal wellicht betogen dat dit aansluit bij zijn praktijkvoorbeelden, maar dit is exact de waar de spanning zit voor mij. Dat het een succes is voor een enkel bedrijf betekent nog niet dat het geldt voor alle bedrijven.
Het gevolg voor mij is dat ik het boek ervaar als een caleidoscoop met mooie maar onvoorspelbaar wisselende reflecties. Zo is het een samenspel van inhoudelijke thema’s en voorbeelden waar ik van leer, maar kan ik de samenhang en keuze van drivers niet goed duiden als dé wortels van een HPO.
De Essentie van High performance is zeker een lezenswaardig boek en een mooie introductie op het thema. Om volledige grip te krijgen op HPO dien je echter wel aanvullende boeken aan te schaffen.
Over Daan Scheffers
Daan Scheffers is programmamanager Vastgoed & Huisvesting bij het UMC Utrecht. Hij werkt mee aan de vernieuwing en renovatie van het academisch ziekenhuis.