Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Doet marketing ertoe? - 'Aanrader voor iedere moderne marketeer'

Het marketing vakgebied staat regelmatig ter discussie. Het woord marketingtruc valt te vaak en doet afbreuk aan marketing als vak. Ruud Frambach duidt met zijn Doet marketing ertoe? exact aan waar het in ons vak werkelijk om gaat.

Eric van Arendonk | 8 januari 2019 | 1-2 minuten leestijd

Waar het om gaat is het creëren en realiseren van waarde en daarop de organisatie aan te sturen. Hij pleit er dan ook voor om marketing weer een leidende rol te geven in organisaties.

Marketing gaat niet alleen over klanten maar moet relevant zijn voor alle stakeholders. In het boek komen dan ook alle stakeholders aan bod: de afnemer, de organisatie, de aandeelhouders en alle andere stakeholders. Het kennen van al deze stakeholders is essentieel om te weten of we voor allen voldoende waarde creëren en realiseren. Bovendien zal het totaal ook in balans moeten zijn. Marketing gaat verder dan hetgeen menig marketingfunctie momenteel omvat. Eindelijk weer eens een marketingboek die het geheel omvat en je blik verruimd.

Met voorbeelden geeft Frambach aan waar de schoen wringt. Door middel van modellen zet hij zijn ideeën uiteen. Deze modellen werken verhelderend en zorgen ervoor dat je de verbanden beter begrijpt. Het boek is een aanrader voor iedere moderne marketeer om even terug te lezen waar het werkelijk om gaat, namelijk waarde creëren en realiseren voor alle, maar dan ook alle stakeholders. Indien we daartoe in staat zouden zijn, stijgt de relevantie van ons vak enorm. Ja, dan doet marketing er zeker toe, om de vraag van de auteur te beantwoorden.

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden