Met big data, data science (datawetenschap) en AI (artificiële intelligentie, ofwel kunstmatige intelligentie) kun je betere zakelijke beslissingen nemen. Dat schrijft big data-expert David Stephenson in zijn boek Big data ontrafeld. Daarin lees je hoe je big data het beste kunt verzamelen en toepassen. En die toepassingsmogelijkheden zijn legio zo maakt het boek wel duidelijk.
Het boek bestaat uit twee delen met in totaal 11 hoofdstukken. Het eerste deel gaat in op de geschiedenis en ontwikkeling van big data, kunstmatige intelligentie en machine learning en het nut en de toepassingsmogelijkheden (use cases) daarvan. Zo kun je big data inzetten voor A/B-testen (betere websites en sociale media), aanbevelingsalgoritmes (cross- en up-sell), vraag- en omzetramingen (logistieke verbeteringen), betere segmentatie, personalisatie en (re)targetting (maatwerk in reclame en dienstverlening), prijsbepaling (dynamic pricing), conversie-optimalisatie (meer verkoop), fraudedetectie (kostenbesparing), churnreductie (minder klantverloop), klantwaardebepaling (customer lifetime value) en leadscoring (verbeteren acquisitie). Allemaal toepassingen die de bedrijfsprestaties sterk kunnen verbeteren.
In deel twee beschrijft de auteur het ‘big data ecosysteem’ dat je als organisatie nodig hebt om goed met big data aan de slag te gaan. Hier vind je hoofdstukken over big data-gedreven strategie, het verzamelen, opslaan en analyseren van data, gebruik van algoritmen en machine learning, het kiezen van de juiste technologie (IT), het samenstellen van het big datateam en aandachtspunten op het gebied van govenance, privacy en wettelijke naleving. Het boek sluit af met een praktijkcase over een mislukt big dataproject dat tientallen miljoenen heeft gekost, zonder bruikbaar resultaat.
Diverse begrippen passeren de revue van small en big data tot gedistribueerde data en streaming data. Van cloud en fog computing tot open source en digitale platformen. En van kunstmatige en neurale netwerken tot deep learning. De auteur legt alle begrippen op een begrijpelijke manier uit. Ook lezen we over de verschillende soorten data-analyses die je kunt inzetten zoals beschrijvende, diagnostische, voorspellende en voorschrijvende analyses. In begrijpelijke taal want het boek bevat geen ingewikkelde analysemodellen of wiskundige formules. Verder komen belangrijke implementatie-aspecten aan de orde zoals het kiezen van de juiste technologie, het samenstellen van het big datateam, het aannemen van specialisten (data analytics) en het lanceren van succesvolle toepassingen in de organisatie. Ieder hoofdstuk sluit af met de belangrijkste punten en een aantal vragen die je aan het denken zetten en waarmee jezelf aan de slag kunt. De vele praktijkvoorbeelden en kaders met ‘let op’ zorgen voor de vertaling naar de praktijk.
Je kunt merken dat de auteur veel ervaring heeft op het gebied van big data. Hij geeft niet alleen heldere en nuchtere beschrijving van het fenomeen big data maar waarschuwt de lezer ook voor de vele (praktische) valkuilen die op de loer liggen. Samen met concrete tips om van jouw big datastrategie een succes te maken. Belangrijkste valkuil is misschien wel dat je denkt dat het vooral om IT en techniek gaat. Mis! Belangrijkste tip is misschien wel dat big data écht een vak apart is en dat dit vraagt om specifieke kennis en kunde die op de arbeidsmarkt schaars en duur is.
Big Data ontrafeld geeft een goed beeld van wat ‘big data’ is, wat je ermee kunt, waarom je ermee aan de slag zou moeten gaan en hoe je dat het beste kunt aanpakken. Dat kan vaak op een relatief eenvoudige wijze, want zo schrijft de auteur: ‘Het is heel goed mogelijk dat je grootste winst aanvankelijk voortkomt uit zeer basale toepassingen van data analytics’. Het boek is een goede introductie voor iedereen die meer wilt weten over het containerbegrip big data indachtig het eeuwenoude spreekwoord ‘bezint eer ge begint’.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.