Er is al zo veel content, daarmee kun je je haast niet meer onderscheiden. Met beleving kun je dat wel en dat is waar Moment Marketing van Michiel Vanderheyden je bij helpt.
Vanderheyden is een expert, dat voel je door het hele boek heen. Het is niet dat je aan het eind een compleet actieplan klaar hebt, maar je krijgt voldoende handvatten om een eerste stap te gaan maken. De auteur begint met het onderbouwen waarom en hoe moment marketing werkt. Daarbij haalt hij gerenomeerde wetenschappers aan, zoals Daniel Kahneman, die ons leert dat de ‘experiencing self' totaal los staat van de ‘remembering self'. Dit inzicht en andere, gebruikt VanderHeyden in zijn methode om Moment Marketing uit te werken.
Deel twee van het boek helpt je bij het definiëren van je eigen eventcriteria. Momentmarketing vergt een multidimensionale aanpak. Vanderheyden helpt je met een lijst van aspecten om rekening mee te houden. Lees het met je eigen ‘event to be' in gedachte en het concept zal groeien als kool. Het is, naar de ervaring van de auteur, essentieel dat je event je organisatie past als een maatpak.
Vanderheyden onderscheidt in zijn methode drie soorten momenten. Elk type vergt zijn eigen aanpak. Ook het meten van resultaten krijgt aandacht, al is het een losse aanpak. De ervaring van de auteur is dat er gevaren kleven aan harde meetgegevens. Hij stelt een aantal ‘zachtere' maatstaven voor, omdat die beter weerspiegelen hoe de bezoekers het event hebben ervaren.
Wat ik heb meegenomen uit Moment Marketing is dat een event niet groot hoeft te zijn. Ook kleinere interacties kun je als een event benaderen, om er zo een meer memorabele beleving mee te creëren.
Over Ger van den Buijs
Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.