Artificial Intelligence (AI) is hot. De afgelopen 10 jaar komt AI steeds vaker in het nieuws. AI vormt onderdeel van (mobiele) besturingssystemen om als virtuele assistent (Siri, Cortana, Alexa) allerlei taken te vergemakkelijken. In spelvorm (schaken, go, jeopardy) wordt de kracht van menselijke intelligentie uitgedaagd én verslagen door AI. Ook in het beheersen van de sterk gegroeide datastromen (big data) spelen lerende algoritmes inmiddels een grote rol. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor bedrijven en instellingen?
In Artificial Intelligence in actie geven Muriël Serrurier Schepper en Taco Hiddink een heldere inleiding op dit gebied, met name op de toepassingen van AI in de zakelijke context. De auteurs zijn zelf werkzaam in het vakgebied en verzorgen online trainingen op het gebied van AI. Naast een toelichting op AI (wat is het) worden ook handvaten aangereikt om als bedrijf met AI aan de slag te gaan (wat doe je er mee).
AI wordt voor zakelijke toepassingen steeds belangrijker. Intelligent gebruik van bedrijfs- en klantdata kan leiden tot kostenvoordelen, het personaliseren van klantrelaties en strategisch voordeel, door nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Veel managers vragen zich dan ook af of AI in hun bedrijf toegepast kan en moet worden.
Dit boek is specifiek geschreven voor de business professional. Boeken over AI kunnen zeer technisch van aard zijn, maar dat is dit boek zeker niet. Het boek richt zich op algemene principes en de rol die AI in een bedrijfscontext kan vervullen. De theorie wordt toelicht met een groot aantal interviews en cases, waarmee de implementatie in de praktijk ook ruime aandacht krijgt.
Het boek kent een duidelijke tweedeling. Het eerste deel legt uit wat AI is: het nabootsen van menselijke intelligentie. Menselijke intelligentie kent verschillende verschijningsvormen en niveaus. In het boek worden AI systemen ingedeeld in zes categorieën: beeld (herkenning), tekst (begrijpen en produceren), spraak (begrijpen en produceren), voorspelling, virtuele assistenten en robotica. De opkomst van AI wordt mogelijk omdat computerkracht exponentieel is toegenomen en we in veel domeinen heel veel data hebben gekregen. In plaats van het regel voor regel instrueren van computers (programmeren) laten we nu computers patronen herkennen in data (leren). In dit deel komen verder de maatschappelijke aspecten van AI aan de orde, zoals ethiek, privacy, wet- en regelgeving, gevolgen voor arbeid etc.
Het tweede deel gaat over de zakelijke toepassingen van AI. Voorbeelden worden gegeven in de verschillende bedrijfsonderdelen, zoals verkoop, klantenservice, logistiek, financiën, HR. Een specifieke technologie, de chatbot, wordt in een apart hoofdstuk meer uitgebreid beschreven. In de laatste hoofdstukken worden handvatten gegeven voor de toepassing van AI in je eigen organisatie, welke factoren van belang zijn voor succesvolle implementaties en welke leveranciers en tools op dit moment op de markt zijn. Hoe betrek je je organisatie, welke rollen kun je onderscheiden bij AI projecten, hoe stel je concrete doelen zijn vragen die hier aan de orde komen?
Serrurier Schepper en Hiddink zijn erin geslaagd om in een beknopt en toegankelijk boek een breed en divers onderwerp inzichtelijk te maken. Het boek blijft daarom wel algemeen en introducerend van aard: om de ‘killer app' voor je eigen organisatie te ontwikkelen en te implementeren moet je uiteraard vervolgens wel de diepte in. Maar als eerste blik op een fascinerend onderwerp van harte aan te bevelen!
Over Cees Kappert
Cees Kappert is managing partner bij MindMatters, bureau voor klantgericht advies, software en diensten. MindMatters biedt sinds 2000 klantcontact management oplossingen aan organisaties in de media, fondsenwerving, financiële dienstverlening en utilities.