Veel organisaties weten dat wendbaarheid een onmisbare eigenschap is om succesvol te kunnen zijn. Dat schrijft Natascha Wijnen in haar boek Wendkracht, met als subtitel Hoe je wendbaar gedrag creëert met professionals en teams. De auteur is spreker, coach en oprichter van Wendkracht. Over wendbaarheid wordt al een aantal jaren veel gezegd en geschreven. Het gaat dan al snel over zaken als nieuwe organisatiestructuren, digitalisering van bedrijfsprocessen, agile werken en scrummen in projecten. Veel organisaties zijn druk bezig of zoeken naarstig naar de juiste aanpak maar vergeten volgens de auteur één cruciale succesfactor, namelijk de mens. Want het zijn jouw medewerkers en teams die bepalen hoe wendbaar je bent als organisatie.
Maar hoe vergroot je de wendbaarheid van medewerkers, van teams en uiteindelijk van de hele organisatie? Hoe zorg je ervoor dat mensen in beweging komen, proactief inspelen op veranderende omstandigheden, flexibel zijn in hun werk, enzovoort. Dat medewerkers en teams wendbaar gedrag vertonen en van toegevoegde waarde zijn en blijven, nu en in de toekomst? De auteur ging op onderzoek uit, bestudeerde literatuur, interviewde professionals in verschillende sectoren en putte uit jarenlange eigen ervaring. Het resultaat is het boek en de aanpak Wendkracht.
Wendkracht bestaat uit drie delen en een bijlage met tien praktische tools. In het eerste deel geeft de auteur een overzicht van het gedachtengoed van wendkracht. Je leest wat het is en waarom het noodzakelijk is om in de toekomst mee te (kunnen) komen. De auteur ziet een duidelijk verschil tussen veranderen en wenden. Want wendbare mensen gaan niet van verandering naar verandering. Ze hebben een open houding ten opzichte van signalen vanuit de omgeving en handelen daar bewust en proactief op. Om dat te kunnen heb je wendkracht nodig, aldus de auteur. Dat is een combinatie van een wendbare mindset (overtuiging) én een hoge ambitie (doel). Allebei nodig om als medewerker, team of organisatie wendbaar te zijn. Heb je een wendbare mindset en een hoge ambitie dan ben je zoals de auteur het noemt ‘wendkrachtig'.
Wendkrachtige professionals blijken in de praktijk over vijf opvallende kenmerken te beschikken: (1) ze nemen regie, (2) initiëren en versnellen vernieuwingen, (3) zijn toekomst bestendig, (4) verbeteren en vernieuwen en (5) leren continue. Daarmee boren ze volgens de auteur acht ‘wendkrachten' aan die ze optimaal benutten. Namelijk (1) continue ontwikkel mindset, (2) durfwaarde, (3) technologie-adaptie, (4) samen wenden (teamwork), (5) kennis delen, (6) omgevingsgericht, (7) vernieuwingsadactie (combinatie van idee en actie) en (8) werkfluïditeit (flexibel in het werk). Waarbij de auteur aangeeft dat juist de aanwezigheid en samenhang van alle acht krachten de uiteindelijke wendbaarheid bepalen. De acht wendkrachten (en tegenkrachten) worden in deel twee van het boek voorzien van herkenbare symbolen en verder uitgewerkt aan de hand van een vast stramien met een duidelijke uitleg, heldere figuren en tools voor zelfevaluatie en ontwikkeling. Met ter verduidelijking eenvoudige en herkenbare voorbeelden van de werkvloer.
In deel drie beschrijft de auteur hoe je de wendkracht vergroot. Dat gaat in drie stappen: aandacht creëren voor wendkracht door het wendkrachtvuurtje aan te wakkeren, de huidige wendkracht in kaart brengen en de gewenste wendkracht ontwikkelen. Je krijgt daarvoor diverse praktische werkvormen aangereikt waarmee je zelf, alleen of met je team, aan de slag kunt. Van krachtenbootcamp en wendkrachtkaarten tot het vragenlab, wendkrachtspel en de wendkrachtscan. Want wendbaarder worden betekent doen, werken aan wendbaar gedrag in het werk van alledag.
Wendkracht is een compact leer- en doeboek. Het boek heeft een duidelijke structuur en is begrijpelijk en vlot beschreven. Een aanrader voor medewerkers en teams die hun wendbaarheid willen vergroten en zoeken naar een concrete aanpak. Op de bijbehorende website kun je de werkvormen en tools uit het boek gratis downloaden. Jammer genoeg bevat het boek geen voorbeeldcasussen om te zien hoe organisaties deze wendkrachtaanpak met succes in de praktijk brengen. Door het boek heen staan leuke spreuken zoals ‘wendkracht is dansen op de golven van verandering'. Wendkracht geeft je graag dansles.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.