Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek Social Media Marketing - 'Praktisch en compleet'

Hoe zet je social media op de juiste manier in? Welk kanaal past het best bij je bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat het niet alleen tijd kost, maar ook het gewenste resultaat oplevert? Kortom: wat zijn de ins en outs van social media, social selling en social business op dit moment?

Mylene Bouwman | 15 mei 2020 | 3-5 minuten leestijd

Een social business is een organisatie die social media gedreven is. Patrick Petersen legt dit in zijn boek Handboek Social Media Marketing uit als een bedrijf dat toekomstbestendig is en zich richt op netwerken en dialoog. Daarnaast balanceert een social business op de voorwaarden die sociale media stellen aan een vruchtbare relatie.

Hier komen vier pijlers bij kijken:
- People: enerzijds het mensgerichte gedeelte vanuit de organisatie, waardoor veranderingen binnen het bedrijf mogelijk worden. Anderzijds het betrekken en inzetten van personeel bij social media. Organisaties met een menselijke stem doen het goed op social media.
Process: de mate waarin een organisatie zich kan aanpassen aan vernieuwing van processen en systemen. In hoeverre betrekt de organisatie social media bij het bedrijf? Denk aan serviceverlening via social media.
Innovatie: in hoeverre de organisatie openstaat voor een nieuwe marketingaanpak en moderne vormen van marketing.
Content: content staat in dit geval voor het soort content dat organisaties online zetten. Zo moet het conversatie uitlokken en zorgen voor betrokkenheid en bereik. Maar verwachten fans en volgers ook dat de organisatie met een authentiek verhaal komt, waardoor zij zich kunnen binden aan de organisatie.

Een social business voldoet aan al deze vier pijlers, zoals Lego, IKEA, Tesla en Tony's Chocolonely.

Waarom is het nodig om een social business te zijn?

Het is nodig om een social business te zijn omdat de consument verandert. Vooral de millennials zijn social consumers. Deze groep wil vroeg betrokken worden in de klantreis. Maar millennials vinden de basis van een organisatie ook heel belangrijk, denk aan waarden, menselijkheid en persoonlijkheid. Ook willen ze zelf verhalen delen en houden ze van flexibiliteit.

Om van een social consumer een tevreden klant te maken, zal jij al deze dingen zelf moeten gaan toepassen in jouw onderneming. Een social consumer weet namelijk ook dat een slechte review een organisatie veel pijn doet. Dit zorgt er ook direct voor dat zij meer invloed krijgen op bedrijven.

Maak een socialmedia-strategie
Als je samen met het personeel aan de slag gaat om socialmedia-marketing en social selling in te zetten, is het handig om een duidelijke strategie te hebben. Op die manier is voor iedereen helder wat het merk wil uitdragen en hoe social media moet worden ingezet. Je kunt hierbij jouw personeel ook richtlijnen meegeven over wat zij wel en niet online mogen plaatsen over het bedrijf.

Verhoog de engagement en likeability
Voordat iemand klant wordt bij jouw organisatie, zal je moeten zorgen voor verbinding. Dit kan met engagement, wat in het boek wordt omschreven als: ‘Het aangaan van relaties om actief deel te nemen aan de werkzaamheden'. Het is simpelweg een uiting van betrokkenheid. Er zijn drie redenen waarom mensen op zoek gaan naar engagement:

1. Ter vermaak en ontsnapping aan de dagelijkse werkzaamheden.

2. Om te leren hoe ze dagelijkse taken beter kunnen uitvoeren.

3. Onderzoek naar een oplossing voor een bepaalde behoefte.

Om te kunnen voorzien in de behoefte van engagement is het belangrijk dat je als organisatie empathie toont. In de vorm van gevoelens begrijpen, communiceren om te begrijpen, contacten waarderen en te laten zien dat je je kunt verplaatsen in iemands wereld.

Als je post daarnaast ook nog inspeelt op de beleving van de kijker, dan kan dit leiden tot zichtbare likeability: een reactie, like, deelactie of aankoop.

Aan de slag met je social business
Patrick Petersen zegt dat als jij van jouw bedrijf een social business wil maken, je een aantal zaken op orde moet hebben. Zorg ervoor dat je een strategie maakt, je medewerkers betrekt bij jouw socialmedia-marketing en dat je in eerste instantie inzet op bereik en betrokkenheid. Dit zorgt voor binding en daardoor vertrouwen in de organisatie en hun product, zodat je daarna kunt verkopen via social media en leads kunt werven.

Naar mijn mening heeft Patrick met zijn Handboek Social Media Marketing een praktisch en compleet boek geschreven over social media. Het is vooral een fijn boek als je op zoekt bent naar een breed boek over socialmedia-marketing (campagnes), social business en social selling.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden