Team VDM bestaat uit auteurs, redacteuren, ontwerpers en marketingexperts, die bij het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden gebruik maken van de meeste tools die in het boek staan beschreven. Directer vanuit de praktijkervaring kun je het als lezer niet krijgen toegelicht.
Bekende en onbekende tools
In Tools die werken tref je de volgende, naar mijn idee reeds breed bekende en veel gebruikte, tools aan zoals Zoom, Canva, Trello, ChatGPT, Mailchimp en Evernote. Sommige van deze tools zijn al wat ouder. Dat ze nu nog bestaan en gebruikt worden zegt iets over de kwaliteit en bruikbaarheid. Minder of niet bekende tools, althans voor mij, zijn Slack, Hubspot, Zapier, Asana, Airtable, Zoho CRM en Notion. Bij de selectie van de tools zijn de auteurs op basis van hun eigen ervaringen uitgegaan van de volgende vier aspecten: kwaliteit, veelzijdigheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid.
Voor ieder wat wils
Toepassingen zijn onder meer communicatie en samenwerking voor teams, vergaderen en webinars op afstand, grafisch ontwerpen, automatiseren zonder programmeren, project- en taakbeheer, marketing, sales en CRM in één tool, schrijf-, redactie en informatieassistent, e-mail marketing, klantrelatiebeheer, database en kennisbeheer. De tools hebben gemeenschappelijk dat ze je productiviteit verhogen, zo melden de auteurs. Of dat daadwerkelijk zo is, zal de praktijk moeten uitwijzen.
De dertien in het boek gepresenteerde softwaretools zijn alle cloudgebaseerd en draaien in je browser. Voor de niet-techneuten onder de lezers: toegang tot de tools krijg je via je browser en uitbreidingen of verbeteringen aan de tools worden centraal geïmplementeerd.
efficiënt gebruik
De auteurs gaan in op de belangrijkste kenmerken en de algemene werking van de tools. Niet onbelangrijk is het hierna volgende deel over een efficiënt gebruik van de tool. Daarna gaat het naar de geavanceerde toepassingen.
De paragrafen met veelgemaakte fouten en oplossingen hadden elke keer mijn speciale aandacht. Die zijn waardevol omdat ook oplossingen worden aangedragen om die fouten te corrigeren. Eveneens bijzonder is dat per tool alternatieven worden genoemd, zodat je je zoektocht naar de meest geschikte tools zelf kunt uitbreiden. Ieder hoofdstuk wordt ten slotte afgesloten met een paragraaf vol praktische informatie zoals de URL van de tool, of er een Nederlandse versie beschikbaar is, of de tool gratis is met eventuele beperkingen en of er een betaalde versie is.
Eindoordeel
Tools die voor je werken. Of niet? Dat laatste bepaal je echt zelf aan de hand van de beschrijvingen. Die zijn gewoon erg duidelijk en in begrijpelijk Nederlands geschreven. Daarbij hebben de auteurs hun best gedaan om niet al teveel automatiseringstaal te gebruiken. Dat maakt het boek zeer goed leesbaar.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.