Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
6 februari 2015 | José Otte

‘Concepting’ neemt u mee naar een nieuw tijdperk voor de commerciële onderneming. Het tijdperk waarin de beleving centraal staat en doelgroepen tot volggroepen worden.

Rijkenberg heeft met zijn boek over Concepting een brug geslagen naar een nieuw tijdperk waarin wij als consument verworden tot volgers in plaats van doel(groep). Met zijn nieuwe benadering vraagt hij marketingmensen om hun inmiddels al lang niet meer werkende drang naar verbeteren van de producent, in plaats van werkelijk innovatief bezig zijn, los te laten. De consument van tegenwoordig vraagt om beleving. Niemand wil nog in een hokje geplaatst worden. En van de marketing wordt dan ook gevraagd om daar mee te stoppen. Bij veel organisaties is men gewend geraakt aan het groeiscenario van de jaren 80 en 90. Maar we weten allemaal dat dit nu niet meer zo werkt. Er wordt nog steeds erg veel geld verspild aan het zoeken naar zogenaamde nieuwe producten, die uiteindelijk alleen maar een kleine verbetering zijn van een oud product. En vaak is er niet aan de klant gevraagd waar zijn/haar behoeften liggen. Bij Concepting staat de beleving voorop. De 4 P’s worden in een andere volgorde verwerkt. De belangrijkste P is die van Promoting, of beter gezegd Communicatie. De andere P’s volgen in een volgorde die logisch is voor het product. Waarbij ook de keuze van die volgorde weer vasthangt aan beleving, en de communicatie die daar aan vast hangt. Communicatie met de consument, vanaf het begin tot het eind van het proces is belangrijk.

Conceptorganisaties zijn anders georganiseerd dan de conventionele onderneming. Vaak zijn het kleine groepen mensen die samenwerken in een netwerk. Waarbij de betrokkenen een goed gevoel hebben voor wat de consument wenst. Als individu zijn de betrokkenen communicatiegeoriënteerd. Dit soort organisaties doen het meestal niet zo goed in de ouderwetse productiegerichte omgeving. Terecht stelt Rijkenberg de vraag waarom organisaties geen genoegen nemen met een bereikte plaats in de markt en daarnaast nieuwe concepten ontwikkelen. De consument is op zoek naar merken en producten die de eigen identiteit ondersteunen. En wil betrokken worden bij de ontwikkeling, in plaats van de confrontatie met een product waar zij niet op zit te wachten.

Het boek zag in 2014 z’n 11e druk, en krijgt een vervolg in 2015. Dat is nodig. Niet zo zeer om het gedachtengoed van Concepting, maar om de voorbeelden die genoemd worden die inmiddels niet meer zo vooruitstrevend zijn en wel een update kunnen gebruiken. Dat doet allemaal niet af aan de benadering die Rijkenberg beschrijft, die blijft vooruitstrevend. Zelfs nu 17 jaar na de eerste uitgave.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden