Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
10 juni 2008 | Leonie Linssen

Het 'Gevoelswereldspel' is een ideaal instrument in de coachingspraktijk voor coachees die moeite hebben om hun gevoelens te verwoorden. Het spel bevat drie soorten kaartjes: levensgebieden, onprettige gevoelens en prettige gevoelens. Door middel van de kaartjes kan een gecoachte op een creatieve en laagdrempelige manier contact maken met het definiëren van zijn gevoelens. Het spel geeft inzicht in de grote diversiteit aan gevoelens die zij vaak ervaren, maar waar zij geen woorden aan kunnen geven.

In mijn coachingspraktijk zie ik veel mensen worstelen met hun gevoelens. Vaak ervaren zij een situatie als negatief, maar bij doorvragen wordt niet duidelijk wat er precies aan de hand is, omdat zij niet in staat zijn uitdrukking te geven aan hun gevoelens. Het is te groot, te vaag of te heftig. Het voelt vervelend, afschuwelijk of niet leuk. In dit soort situaties is het gevoelswereldspel een ideaal instrument om verder te komen. Ik beschrijf hierbij een situatie van een coachee die zich in een relatie zich vaak in een hoek gezet voelde worden. Zij kon daarbij geen uitdrukking geven aan hoe zij zich voelde, met alle spanningen en gevolgen van dien. Ik liet de coachee uit de stapel met negatieve kaartjes alle kaartjes kiezen die gevoelens weergaven die zij ervoer in haar situatie. Dat werden er twintig. Door de kaartjes op tafel uit te spreiden, kreeg de coachee als het ware een overzicht van al haar gevoelens. Kaartjes die synoniem waren voor eenzelfde gevoel, werden door de coachee eruit gehaald. Er bleven vijftien kaartjes over.

Daarnaast liet ik coachee die kaartjes kiezen, die te maken hadden met het gedrag van anderen. Marshall B. Rosenberg maakt in 'Geweldloze communicatie' onderscheid tussen gevoelens die ontstaan als gevolg van gedrag van anderen en gevoelens die helemaal van jezelf zijn. Je in het nauw gedreven voelen, is een gevoel dat ontstaat als gevolg van gedrag van anderen. Gevoelens die daarbij ontstonden bij deze coachee en die van haar zelf waren, zijn 'bang zijn' en 'onrust'.

Op die manier liet ik de gecoachte alle gevoelens rubriceren en plaatsen in het verloop van de tijd. Welk gevoel ontstaat er het eerst? Wat is het gevolg ervan voor haar? Welk gevoel ontstaat er dan? In de tijd voelde coachee zich achtereenvolgens in het nauw gedreven, overdonderd, uit balans, afhankelijk en in de steek gelaten. De onderliggende gevoelens die van haar zelf waren, werden daarbij onderzocht en erbij gelegd. Dit gaf haar veel helderheid en inzicht en maakte veel duidelijk.

Vervolgens liet ik de gecoachte onderzoeken wat de onderliggende behoefte was van ieder specifiek gevoel. Sommige behoeften hadden te maken met de ander, zoals troost, steun of vertrouwen. Andere behoeften hadden te maken met hoe zij zichzelf voelde, zoals behoefte aan zelfvertrouwen of acceptatie.

Het 'Gevoelswereldspel' is voor mij een ideale manier om bij coachees inzicht te krijgen in gevoelens en hier woorden aan te geven. De kaartjes zorgen voor herkenning en door het visuele aspect wordt een extra bewustzijnsniveau aangesproken. Door het onderzoeken van de onderliggende behoeften bij negatieve gevoelens, krijgen mensen handvatten om anders met hun gevoelens om te gaan. Zij kunnen bovendien aangeven waar hun behoeften liggen. Daarmee is een positieve stap naar verandering gezet. Mijn coachee ging in ieder geval opgelucht naar huis, met het gevoel dat zij zelf nu iets kon doen om de steeds terugkerende situatie te veranderen. Als coach kon ik de sessie met een voldaan gevoel afsluiten.


Peter Gerrickens, Marijke Verstege
Gevoelswereldspel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden