Het Kernkwadrantenspel in zijn kwadrant gelegd
5 december 2017 | Jorien Dullemeijer

Zijn er mensen aan wie jij je mateloos kunt ergeren? Zou je bij wijze van spreken je hele schoonfamilie achter het behang willen plakken na een bezoek? Dan heb ik goed nieuws voor je, want met het Kernkwadrantenspel van Daniel Ofman heb je eindelijk een troef in huis om die irritatie om te zetten in de ontdekking van je verborgen ‘superheld’-kwaliteit.

Maar om niet meteen je schoonouders op de kast te krijgen als je het spel voor ze op tafel legt, is het wel nodig dat jij je voorafgaand alvast enigszins hebt verdiept in dit persoonlijk ontwikkelingsinstrument.

Voor deze recensie heb ik het Kernkwadrantenspel van Daniel Ofman met meerdere mensen en in verschillende situaties gespeeld. Zo heb ik een goede indruk kunnen krijgen wat dit spel jou wel en niet brengt.

Het Kernkwadrantenspel bestaat uit een driedelig spelbord en een flinke stapel kaartjes. Ondanks deze toch wel vrij eenvoudige opzet geeft het kernkwadrant meteen veel diepgang, plus inzicht in jezelf en in de mensen om je heen. Maar door de summiere uitleg van de spelvarianten, raakten we al snel verdwaald in de tekst en wisten we niet goed raad hoe we de kaartjes moesten gebruiken. Het was echt even zoeken. Ofman had de uitleg voor ons kunnen verduidelijken, door meer illustraties op te nemen in de handleiding.

Ik merkte dat mijn (voor)kennis als Academisch Coach mij hielp om het kwadrant op te bouwen. Ook kon ik daardoor mijn medespelers die het kwadrant niet kenden uitleggen hoe zij de kaarten dienden te leggen. Wie echter blanco of zonder begeleiding aan het spel begint, kan ontmoedigd raken door de onduidelijke en te kort schietende uitleg.

Ik vind twee dingen leuk aan het Kernkwadrantenspel. Enerzijds speel je een serieus ‘spelletje’ met elkaar en heb je boeiende gesprekken. Anderzijds, doordat het een spel is deel je ook sneller persoonlijke dingen, die je normaal niet zo snel aan iemand anders zou vertellen. Je komt hierdoor gemakkelijker dichterbij jezelf én bij elkaar.

Dat heel de achterkant van de spelbeschrijving vol staat met reclame voor de andere producten van Ofman vind ik een minpunt. Dat zou wel wat minder prominent kunnen. Een ander minpunt is dat je vooraf eigenlijk Ofman’s boek Hé, ik daar?! gelezen moet hebben, of op een andere manier bekend moet zijn met het Kwadrant.

Ik heb daarom misschien wel een goede tip voor Ofman: Vervang 2 pagina's reclame door 2 pagina’s duidelijke speluitleg inclusief voorbeeld afbeeldingen. Verstop tevens een kortingsbon voor het boek of de app in de doos. Dit maakt mensen nieuwsgierig naar de aanvullende producten, zonder dat deze er te dik bovenop liggen.

Het spel gelegd op zijn eigen Kwadrant

Laat ik het kernkwadrantenspel nu eens onder de loep leggen - of liever gezegd: in zijn eigen kwadrant.

+KERNKWALITEIT+

● Spelers durven dingen met elkaar te delen, die ze anders niet zouden zeggen

● Er zijn geen winnaars en verliezers; alle spelers gaan met nieuwe inzichten naar huis

-VALKUIL-

● Voor een grotere groep of team zijn de kaartjes en het spelbord te klein

om mee te kunnen spelen

● De achterkant van de spelbeschrijving betreft louter reclame en geen instructies

-ALLERGIE-

● De speluitleg vind ik onduidelijk en te beknopt

● Zonder enige kennis vooraf van het Kernkwadrant kom je niet ver (het spel moet dan begeleid worden door iemand met ervaring in de Kwadranten)

+UITDAGING+

● Met meer visuele ondersteuning bij de speluitleg wordt het spel snel begrijpelijker

● Er zou een extra variant ‘2½’ mogen komen, waarin de spelers leren wat een Kwadrant is en hoe het Kwadrant wordt opgebouwd

Van irritatie naar uitdaging

Persoonlijk vind ik het Kernkwadrantenspel van Daniel Ofman een inzichtgevend spel dat ik zou spelen met mijn coachees. Spelenderwijs maak je kennis met jouw sterke én minder sterke eigenschappen. Het Kernkwadrant leert jou ook om jouw eigen kwaliteit naar een hoger niveau te krijgen door je uitdaging te verkennen. Gebruik hiervoor de irritatie die je voelt bij een ander persoon, in plaats van ervoor uit de weg te gaan. Wánt... daar zit jouw uitdaging! Dus denk maar goed over na, wanneer je de volgende keer weer met je schoonouders aan tafel zit.

Jorien Dullemeijer werkt in de psychiatrische thuisbegeleiding en is tevens met haar eigen praktijk aan huis part-time life coach bij Coachier. Ze heeft een opleiding tot Academisch Coach afgerond in Rotterdam en coacht mensen uit de regio om weer hun beste spiegelbeeld te ontdekken. Spelenderwijs helpt ze coachees te reflecteren op hun denkpatronen en overtuigingen. Hierdoor ontwikkelen klanten nieuwe inzichten en kijken zij weer vol tevredenheid in hun eigen spiegelbeeld. Meer informatie op www.coachier.nl

Kernkwadrantenspel - 'Een prettig en toegankelijk hulpmiddel'
2 november 2017 | Sippy van Akker

Het Kernkwadrantenspel van Daniel Ofman is een oude bekende op het gebied van coaching en loopbaanbegeleiding. Het is een instrument dat inzicht geeft in je eigen kwaliteiten, valkuilen en ontwikkelpunten en als je het samen met anderen speelt, ook in die van de ander.

Het spel kan op verschillende manieren worden gespeeld, eventueel door de extra borden aan het oorspronkelijke spelbord toe te voegen. De kracht van de kernkwadranten is dat het een relatief eenvoudig en helder instrument is dat snel in te zetten is.

Laat ik om te beginnen vertellen wat je in de doos vindt wanneer je deze erbij pakt. Dit zijn een korte uitleg met verschillende manieren om het spel te spelen, het oorspronkelijke rechthoekige spelbord en twee verschillende spelborden waar een hoek uit gesneden is en last but not least 128 kaartjes met daarop positieve en negatieve eigenschappen.

De kaartjes

Om met de laatste te beginnen, op elk spelkaartje staat een woord met een eigenschap, die je op het bord kan leggen. Het gaat om groene kaartjes waarop een kernkwaliteit of een uitdaging beschreven wordt en rode kaartjes waarop een allergie of valkuil wordt beschreven. Wat ik leuk vind aan de kaartjes is dat niet alleen een enkele eigenschap wordt beschreven, maar ook synoniemen die het begrip kunnen toelichten. Bij het kaartje 'flexibiliteit', staat op de voorkant nog bijvoorbeeld 'souplesse' en 'buigzaam als het riet...' en op de achterkant, staat toegelicht op welke manier deze eigenschap zich in de praktijk kan uiten. In dit geval 'je staat open en kan soepel inspelen op verander(en)de omstandigheden.' Ik denk dat deze toelichting op de achterkant waardevol kan zijn omdat dit het spel en de eigenschappen die beschreven worden helderder beschrijft dan alleen een enkel trefwoord. Bij de valkuil en allergie kan de toelichting op de achterkant ook inzicht bieden in hoe zo'n eigenschap op anderen kan overkomen. Bij betweterigheid, staat bijvoorbeeld op de achterkant 'je hebt de neiging raad van anderen niet gauw aan te nemen'. Voor een spel met kaarten die bedoeld zijn om inzicht in je eigen aardigheden en onaardigheden te krijgen en de daarbij horende ontwikkelpunten, vind ik dit een waardevolle toevoeging.

De handleiding

Wie het spel al kent, kan er vlot mee aan de slag, maar voor wie het spel nog niet zo bekend is, biedt de bijgevoegde speluitleg met daarin verschillende varianten niet de meest toegankelijke uitleg van het spel. Wanneer ik investeer in een dergelijk spel terwijl ik er nog niet zo in thuis ben, zou ik zeker wat hebben aan een iets uitvoeriger uitleg, met bijvoorbeeld wat meer plaatjes dan alleen een droge opsomming van de mogelijkheden die in de uitleg staat. Dat is jammer en een gemiste kans wat mij betreft, maar vermoedelijk ook onderdeel van Ofmans verdienmodel. Voor wie de handleiding niet zo toegankelijk vindt, is er soelaas: op internet zijn meerdere toelichtingen te vinden, waaronder filmpjes met uitleg op YouTube.

De spelborden

Voor een uitvoerige toelichting van hoe je dit spel kan spelen, verwijs ik naar de handleiding of naar de eerdergenoemde informatie die op internet te vinden is. In het kort vind je op het bord om te beginnen je linksboven je kernkwaliteit (bijvoorbeeld 'daadkracht'), zeg maar datgene wat je makkelijk afgaat en wat anderen in je waarderen. Wanneer je kernkwaliteit teveel van het goede wordt, wordt het een valkuil en juist iets wat anderen je verwijten (bijvoorbeeld 'drammerigheid'). Het positief tegenovergestelde daarvan staat in de rechterbenedenhoek van het bord en dat is juist je uitdaging, dus dat waar je wat meer van mag hebben (bijvoorbeeld 'geduld'). In de linkerbenedenhoek vind je ten slotte je allergie, dus datgene waar je een hekel aan hebt in anderen en wat op zijn beurt weer het teveel is van je uitdaging (bijvoorbeeld 'passiviteit'). Het leuke van de kernkwadranten is dat het je niet alleen snel inzicht geeft vanuit je kernkwaliteit, maar dat je bijvoorbeeld ook vanuit je allergie kan beginnen te werken en kan kijken wat er dan ontstaat en dat het niet alleen inzicht geeft in je eigen eigenschappen, maar ook in hoe die op anderen overkomen en vice versa als je het met meerdere mensen speelt.

Kernkwadrantenspel als instrument om tot inzichten te komen

Ofmans Kernkwaliteitenspel is al jaren een klassieker om inzicht te verschaffen, als onderdeel van een loopbaan- of teamtraject of om te komen tot persoonlijke groei. Dat is niet voor niets. Het is vrij toegankelijk, eenvoudig uit te leggen en daardoor kan je er bijvoorbeeld als loopbaanadviseur snel met je cliënt mee aan de slag, die er ook relatief snel mee tot inzichten kan komen. In de praktijk is dat pas het begin, want inzicht is mooi, maar het gaat er uiteindelijk om wat je ermee doet en in hoeverre dat vervolgens beklijft. En dat kan dan weer niet alleen maar met zo'n spel, wat uiteindelijk niets meer of minder is dan een prettig en toegankelijk hulpmiddel.

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Kernkwadrantenspel - 'Op belangrijke punten verbeterd'
26 oktober 2017 | Marjolein Boeren-Hermans

De Kernkwadranten van Daniel Ofman en dit bijbehorende spel bestaan al jaren, en zullen dan bij veel ervaren coaches en trainers bekend zijn. De vernieuwde versie die dit jaar is uitgebracht, is op een paar belangrijke punten sterk verbeterd.

Het Kernkwadrantenspel is een leuke manier om de kernkwadranten en de achterliggende theorie goed te gaan begrijpen, en om te zetten naar de praktijk. Vooral doeners en beslissers zullen hier goed mee uit de voeten. Deze versie heeft een uitgebreide spelbeschrijving met alvast 6 spelvarianten. Hiermee kun je zelf onderzoeken op welke manier het spel kan helpen jouw coachee of team verder te brengen. Hoe effectief het spel is, hangt sterk af van de begeleiding, wat maakt dat het spel krachtiger wordt naarmate je als coach/ trainer meer uitdaging durft aan te brengen.

Het belangrijkste kenmerk van de kernkwaliteiten is dat ze een zon- en schaduwkant hebben. De schaduwkant is de valkuil, wat maakt dat het niet altijd taalkundig precies het tegenovergestelde is. Dit spel bevat, naast een driedelig spelbord, 66 spelkaarten. Afhankelijk van de context en de achtergrond, kunnen er oneindig veel variaties op het kernkwadrant komen. Dit gegeven zorgt ervoor dat welk kwadrant je als speler legt, niet alleen informatie geeft over de context of de situatie, maar ook over jezelf als persoon. Je kunt het spel goed spelen in één op één sessies én in groepen.

De handleiding beschrijft zes spelvarianten. De eerste twee zijn basisvarianten, die je heel simpel kunt spelen als opwarming van een sessie/ training, of waarmee je meteen de diepte in kunt gaan door het stellen van vragen. Deze twee varianten speel je zonder het spelbord. De derde variant is een leuke combinatie van mens-erger-je-niet en kwartetten, en heeft vooral als doel met elkaar te onderzoeken hoe de theorie van de zon- en schaduwkant in de praktijk uitwerkt. Het competitie element maakt deze variant heel geschikt voor groepen.

De varianten vier, vijf en zes speel je, net als de derde, met het spelbord, en zijn een stuk persoonlijker. Daarbij vind ikzelf spelvariant vijf het meest interressant. In deze variant ga je onderzoeken waarom situaties soms niet lekker lopen, en vanuit welke kwaliteiten teamleden met elkaar botsen. Ik heb deze optie toegepast binnen een team waarin geschillen vooral vanuit gelijk en wij-zij werden uitgelegd. Uiteraard was het spel niet het enige instrument dat werd ingezet, maar het helpt enorm als iemands eigenschappen worden bekeken vanuit twee kanten: de krachtige en de nadelige kant. Dat haalt de verwijten weg en geeft ruimte om te onderzoeken wat er nodig is.

Ik vind dit spel erg prettig werken, en het zit kwalitatief goed in elkaar. Om er goed mee te kunnen werken is het handig als je je als begeleider verdiept in de achtergrond, maar het is niet perse nodig. Ik vind het wel erg jammer dat de kaartjes zo ontzettend klein zijn, waardoor je bij grotere groepen minder makkelijk met het spelbord kunt spelen.

De kracht van ieder spel zit hem in het daadwerkelijke spelen, en dat is voor dit spel niet anders. Dan kun je ook gaan zien wat je aan elke spelvariant hebt, en kun je je eigen creativiteit inzetten om het nog anders te spelen.

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.