Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
1 juni 2015 | Nico Jong

Veel organisaties worstelen met ernstige gezondheidsklachten, ondanks alle managementhypes die zij telkens weer omarmen. Volgens Ben Kuiken kan nieuw organiseren hen mogelijk helpen. Dat is niet de volgende hype, maar juist een stap terug naar de bedoeling van de organisatie en terug naar menselijke verhoudingen, tussen medewerkers onderling en met klanten. Zijn inzichten vat hij samen in een handzaam EHBO-boekje voor organisaties.

Organiseren is een werkwoord, een activiteit waar je moeite voor moet doen. Met als tijdelijk resultaat de organisatie, die je vanwege de omgevingsdynamiek continu zult moeten aanpassen om een goede pasvorm met de veranderende omgeving te houden. Vanuit het perspectief van nieuw organiseren ga je organiseren als activiteit zien die je beter kunt overlaten aan je deskundigen: de professionals. Zij weten het beste wat er aan de hand is en moet gebeuren. Bovendien kunnen zij snel schakelen als ze niet gehinderd worden door meerdere managementlagen. De medewerker gaat zich dan ook nog eens serieus genomen voelen in zijn vakmanschap. Van beroepszeer weer terug naar beroepseer. Nieuw organiseren gaat over overleven en je wendbaar kunnen aanpassen aan veranderingen in de omgeving. Het betekent ook de professionals bovenaan zetten en de rest daar ondersteunend aan maken. Alles wat het primaire proces niet ondersteunt en geen toegevoegde waarde biedt, moet verdwijnen. Het idee achter nieuw organiseren is invloeden van buiten naar binnen te brengen om daarmee je organisatie te besmetten met nieuwe ideeën en nieuwe manieren van werken.

Veel veranderingstrajecten mislukken omdat ze vergezeld gaan van uitgebreide en gedetailleerde stappenplannen die zekerheid en houvast veinzen. Het is al lastig te voorspellen hoe de wereld er over vijf jaar uitziet. Maar ook is het vrijwel onmogelijk om een complex systeem als een organisatie een bepaalde richting op te sturen. Complexe systemen kun je alleen veranderen door ze uit hun evenwicht te brengen. Je creëert tijdelijk chaos, waardoor het systeem de kans krijgt een nieuwe balans te vinden. Vervolgens gaat het verder voorwaarts met kleine stappen, experimenteren en improviseren. Falen hoort daar bij en ook moet je niet bang zijn de controle te verliezen, want dat hoort (tijdelijk) bij het proces. Is er eenmaal sprake van beweging dan gaat het snel. Als mensen geen last meer hebben van het gedoe dat de oude organisatie veroorzaakte, dan stopt de verspilling van hun energie en blijkt hoeveel goede ideeën zij hebben en hoeveel positieve energie er vrij komt.

Eerste hulp bij nieuw organiseren is een lekker boekje. Vlot geschreven en beperkt tot basale inzichten waar dat nieuwe organiseren eigenlijk voor bedoeld is. Verspreiden dus dit mooie gedachtegoed.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden