Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Topondernemers - Denken als André Rieu
5 juni 2018 | Rudy Kor

Uitgeverij Haystack heeft een serie Topondernemers’ waarin de successen en mislukkingen van ondernemers worden ontrafeld. In deze serie hoort ook het boek over André Rieu thuis.

De schrijver van het boekje zegt gefascineerd te zijn door André Rieu en vraagt zich af hoe een orkest dat klassieke muziek speelt de hele wereld kan veroveren. Ons wordt beloofd dat Nebbeling de muzikant en de ondernemer ontleedt. 

Nebbeling baseert zich op video opnamen en (kranten)artikelen die over zijn studieobject zijn verschenen. Het moet wel een zware opgave zijn geweest om de video’s te bekijken, want ‘Rieus muziek en zijn shows kunnen mij niet bijzonder bekoren. Daarvoor is het mij allemaal net even te bedacht en gelikt’. Daartegenover staat wel dat Nebbeling enorm respect voor Rieu heeft gekregen.

De organisatie ‘Andre Rieu and his Johan Strauss Orchestra’, is een vele opzichten een bijzondere organisatie. De oprichter en naamgever staat ook centraal in het primaire proces: het geven van concerten. Hij is het bepalende gezicht van deze organisatie, wat een kracht en een zwakte is. Qua continuïteit is de organisatie immers erg kwetsbaar, want welke muzikant kan in zijn schoenen staan?

En er moet wel sprake zijn van organisatietalent, als je van Amerika, Mexico tot Japan grote zalen, meestal van vijfduizend of meer stoelen, bespeelt. En dat zonder impresario’s of agenten als tussenpersonen. Rieu heeft zijn belangen in een holding ondergebracht, met daaronder een productiebedrijf, een reisorganisatie, een ontroerend goed bedrijf, een muziekuitgeverij, een luchtvaartonderneming, een beveiligingsbedrijf, een verhuurbedrijf en een studio. De holding en bedrijven hebben samen een kleine honderd mensen in dienst. Maar na de opsomming van de diverse bedrijven volgt geen verdere analyse van deze constructie.

Volgens Nebbeling is het succes van André Rieu terug te leiden tot negen lessen. En hiermee is ook de inhoudsopgave van het boek aangeven. Deze negen zijn;

1. Durf te dromen en droom groots;

2. Werk hard en neem genoegen met weinig om je doelen te bereiken;

3. Houd vol en zet door, ook als je einddoel verder is dan ooit;

4. Luister goed naar anderen, maar trek je eigen plan;

5. Geloof in jezelf en vertrouw op je eigen kracht;

6. Houd zelf de controle, door zoveel mogelijk in eigen hand te houden;

7. Maak van je medewerkers je familie en behandel ze ook zo;

8. Bereid je goed voor en neem gecalculeerde risico’s;

9. Durf buiten bestaande paden te denken en tegen de stroom in te roeien.

Het boek heet ‘denken als André Rieu, wat suggereert dat wat André doet ook goed voor anderen is. Maar in welke mate dat verstandig is, of in welke situaties dat raadzaam is, daarover laat Nebbeling zich niet uit.

Het beloofde ‘ontleden van de muzikant en de ondernemer’ gebeurt niet echt, daarvoor mist het boek diepgang. Dat komt onder meer door het gebruik van tweedehands kennis. Hij heeft Rieu, of een van medewerkers, niet gesproken en nooit een concert live bijgewoond of een keer achter de schermen gekeken. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar Nebbeling gebruikt bij zijn analyse geen psychologisch-, organisatiekundig- of managementmodel. Maar misschien had ik het boek niet als een managementboek moeten lezen maar gewoon als een gemakkelijk lezend verhaal over de hoogte en dieptepunten uit het leven van een orkestleider met veel weetjes over zijn strenge ouders, zijn burn-out, de gigantische bezoekersaantallen, zijn persoonlijke welstand en de belangrijke rol die zijn vrouw en zoon spelen bij het managen van de organisatie.

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als partner) bij TwynstraGudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veel-lezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid. Voor de lezer die benieuwd is wat anderen van een boek vinden, schrijft hij recensies voor managementboek.nl

Topondernemers - Denken als André Rieu
28 mei 2018 | Annemiek Sierhuis

André Rieu heeft echt een gat in de markt gevonden en volledig uitgebouwd. Vakgenoten zijn verbaasd en kijken soms op hem neer, maar niemand kan zeggen dat hij geen topprestatie heeft neergezet met zijn concerten met klassieke muziek.

André Rieu heeft dus iets gedaan wat weinig mensen hem zullen nadoen. Zijn vrouw Marjorie lijkt de onzichtbare, zakelijke motor achter zijn succes. De show die hij neerzet met zijn hele grote team lijkt spontaan en creatief. Het spontane kan worden betwijfeld als in elke show dezelfde uitspraken, grappen en effecten voorbijkomen. De optredens van Rieu kunnen vergeleken worden met shows in de Efteling of Disneyland. Een ware belevenis voor de bezoekers. 

Het boek is klein van formaat en vrij dik. Het leest eenvoudig en de leesduur is kort. De prijs van het boek is goed. Het boek is onderdeel van de serie Topondernemers, waarin de successen (en de mislukkingen) van bekende Nederlandse en buitenlandse ondernemers word ontrafeld.

De inhoud van de boeken van deze reeks bestaat uit lessen in plaats van hoofdstukken en de boeken starten met een uitgebreide timeline.

De timeline van André Rieu is zeer uitgebreid en vertelt haast meer dan de tekst in het boek.

Daarna vervolgt auteur Johan Nebbeling met zijn voorwoord waarbij hij aangeeft nooit bij een concert van Rieu te zijn geweest omdat de concerten vaak in het buitenland zijn.

In dit voorwoord staat een quote die uit de lucht komt vallen en de indruk bestaat dat de quote niet bij dit boek hoort. Tientallen pagina's later blijkt dit wel het geval.

De lessen in dit boek zijn:

Les 1 – Durf te dromen en droom groots

Les 2 – Werk hard en neem genoegen met weinig om je doel te bereiken

Les 3 – Houd vol en zet door, ook als je einddoel verder weg is dan ooit.

Les 4 – Luister goed naar anderen, maar trek je eigen plan

Les 5 – Geloof in jezelf en vertrouw op je eigen kracht

Les 6 – Houd zelf de controle, door zoveel mogelijk in eigen hand te houden

Les 7 – Maak van je medewerkers je familie en behandel hen ook zo

Les 8 – Bereid je goed voor en neem gecalculeerde risico's

Les 9 – Durf buiten bestaande paden te denken en tegen de stroom in te roeien.

Les 6 heeft André Rieu met zijn vrouw Marjorie zeker gedaan. In Amerika had hij eerst nog tussenpersonen, maar ook daar is hij mee gestopt.

Rieu durft echt groot te denken en heeft daarmee enorme concerten gerealiseerd. Dat groots denken is niet zonder risico's, want hij heeft ook slechte tijden meegemaakt met een faillissement dichtbij.

In het boek wordt over zijn jeugd geschreven en die jeugd was niet mooi en prettig. Hij ziet nu zijn medewerkers als familie en behandelt hen goed.

De auteur beschrijft terecht dat het succes geheel afhankelijk is van de aanwezigheid van André Rieu. Dus als hij niet meer voor zijn orkest kan staan, hoe zien dan de kansen op voort bestaan eruit?

Rieu heeft met zijn partner en zoon wel verschillende bedrijven, die ook zonder zijn persoonlijke aanwezigheid kunnen voort bestaan.

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden