27 februari 2012 | Brigitte Koehler

In het boek 'De beste versie van jezelf!' belooft auteur Miranda Kampers je in drie maanden klaar te stomen voor een carrièreboost. Je leert in drie stappen een sterk eigen merk op te bouwen en daarmee te kiezen voor meer plezier en energie in je werk. Daarnaast leer je af te rekenen met onzekerheden. De auteur richt zich specifiek op vrouwen die het beste uit zichzelf en uit het leven willen halen. En welke vrouw wil dat nu niet?

Het boek 'De beste versie van jezelf!' van Miranda Kampers is opvallend roze en heeft een gouden vlak met 'women only' op het omslag. De auteur kiest nadrukkelijk voor vrouwen omdat het volgens haar voornamelijk vrouwen zijn die met hun talenten worstelen en het moeilijk vinden om aan te geven waar zij echt goed in zijn. Opvallend is dan wel dat de auteur haar inleiding besluit met de zin: 'Misschien ten overvloede merk ik op dat op de plekken waar 'hij' gebruikt wordt vrijwel altijd ook 'zij' gelezen kan worden.' Niet alleen ben ik nergens in het boek het woord 'hij' tegengekomen maar wat zou het tof zijn geweest als de auteur had geschreven: 'Op plekken waar 'zij' gebruikt wordt kan vrijwel altijd ook 'hij' gelezen worden.' Maar dit terzijde. Met 'De beste versie van jezelf!' haal je als het ware een persoonlijke loopbaancoach in huis. Dat maakt dat het boek ook voor mannen aantrekkelijk kan zijn. Het leuke van dit boek is dat het doorspekt is met interviews met succesvolle vrouwen. Dat maakt dit boek anders dan andere loopbaanboeken.

In 'De beste versie van jezelf' doorloop je een drietal stappen waarna het boek eindigt met een succesdagboek. De eerste stap die je neemt heet 'Welke versie van jezelf wil je zijn?' en beslaat vijf hoofdstukken waarin je de gelegenheid krijgt om na te denken over succes in je leven, eigenwaarde, ambitie, focus en zelfverwerkelijking. Alle hoofdstukken in het boek worden aangevuld met inspirerende quotes waarvan ik 'als je iets wilt, dan mag je het en als je durft, dan kun je het' de leukste vind. De quotes zijn afkomstig van succesvolle vrouwen én mannen. Daarnaast staan er uitgebreide interviews in het boek met vrouwen als bijvoorbeeld Isabelle Spindler-Jacobs, directeur van Retail Heineken Nederland, die als rolmodel voor de lezer kunnen dienen. Ook de auteur zelf leer je beter kennen in een interview. Door even stil te staan bij bijvoorbeeld de vraag wat succes nu precies voor je is, zie je waar je nu staat in je loopbaan. Dit is nodig omdat het leren kennen van jezelf helpt om vooruit te komen.

Daarna maak je stap 2 'Hoe creëer je een sterk eigen merk?' En leer je wat personal branding is en hoe je je eigen merk bepaalt. Ook definieer je je branding statement en bouw je je eigen merk. Ten slotte leer je in stap 3 hoe je jouw beste versie van jezelf zichtbaar maakt en leer je meer over presenteren, netwerken, social media, pitchen en publiceren.
Het boek eindigt met in mijn ogen het belangrijkste deel: 'SuccesDagboek'. In dit laatste deel ben je zelf aan zet en het bestaat uit 90 opdrachten die je elke dag kunt doen. Elke opdracht bestaat uit een vraag en een toelichting. En als je er elke dag eentje doet dan ben je dus in drie maanden klaar voor je carrièreboost. Met het uitvoeren van de opdrachten breng je het geleerde in praktijk. De vragen zijn voor mij als loopbaancoach erg toepasbaar in gesprekken met cliënten, maar ook leidinggevenden kunnen hun medewerkers en zichzelf vragen stellen als:
- Wat deed ik erg graag toen ik veel jonger was
- Wat wil ik aan het einde van mijn leven hebben gedaan?
- Wat zijn mijn negatieve eigenschappen?
- Wat is mijn branding statement?
- Zoek naar iemand die je inspireert om verder te gaan op je succespad.

'De beste versie van jezelf' van Miranda Kampers is een boeiend loopbaanboek dat helpt om je talenten te benoemen en daarmee de beste versie van jezelf te laten zien. Hierdoor kun je verder komen in je carrière. Jammer alleen dat het boek zo graag de aandacht op zichzelf wil vestigen dat ook alle tekst in een soort bruin-roze kleur is afgedrukt. Dit komt de leesbaarheid niet ten goede.