Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Internationaal ondernemen: van culturele verschillen tot zakelijk succes

Als Nederlandse ondernemer over de grens zakendoen biedt enorme kansen, maar brengt ook unieke uitdagingen met zich mee. Deze pagina biedt een compleet overzicht van alles wat komt kijken bij het internationaal uitbreiden van je onderneming - van cultuurverschillen tot praktische exportstrategieën.

Radha Jethu-Ramsoedh Maud Hendrickx
Internationaal ondernemen
Dit standaardwerk behandelt alle aspecten van internationaal ondernemen, van marktkeuze tot cultuurverschillen. De auteurs Maud Hendrickx en Radha Jethu-Ramsoedh bieden een heldere structuur die zowel voor studenten als ervaren professionals inzicht geeft in de basisprincipes van grensoverschrijdend zakendoen.
Boek bekijken
€ 62,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De unieke Nederlandse zakencultuur

Nederlandse ondernemers brengen specifieke kwaliteiten mee in de internationale arena. Onze directheid, consensusgerichtheid en pragmatische aanpak worden wereldwijd herkend - maar niet altijd begrepen of gewaardeerd. Om succesvol internationaal te ondernemen is het essentieel om eerst je eigen culturele 'bagage' te herkennen.

Esther Janssen
Zakendoen van hier tot Tokio
In 'Zakendoen van hier tot Tokio' beschrijft Esther Janssen hoe Nederlandse ondernemers hun internationale slagkracht kunnen vergroten door beter om te gaan met cultuurverschillen. Ze belicht vijf succes- en vijf faalfactoren in de manier waarop Nederlanders zakendoen in het buitenland en biedt praktische handvatten voor effectievere internationale samenwerking.
Boek bekijken
€ 21,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Esther Janssen

Esther Janssen is een autoriteit op het gebied van internationale zakelijke culturen. Als oprichter van Culture-Inc. heeft ze ruim 30 jaar ervaring met internationaal werken, van Amerika tot Azië. Ze woonde in China en begeleidde talloze ambtenaren, bewindspersonen en ondernemers naar buitenlandse markten. Meer over Esther Janssen
Zakendoen van hier tot Tokio - Slagen of falen bij cultuurverschillen
Esther Janssen
In dit uitgebreide artikel bespreekt Esther Janssen hoe Nederlanders vaak te weinig rekening houden met internationale cultuurverschillen. Ze illustreert dit met voorbeelden: Nederlanders verwachten dat Belgen net zo gemakkelijk informatie delen als zij, terwijl onze zuiderburen hun kaarten liever tegen de borst houden. En Duitsers vinden ons weliswaar leuk maar ook iets te 'locker' voor hun zakelijke standaarden.

Auteurs die schrijven over 'internationaal ondernemen'

Cultuurverschillen begrijpen en overbruggen

Cultuurverschillen manifesteren zich op vele manieren: van communicatiestijl tot besluitvormingsprocessen. Het herkennen en respecteren van deze verschillen is essentieel voor succesvolle internationale samenwerking.

Jan Vincent Meertens
Do we have a deal?
In 'Do we have a deal?' biedt Jan Vincent Meertens een praktische gids voor onderhandelen in andere culturen. Met zijn unieke onderhandelingsschijf helpt hij lezers interculturele besprekingen beter voor te bereiden door factoren zoals personen, tijd, ethiek en risicobereidheid te plaatsen in het licht van de culturele waarden van beide partijen.
Boek bekijken
€ 26,50
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
De Nederlandse cultuur is een buitenbeentje. De meeste andere volken hebben onderling meer gemeen dan met ons. Nederlanders lopen in het buitenland dan ook veel sneller tegen cultuurverschillen aan. Uit: Do we have a deal?
Jan Vincent Meertens: ‘In cultureel opzicht zijn Nederlanders buitenbeentjes’
Erik de Vries
In dit interview legt Jan Vincent Meertens uit waarom de Nederlandse cultuur zo uniek is: 'De Nederlandse cultuur kenmerkt zich door drie dingen. Ten eerste zijn we zeer egalitair ingesteld. Ten tweede zijn wij erg individualistisch en zeer loyaal aan onszelf en onze directe kring. En ten slotte zijn wij erg feminien ingesteld: bescheiden, transparant, gericht op consensus en solidariteit.'
Geert Hofstede Gert Jan Hofstede Michael Minkov
Cultures and Organizations
Het klassieke werk 'Cultures and Organizations' van Geert Hofstede, Gert Jan Hofstede en Michael Minkov biedt diepgaande inzichten in culturele verschillen wereldwijd. Hun culturele dimensietheorie is onmisbaar voor professionals die internationaal zakendoen door nationale en regionale culturele verschillen te verklaren en in kaart te brengen.
Boek bekijken
€ 34,99
Verwachte levertijd ongeveer 8 werkdagen

Landspecifieke kennis: de sleutel tot succes

Naast algemene culturele principes is specifieke kennis over doelmarkten onmisbaar. Elke regio heeft zijn eigen zakelijke gewoonten, regelgeving en verwachtingen die directe invloed hebben op je zakelijke succes.

Nina Krockow
Zakendoen in Duitsland
Nina Krockow's 'Zakendoen in Duitsland' is essentieel voor Nederlandse ondernemers die onze belangrijkste handelspartner willen benaderen. Ze belicht de subtiele maar cruciale cultuurverschillen die het verschil kunnen maken tussen succes en falen op de Duitse markt, zoals het belang van grondigheid, hiërarchie en formele communicatie.
Boek bekijken
€ 26,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Zakendoen in Duitsland
Peter Vermeulen
In deze recensie wordt het belang van Krockow's werk onderstreept voor ondernemers die zich op Duitsland richten: 'Voor ondernemers die zaken willen gaan doen met en in Duitsland een must read. En voor Nederlanders die al zaken doen met Duitsers werkelijk een feest van herkenning.' De auteur benadrukt culturele verschillen in managementstijl, onderhandelen, en zelfs dresscode.
Rob van Nes
Ondernemen in Spanje
In 'Ondernemen in Spanje' deelt Rob van Nes zijn uitgebreide ervaring met de Spaanse zakencultuur. Het boek behandelt de specifieke uitdagingen en kansen bij het zakendoen in Spanje, inclusief praktische informatie over regelgeving, netwerken en het opbouwen van duurzame relaties in de Spaanse zakenwereld.
Boek bekijken
€ 27,50
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen

Spotlight: Rob van Nes

Rob van Nes is een expert in internationale marktentreestrategieën. Als founding partner van onder meer Ondernemen.in BV en Iber Business Group Nederland heeft hij talloze bedrijven begeleid bij hun internationale expansie. Hij is auteur van meerdere boeken over ondernemen in specifieke markten, waaronder India en Spanje.
Zakendoen van hier tot Tokio - 'Verplichte literatuur'
Rob van Nes
In deze recensie prijst Rob van Nes het boek 'Zakendoen van hier tot Tokio' van Esther Janssen: 'Verplichte literatuur voor eenieder die zakelijk over de aardbol zwerft. Ook voor de ervaren zakenreiziger, waartoe ik mijzelf na 30 jaar internationaal werken reken. Ik heb het boek met veel plezier gelezen en heel veel van opgestoken.'

Praktische aspecten van internationaal ondernemen

Naast culturele kennis komt er bij internationaal ondernemen ook veel praktische kennis kijken - van exportdocumenten tot internationaal betalingsverkeer en logistiek. Deze operationele aspecten zijn cruciaal voor een soepele internationale bedrijfsvoering.

Internationaal ondernemen Bij internationaal zakendoen is het cruciaal om je te verdiepen in zowel de formele als informele aspecten van een cultuur. Terwijl de formele aspecten zoals wet- en regelgeving relatief eenvoudig te leren zijn, vergt het begrijpen van de informele aspecten zoals communicatiestijl en relatievorming meer tijd en ervaring. Investeer in beide.

Groeipijnen en uitdagingen

De stap naar internationale expansie brengt vaak specifieke groeipijnen met zich mee. Van het vinden van betrouwbare partners tot het managen van een internationaal team - deze uitdagingen vragen om specifieke strategieën en oplossingen.

Matty Paquay: ‘Alle ondernemers lopen tegen de groeiparadox aan’
Hans van der Klis
Dit artikel belicht de uitdagingen van groei bij ondernemingen: 'Alle ondernemers die groeien lopen tegen de groeiparadox aan. Ze zien dat hun mensen niet uit de verf komen en gaan bijspringen. Ze maken zich juist gedienstig en zien de problemen alleen maar toenemen.' Dit geldt in het bijzonder voor bedrijven die internationaal expanderen, waar de complexiteit exponentieel toeneemt.
Paul Verluyten
Intercultural Skills for International Business and International Relations
Het boek 'Intercultural Skills for International Business and International Relations' van Paul Verluyten biedt praktische handvatten voor het bevorderen van succesvolle internationale zakelijke relaties. Door dieper inzicht te geven in culturele aspecten helpt dit werk professionals om effectiever te communiceren en samen te werken over culturele grenzen heen.
Boek bekijken
€ 60,25
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Digitalisering en internationaal ondernemen

De digitale revolutie heeft internationaal ondernemen toegankelijker gemaakt dan ooit. Van e-commerce tot internationale samenwerkingstools - technologie biedt nieuwe mogelijkheden, maar ook nieuwe uitdagingen voor de internationale ondernemer.

Aad Ouborg
Anders ondernemen, juist nú
In 'Anders ondernemen, juist nú' deelt Aad Ouborg zijn ervaringen met internationaal zakendoen in het digitale tijdperk. Een volledig hoofdstuk is gewijd aan grenzeloos ondernemen, waarin hij praktische tips geeft voor internationale handel en digitale transformatie in een geglobaliseerde economie.
Boek bekijken
€ 19,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

SPOTLIGHT: Aad Ouborg

Aad Ouborg is een succesvolle internationale ondernemer die Princess Household Appliances opbouwde tot een wereldwijd merk voordat hij het in 2011 verkocht. Als ondernemer werd Ouborg meerdere malen gelauwerd, waaronder met de Guts And Glory Award voor zijn vindingrijke en gedurfde aanpak als ondernemer. Meer over Aad Ouborg
Marthe Walter: ‘Zelfstandig ondernemen doe je zelf, maar niet alleen!’
Peter Spijker
Dit artikel benadrukt het belang van zelfmanagement voor internationale ondernemers: 'Je bent ceo, boekhouder, sales consultant en nog veel meer. Zeker in de eerste periode van je ondernemerschap is dit confronterend. De wijze waarop je handelt in je verschillende rollen heeft direct gevolgen voor je zaak.' Voor internationaal ondernemers worden deze rollen nog complexer door verschillen in taal, cultuur en regelgeving.

De balans tussen lokale aanpassing en consistentie

Een van de grootste uitdagingen bij internationaal ondernemen is het vinden van de juiste balans tussen aanpassing aan lokale markten en het behouden van een consistente bedrijfsidentiteit. Dit vraagt om een doordachte strategie die flexibiliteit combineert met kernwaarden.

Zakendoen van hier tot Tokio Investeer in relaties, niet alleen in transacties. Waar Nederlanders snel tot zaken willen komen, waarderen veel culturen een langere kennismakingsperiode. Een Braziliaans bedrijf gaf een grote opdracht aan Italianen in plaats van Nederlanders, niet vanwege een beter product, maar omdat de Italianen tijd namen om relaties op te bouwen terwijl de Nederlanders meteen na hun presentatie weer vertrokken.

Conclusie: De internationale mindset

Succesvol internationaal ondernemen vraagt meer dan strategieën en kennis - het vereist een open mindset. De bereidheid om te leren, aan te passen en culturele verschillen te omarmen als kansen in plaats van obstakels, onderscheidt succesvolle internationale ondernemers. Door bewust te investeren in zowel culturele intelligentie als praktische kennis leg je een solide basis voor duurzaam internationaal succes.

Of je nu je eerste stappen zet over de grens of je bestaande internationale activiteiten wilt optimaliseren, de inzichten en strategieën op deze pagina bieden waardevolle handvatten om je internationale ambities te realiseren - met respect voor culturele verschillen en oog voor zakelijke kansen.

Boeken over 'internationaal ondernemen' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'internationaal ondernemen'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden