Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Onderwijsbeleid in Nederland: tussen theorie en praktijk

Onderwijsbeleid vormt de ruggengraat van ons onderwijssysteem. Het bepaalt hoe scholen worden ingericht, welke doelen worden nagestreefd en hoe onderwijs wordt bekostigd. Maar de kloof tussen beleidsmakers en de dagelijkse praktijk van leraren, schoolleiders en leerlingen lijkt steeds groter te worden. In deze verkenning belichten we diverse perspectieven op het Nederlandse onderwijsbeleid, waarbij we kritisch kijken naar de effecten en uitdagingen.

Ton van Haperen
Het bezwaar van de leraar
Ton van Haperen analyseert in 'Het bezwaar van de leraar' hoe politieke beslissingen en beleidsmaatregelen sinds de jaren '80 hebben bijgedragen aan de huidige problemen in het onderwijs. Hij laat zien hoe onderwijsbeleid vaak te ver af staat van de werkelijkheid in de klas.
Boek bekijken
€ 20,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De keerzijde van onderwijshervormingen

Onderwijsbeleid berust vaak op politieke compromissen en ideologische overtuigingen. Maar wat zijn de gevolgen voor degenen die dagelijks in het onderwijs werken? Meerdere auteurs stellen dat er een fundamentele herziening nodig is van hoe we onderwijsbeleid vormgeven.

Kernteam Red het onderwijs
Red het onderwijs!
In 'Red het onderwijs!' pleit het Kernteam Red het onderwijs voor fundamentele beleidsveranderingen om de crisis in het onderwijs aan te pakken. Het team, bestaande uit onderwijsexperts, beargumenteert dat het huidige beleid te weinig rekening houdt met de inzichten van mensen die dagelijks voor de klas staan.
Boek bekijken
€ 17,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Het prachtige risico van onderwijs
Peter de Roode
In de recensie van 'Het prachtige risico van onderwijs' wordt beschreven hoe onderwijsexpert Biesta pleit voor een herziening van het onderwijs. Hij stelt dat er sprake is van 'afnemende diversiteit in onderwijs-denken en praktijken' doordat scholen vooral bang zijn om af te wijken van andere scholen en laag te scoren in rankings. Hij pleit voor een bredere visie op onderwijs dan alleen 'evidence based' denken.

SPOTLIGHT: Eric van 't Zelfde

Eric van 't Zelfde heeft als schoolleider bewezen dat gedreven leiderschap het verschil kan maken in het onderwijs. Hij transformeerde een van de slechtste scholen van Nederland naar een van de beste, tegen de stroom van heersend onderwijsbeleid in. Zijn praktijkervaring geeft een uniek perspectief op de impact van beleid op scholen in achterstandswijken. Meer over Eric van 't Zelfde
Eric van 't Zelfde
Superschool
In 'Superschool' beschrijft Eric van 't Zelfde de dagelijkse werkelijkheid van een probleemschool en hoe zijn aanpak botste met het vigerende onderwijsbeleid. Het boek toont hoe beleid dat vanachter bureaus wordt bedacht vaak niet aansluit bij de uitdagingen waar scholen in de praktijk mee worstelen.
Boek bekijken
€ 22,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Auteurs die schrijven over 'onderwijsbeleid'

De rol van beleidsmakers en politiek

De Tweede Kamer en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap spelen een cruciale rol bij het vormgeven van onderwijsbeleid. Maar hoe komt dit beleid tot stand, en in hoeverre worden de stemmen van leraren, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals hierin meegenomen?

Pieter Uittenbogaard
Tussen klas en kamer
Pieter Uittenbogaard onderzoekt in 'Tussen klas en kamer' de kloof tussen onderwijsbeleid zoals dat in de Tweede Kamer wordt gevormd en de dagelijkse onderwijspraktijk. Hij laat zien hoe politieke besluitvorming vaak plaatsvindt zonder voldoende kennis van wat er in de klas gebeurt.
Boek bekijken
€ 21,99
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Marije van den Berg: ‘Beleid begint én eindigt met bewijs’
Peper Hofstede
In 'Beleid begint én eindigt met bewijs' toont Marije van den Berg aan hoe belangrijk het is dat beleidsmakers zich baseren op bewijs uit de praktijk. Ze benadrukt dat beleidsmakers moeten weten hoe problemen in de praktijk worden ervaren voordat ze oplossingen kunnen aandragen. Dit geldt zeker voor onderwijsbeleid, waar grote bedragen worden geïnvesteerd zonder dat dit altijd leidt tot verbetering.

Spotlight: Jeroen Dijsselbloem

Jeroen Dijsselbloem heeft als voormalig minister van Financiën en voorzitter van de Eurogroep een bijzondere ervaring met beleidsvorming op het hoogste niveau. Met zijn achtergrond in de politiek biedt hij een insider-perspectief op hoe onderwijsbeleid tot stand komt en welke factoren daarbij een rol spelen.
Jeroen Dijsselbloem
De onderwijsfamilie
In 'De onderwijsfamilie' beschrijft Jeroen Dijsselbloem kritisch de vele beleidsveranderingen en onderwijshervormingen die verschillende generaties leraren hebben meegemaakt. Vanuit zijn ervaring als politicus geeft hij inzicht in hoe onderwijsbeleid wordt gevormd en welke invloed dit heeft op het onderwijsveld.
Boek bekijken
€ 21,99
Dit product is uitverkocht
"De afgelopen veertig jaar is het Nederlandse onderwijs steeds meer een speelbal geworden van politieke ambities en kortetermijndenken. Wat we nodig hebben is niet nóg meer beleid, maar beleid dat uitgaat van de realiteit in de klas en de expertise van leraren." - Ton van Haperen Uit: Het bezwaar van de leraar

Onderwijsbeleid en kansengelijkheid

Een belangrijk doel van onderwijsbeleid is het bevorderen van kansengelijkheid. Toch zien we dat de kloof tussen leerlingen met verschillende sociaaleconomische achtergronden eerder toeneemt dan afneemt. Wat gaat hier mis, en hoe kan beleid bijdragen aan eerlijkere kansen voor alle leerlingen?

Our Kids - The American Dream in Crisis
Anouk Folstar
De recensie van 'Our Kids - The American Dream in Crisis' trekt parallellen met Nederland, waar ook sprake is van toenemende kansenongelijkheid. De auteur wijst op factoren die de kans van slagen van een kind bepalen, zoals familie, opvoeding en gemeenschap, en niet alleen de school. Dit sluit aan bij het rapport van de Onderwijsinspectie dat oproept tot een sectoroverstijgende aanpak van kansenongelijkheid.
Sharon Stellaard
Boemerangbeleid
Sharon Stellaard onderzoekt in 'Boemerangbeleid' de ontwikkeling en effecten van verschillende wetten en maatregelen binnen het onderwijsbeleid, met name rondom speciaal onderwijs. Ze laat zien hoe goedbedoeld beleid soms onbedoelde negatieve gevolgen kan hebben voor juist de kwetsbare leerlingen die men wilde helpen.
Boek bekijken
€ 43,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Onderwijsvernieuwing: zin en onzin

Onderwijsbeleid is vaak gericht op vernieuwing en verbetering. Maar niet alle vernieuwingen leiden tot daadwerkelijke verbeteringen. Wat maakt een onderwijsvernieuwing succesvol of juist niet?

SPOTLIGHT: Tjip de Jong

Tjip de Jong is een kritische stem in het debat over onderwijsvernieuwing. Als adviseur en onderzoeker verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company, combineert hij wetenschappelijke inzichten met praktijkervaring. Zijn analyses van onderwijsvernieuwingen zijn scherp en bieden waardevolle perspectieven voor beleidsmakers en onderwijsprofessionals. Meer over Tjip de Jong
Tjip de Jong
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
In '1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing' bekritiseert Tjip de Jong de manier waarop overheid en besturen besluiten nemen over onderwijs zonder voldoende praktijkinzicht. Hij stelt kritische vragen over de kwaliteit van ons onderwijs en laat lezers nadenken over de praktische gevolgen van beleidsveranderingen.
Boek bekijken
€ 15,00
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Stefan Teunissen
De recensie van Tjip de Jongs boek bevestigt dat hij 'de terechte vragen stelt wat betreft de kwaliteit van ons onderwijs' en lezers laat nadenken over waar we in de praktijk mee bezig zijn op school. De recensent concludeert dat het boek aanzet tot kritisch kijken naar je eigen organisatie en het onderwijs dat we in Nederland geven.

Praktijkervaringen met onderwijsbeleid

De impact van onderwijsbeleid wordt het meest direct gevoeld door degenen die dagelijks in het onderwijs werken. Hun ervaringen bieden waardevolle inzichten in wat werkt en wat niet.

Cordula Rooijendijk
Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur
Cordula Rooijendijk biedt in 'Een jaar uit het leven van een basisschooldirecteur' een inkijkje in de dagelijkse praktijk van scholen en de frustraties die overheidsbeleid soms oplevert. Dit persoonlijke verslag laat zien hoe beleidsmaatregelen landen op de werkvloer en welke uitdagingen schoolleiders hierbij tegenkomen.
Boek bekijken
€ 22,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Boemerangbeleid Een belangrijke les uit 'Boemerangbeleid' is dat onderwijsbeleid altijd moet worden getoetst aan de praktijk. Zonder input van leraren, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals riskeert men beleid dat niet aansluit bij de werkelijkheid en zelfs contraproductief kan werken. Beleid moet flexibel genoeg zijn om aan te passen aan verschillende onderwijscontexten.
Een radslag in het onderwijs - 'Van harte aanbevolen'
Peter de Roode
De recensie van 'Een radslag in het onderwijs' beschrijft hoe een VMBO-school in Amsterdam haar eigen naar binnen gerichte cultuur succesvol wist te veranderen. Dit voorbeeld laat zien hoe scholen, ondanks beperkend beleid, toch eigen wegen kunnen vinden om verbeteringen door te voeren wanneer er sprake is van sterk leiderschap en een duidelijke mensgerichte visie.

Toekomst van onderwijsbeleid

Hoe zou het onderwijsbeleid van de toekomst eruit moeten zien? Verschillende experts hebben hier uitgesproken ideeën over, gebaseerd op onderzoek en praktijkervaring.

Kris Van den Branden
Onderwijs voor de 21ste eeuw
Kris Van den Branden schetst in 'Onderwijs voor de 21ste eeuw' een visie op effectief onderwijsbeleid voor de toekomst. Hij bespreekt de rol van beleidsmakers bij het creëren van onderwijs dat leerlingen voorbereidt op de uitdagingen van de 21e eeuw, met aandacht voor zowel kennisoverdracht als het ontwikkelen van bredere vaardigheden.
Boek bekijken
€ 31,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
De beleidsbubbel - ‘Duizelingwekkende reis’
Liesbeth Tettero
In 'De beleidsbubbel' beschrijft Marije van den Berg dat er 'een almaar uitdijende bubbel van beleid' is. Ze pleit voor een andere benadering waarbij de overheid vertrekt vanuit de samenleving in plaats van de tekentafel. Een van haar aanbevelingen is een 'fietstocht voor politici en ambtenaren langs besluiten uit het verleden', zodat de uitvoering van beleid weer in beeld komt.

Conclusie: naar een effectiever onderwijsbeleid

De verkenning van verschillende perspectieven op onderwijsbeleid laat zien dat er een kloof bestaat tussen theorie en praktijk. Effectief onderwijsbeleid vereist input van alle betrokkenen: leraren, schoolleiders, leerlingen, ouders én beleidsmakers. Door deze verschillende stemmen serieus te nemen en beleid te baseren op bewijs uit de praktijk, kunnen we werken aan onderwijs dat beter aansluit bij de behoeften van leerlingen en de samenleving als geheel. Het vraagt om minder bureaucratie en meer ruimte voor professionals om hun werk goed te doen - met duidelijke doelen maar flexibele middelen om die te bereiken. Alleen dan kan onderwijsbeleid daadwerkelijk bijdragen aan kwaliteitsverbetering in het onderwijs.

Boeken over 'onderwijsbeleid' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'onderwijsbeleid'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden