Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
12,5 jarig jubileum 'Zo ben ik nu eenmaal' nieuws
7 november 2016 | Justin van Lopik

Met 17 herdrukken, een compleet herziene editie en 90.000 verkochte exemplaren kan het boek Zo ben ik nu eenmaal met recht een evergreen worden genoemd. Afgelopen weekend vierde auteur Willem van de Does het 12,5 jarig jubileum van zijn boek.

Het boek leert je persoonlijkheidstypen te herkennen en leert je ook hoe het eruitziet als het helemaal uit de hand is gelopen. Gelukkig hebben slechts weinig mensen een persoonlijkheidsstoornis, maar trekjes ervan hebben we allemaal. Zo ben ik nu eenmaal leert je op een laagdrempelige manier persoonlijkheidstypes te herkennen, van ‘gekke trekjes' tot een echte persoonlijkheidsstoornis, en biedt tips om lastige types te leren hanteren.

De kracht van het boek ligt in de interactie tussen de tekst en de tekeningen van Peter van Straaten, die de essentie van de alledaagse uitingsvormen van de stoornissen perfect weergeven. Deels zal het succes van het boek ook te danken zijn aan het feit dat het onderwerp ‘omgaan met moeilijke mensen' tijdloos en herkenbaar is. Narcisten, drama-queens, neuroten en controlfreaks zijn van alle tijden en kom je overal tegen. Er zijn duidelijke verschillen in de mate waarin iemand zelf of juist zijn omgeving last heeft van zijn gekte: lastpakken versus angsthazen. Narcisten, die vreselijk graag bewonderd willen worden, zijn vooral irritant voor anderen, terwijl vermijdende persoonlijkheden, die altijd bang zijn voor wat anderen van hen vinden, het voornamelijk moeilijk hebben met zichzelf.

Of Van der Does een favoriete persoonlijkheidsstoornis heeft? ‘Ik houd van allemaal evenveel, maar de narcist vond ik het leukst om over te schrijven. Het is de meest in het oog springende stoornis. In zijn milde vorm zie je hem overal: mensen die ongebreideld van zichzelf overtuigd zijn.'

Bij Managementboek heeft de herziene editie sinds het verschijnen in 2013 in totaal 232 dagen in de Top 10 gestaan en opgesteld meer dan drie jaar in de Top 100.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden