Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Femke Hogema: ‘Ik zie levens beter worden door mijn gedachtegoed’ interview
4 december 2019 | Bas Hakker

Met Winstgevende plannen wil Femke Hogema ondernemers inspireren om proactief aan de slag te gaan om hun doelen te realiseren. Dat betekent: goede plannen maken, aandacht hebben voor de financiën en daadwerkelijk actie nemen. Het boek past trouwens helemaal in haar eigen ontwikkeling en daarover vertelt ze in dit interview meer.

Uw boek doet het geweldig, het staat zelfs al geruime tijd op nummer 1 in de Top 100 van managementboek. Was dát uw grote ambitie?
Zeker, mijn eerdere boeken zijn niet op één gekomen, destijds hield ik me daar ook niet zo mee bezig. Maar met dit boek wilde ik vanaf het moment dat ik begon met schrijven bovenaan komen en ik ben daar ook actief mee bezig geweest. Op nummer 1 staan in de Managementboek Top 100 is een soort gouden medaille voor auteurs, dat kunnen ze je nooit meer afnemen.

U hebt toch ook meegedaan met Aartjan van Erkel die masterclasses geeft over hoe je op 1 komt? Wat leer je daar precies?
Klopt, in die zin sluit het wel aan bij het boek. Als je een succesvol bedrijf wilt hebben, moet je drie dingen doen: het managen van je mindset, het tweede is het maken van een plan en het derde is actie ondernemen. Datzelfde heb ik gedaan met mijn ambitie om op nummer 1 te komen; ik wilde het, maakte de plannen al voor het schrijven en ging daarna constant actie voeren. De beste tip is toch: maak een plan want je komt niet per ongeluk op 1! Ik heb bijvoorbeeld mijn lezers vanaf het begin heel actief betrokken bij het schrijven.

Even naar de inhoud van het boek. Het lijkt erop dat u met uw boeken wat meer beweegt van de focus op financiën naar concreet ondernemeradvies waarbij financiën een belangrijke rol spelen. Ook lijkt dit boek veel persoonlijker dan de vorige boeken.
Sowieso is dit boek veel persoonlijker, eerder schreef ik wel in de ik-vorm, maar nu deel ik echt persoonlijke verhalen. Ik kreeg zelfs van een lezer de feedback van: je had me niet gezegd dat ik ook zou gaan huilen. Er zitten echt persoonlijke verhalen in waardoor je mijn proces meekrijgt en dat is voor heel veel ondernemers super interessant. En ja, het boek gaat over winst maken, maar vooral om het hele plaatje dus wie moet je zijn en wat moet je denken en doen voor een winstgevend bedrijf? Het gaat om de essentiële stappen die iedere ondernemer moet zetten om succesvol te zijn; de ideale klant identificeren, de echte problemen van je klant ontdekken en goede plannen maken en die daadwerkelijk uitvoeren.

Plannen maken is essentieel?
Het is belangrijk om als ondernemer een plan te maken waarin precies staat wat je gaat doen om jouw grote visie en missie te realiseren en waaruit blijkt of je daar ook voldoende mee verdient. Het probleem met veel ondernemers is dat ze gewoon doen wat er iedere dag op hun afkomt en hopen dat ze daarmee succesvol worden. Mijn boek gaat erom dat je proactief gaat werken.

Merkt u dat te veel ondernemers maar gewoon doen?
Zeker, ze kunnen iets en dat gaan ze doen, maar dat is natuurlijk nog geen onderneming. Een onderneming heb je als je waarde toevoegt doordat je een concreet probleem van de klant oplost. Dat betekent dus dat je een heel concreet plan maakt zodat je precies weet wat je iedere dag moet doen om jouw plannen te realiseren. En dan heb je het nog niet eens over geld gehad.

Doe eens…
Het winstgevende plan is een overzicht van wat je gaat verkopen, wanneer je het gaat verkopen, hoeveel je gaat omzetten en hoeveel daar - na aftrek van kosten en belasting - van overblijft. Als je dat uitschrijft dan komen er dus ook pijnlijke zaken naar boven zoals: als ik dit doe dan verdien ik niet genoeg geld. Met een goed plan weet je precies wat je moet doen om je dromen te realiseren in plaats van dat je gaat hopen dat er genoeg geld overblijft.

Dat geld zet ondernemers dus op het goede spoor, maar misschien is het voor veel ondernemers ook wel confronterend.
Het kan zeker confronterend zijn als blijkt dat je plan in eerste instantie niet winstgevend is. Maar als het op papier niet winstgevend is, gaat het in werkelijkheid al helemaal niet lukken. Een klant gaat immers niet per ongeluk meer betalen. Daarnaast klopt het dat geld weerstand op kan roepen, dat mensen zeggen: het gaat allemaal niet om geld. Dat snap ik ook heel goed, maar het is niet of/of. Het is niet of liefde of geld, maar in de westerse maatschappij heb je nu eenmaal geld nodig dus je kunt dat niet ontkennen.

Kunt u uitleggen wat uw relatie met geld was in uw opvoeding?
Mijn moeder heeft het lang moeilijk gevonden dat ik voortdurend over geld praat want zij komt echt uit de sociale hoek. Maar de laatste jaren ziet ze mijn spirituele kant; ik maak het juist down to earth door het over geld te hebben. Tijdens mijn boekpresentatie kwam ze iemand tegen die mijn masterclass Winstgevende plannen volgt en die persoon zei: Femke heeft met haar boeken en trainingen financiële rust gebracht in ons gezin en daar ben ik haar eeuwig dankbaar voor. Mijn moeder zag toen in dat ik heel veel mensen een beter leven geef…juist door het over geld te hebben.

Wat is uw eigen missie eigenlijk?
Dat ik het alle ondernemers gun om een winstgevend en gezond bedrijf te hebben. Want alleen dan kunnen zij hún missie met dat bedrijf realiseren. Er zijn bijvoorbeeld ondernemers die het milieu willen verbeteren en ook daarvoor heb je geld nodig. Ik zeg wel eens tegen mensen: hoeveel personen zou jij kunnen helpen als het geld hier tegen de plinten klotst? Ik zie levens beter worden door mijn gedachtegoed en dat is een heel mooi compliment.

Dat past waarschijnlijk ook bij uw eigen groei als ondernemer?
Zeker, ik merk dat mensen veel vaker na lezingen zeggen ‘inspirerend’ terwijl ze vroeger misschien sneller ‘interessant’ zeiden. Uiteindelijk wil iedereen levens van mensen positief beïnvloeden en als mensen dat zeggen dan is dat ultiem. Wat dat betreft blijf ik altijd groeien.

U bent persoonlijk in het boek en vertelt iets over uw eigen route. Kunt u misschien vertellen wat minder goed ging, maar waar ondernemers wel iets van kunnen leren? U schreef bijvoorbeeld dat u in 2015 weinig winst had gemaakt…
Daarin zullen ondernemers zich misschien herkennen. Dat was het jaar waarin mijn onderneming groeide van een eenmanszaak naar een klein bedrijf. Mijn omzet groeide dat jaar met 50 procent, maar ik maakte beduidend minder winst. Een shock natuurlijk omdat ik verstand heb van financiën dus ik dacht: als dit mij overkomt, moet dit meer groeiende ondernemers overkomen. Vanaf dat moment ben ik mijn eerste winstgevende plan gaan maken.

Dit boek gaat dus ook over het proces dat u zelf hebt doorgemaakt als ondernemer.
Zeker, volgens mij zei Albert Einstein: ‘If you can’t explain it simply, you just don’t understand it well enough.’ Mijn boek is niet dik, bestaat uit zeven kleine hoofdstukken, maar waar ik goed in ben, is iets terugbrengen tot de kern. En om dat te kunnen overbrengen, moet je het heel goed snappen, doorleefd hebben zelfs. In de actiefase is marketing bijvoorbeeld belangrijk en daarbij speelt de funnel een belangrijke rol. Daar wordt door de marketingwereld altijd heel ingewikkeld over gedaan, maar ik geef dan de grote lijnen en vanuit daar kunnen mensen zelf de verdieping opzoeken.

Gaan ondernemers door u financiën ook beter begrijpen?
Zeker. Ik maak financiën leuk, praktisch en toegankelijk. Laatst zei een deelnemer aan mijn training: ‘Eerst was ik van de mensen, nu van het geld en de mensen’. Het complexe haal ik er altijd van af, ik maak het eenvoudig. Niet alleen waar het gaat om geld, maar ook als het gaat om de andere facetten van ondernemerschap. Je moet dit ervaren hebben, je moet zelf expert ergens in zijn en dan een beetje afstand nemen en denken: welke stappen heb ik ondernomen?

Hebt u zelf nog groeiambities?
Zeker, ik werk nu met een klein team waarmee ik dit allemaal neerzet en mijn groei zit erin dat ik steeds meer ondernemers vooruit kan helpen zonder zelf de dienst te hoeven leveren. Het ultieme bedrijf is dat de klant een oplossing krijg voor het probleem, zonder dat ik de oplossing persoonlijk hoef te leveren. Mijn groei moet losstaan van mijn persoon.

Winstgevende plannen - In 7 stappen een financieel succesvol bedrijf preview
12 november 2019 | Femke Hogema

Bestsellerauteur Femke Hogema toont je in Winstgevende plannen hoe je met haar bewezen methode in 7 stappen je plannen winstgevend kunt realiseren. Een preview.

Ondernemerschap staat voor veel ondernemers gelijk aan vrijheid. Eindelijk kun je werken waar, wanneer en hoe het jou uitkomt. En ondernemers willen meestal ook niet zomaar dingen doen omdat ze daar geld mee verdienen, ze willen met hun dienst of product iets neerzetten of zelfs bijdragen aan een betere wereld. Vrijheid en bijdragen. Wie wordt daar niet blij van? Maar er is een andere kant aan het verhaal. Een harde werkelijkheid. Want heel veel kleine ondernemers zijn helemaal niet vrij. Ze zitten in voortdurende stress over geld en kunnen amper rondkomen. Of ze verdienen wel ‘aardig', maar lang niet genoeg om al hun dromen en doelen waar te maken. Echte vrijheid vereist dat er voldoende winst wordt gemaakt.

Durf van geld verdienen een doel te maken. En maak vervolgens een gedegen, haalbaar en uitvoerbaar plan waaruit blijkt wat je te doen staat om dat geld te verdienen. En tot slot - ga het doen. Neem iedere dag opnieuw de juiste acties om je doelen te realiseren.

Mindset, Plan, Actie.

Volgens deze drie essentiële ingrediënten is het boek opgebouwd. Ik start met de geld mindset van de ondernemer. Want wat je gelooft, heeft een enorm effect op wat je uiteindelijk realiseert. Als jouw geld mindset niet ondersteunend is aan je doelen, is het managen daarvan je eerste stap.

Vervolgens is het zaak een plan te maken waaruit blijkt of je plannen financieel haalbaar zijn. Ik sta stil bij de belangrijkste verdienmodellen en geef vervolgens 7 super praktische en toegankelijke stappen om het daadwerkelijke winstgevende plan te maken:

Stap 1: Start vanuit je missie

Verbind je met je missie. Waarom doe je wat je doet en waar ga je heen met je bedrijf?

Stap 2: Noteer je diensten en producten op post-its

Ondernemers hebben vaak in hun hoofd wat ze allemaal willen gaan doen. Welke nieuwe producten ze willen lanceren. In deze stap noteer je al die ideeën. Je schrijft ze op losse post-its, want in stap 3 heb je die nodig!

Stap 3: Plak de diensten en producten op een tijdlijn

De diensten en producten die je in stap 2 in kaart hebt gebracht, plak je in stap 3 op een tijdlijn. Wat ga je in januari verkopen? Wat in februari? Ondernemers ontdekken nu de (on)haalbaarheid van hun plannen. Ze ontdekken dat ze ook nog een keer op vakantie willen, of dat ze veel te veel tegelijkertijd willen. Het visueel maken van hun plannen is een confronterende realiteitscheck.

Stap 4: Bepaal de omzet

Hierna wordt het plan wat er ligt vertaald in euro's. Je weet dankzij stap 2 en 3 wat je wanneer gaat verkopen. Nu wordt inzichtelijk hoeveel omzet je hiermee gaat maken.

Stap 5: Bepaal welke kosten je moet en mag maken om je doelen te realiseren

Nu brengt de ondernemer de kosten in kaart. Hij kijkt niet alleen naar de vaste kosten die hij maakt in zijn bedrijf (telefoonkosten, kantoorkosten, verzekeringen etc.), maar vooral ook naar de investeringen die hij moet doen om zijn doelen te realiseren. Moet het team uitgebreid? Moet er geïnvesteerd worden in nieuwe software?

Stap 6: Bereken de fiscale winst

Omzet minus kosten is winst. Nu wordt inzichtelijk of de ondernemer winst kan maken met zijn plannen.

Stap 7: Beoordeel de haalbaarheid van je plan en draai aan de knoppen

Als de ondernemer geen of onvoldoende winst maakt, zijn er maar een aantal knoppen waaraan hij kan draaien: De omzet moet omhoog, de kosten of het salaris omlaag of er moet geld geleend worden. Meer smaken zijn er niet.

Heb je een haalbaar en winstgevend plan opgesteld? Dan ga ik in de laatste hoofdstukken met je aan de slag om je plannen daadwerkelijk uit te voeren. Je maakt een marketing- en verkoop plan en een 12 weken actieplan.

Met Winstgevende plannen geef ik praktische tools. Ik ben daarin ook heel persoonlijk. Ik maak je deelgenoot van mijn gedachten, successen en mislukkingen. Daarnaast gebruik ik echte voorbeelden van ondernemers die je wellicht kent.

Alles is erop gericht om jou te motiveren je eigen plan te maken, zodat jij eruit haalt wat erin zit!

Wacht dus niet langer, maak je plan en go and change the world.

Femke Hogema legt de verbinding tussen mensen en financiën. Ze werkt vanuit haar eigen bedrijf, Healthy Finance, als trainer, coach en interim-controller. Ze is de auteur van Winstgevende plannen - In 7 stappen een financieel succesvol bedrijf.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden