

Mirjam Broekhoff is business analist. Zij schrijft marketingplannen en artikelen voor diverse vakbladen.
Meer over Mirjam BroekhoffDeskresearch
Marktonderzoek voor het Hoger Onderwijs
Paperback Nederlands 2012 3e druk 9789001809362Samenvatting
Ondernemers, marketeers en studenten staan regelmatig voor de vraag wat de marktontwikkelingen zijn. Ze willen trends en ontwikkelingen in kaart brengen. Cijfers spelen daarbij een belangrijke rol. Dit boek geeft u een complete leidraad om de markt in kaart te brengen. We laten u kennismaken met de meest gebruikte bronnen in deskresearch. Daarnaast zult u altijd voor u specifieke situatie aparte bronnen kunnen vinden. Daarin helpen we u op weg.
Deskresearch kan uitmonden in een oeverloos gezoek. We leggen uit hoe u het proces van deskresearch richting geeft en afbakent zodat het beheersbaar blijft. Zo komt u snel tot goede resultaten. Op internet en daarbuiten vindt u allerlei informatie. Soms praten bronnen elkaar na. Hoe komt u er nu achter of wat er staat wáár is. Dat leggen we uit aan de hand van praktische voorbeelden. Statline, de databank van het CBS, is bijzonder rijk en daardoor behoorlijk ingewikkeld. Aan het einde van het boek geven we een korte uitleg hoe u met Statline snel de door u gewenste cijfers vindt. Als laatste gaan we in op het maken van bronvermeldingen en het aanleggen van een bronnenlijst.
Dit boek maakt u wegwijs zodat u voortaan het antwoord kan geven op vragen zoals:
- Hoe groot is de markt?
- Wat zijn de ontwikkelingen in omzet en afzet?
- Wat zijn de actuele trends?
- Hoe voorspel ik de toekomstige groei?
- Op welke internetsites vind ik de gewenste informatie?
- Wat verandert er in mijn vak?
Dit boek is bedoeld als informatieboek voor marketeers, managers en studenten. Het onderwerp deskresearch is ook zeer geschikt voor het geven van een cursus of een serie lessen. Op de uitgeverswebsite bij dit boek staan daarom voor docenten vragen en opdrachten die zij in lessen kunnen gebruiken. Ook staan hier nog meer voorbeelden van materialen uit de praktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Wat is deskresearch
2. Hoe betrouwbaar is informatie?
3. Inzicht in cinsumenten
4. De bedrijvenmarkt
5. Concurrentie
6. Marktpositie
7. Ontwikkelingen in cijfers
8. CBS en Statline
9. Bronvermelding bij deskresearch
Bijlagen
Literatuuroverzicht
Register
Over de auteur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan