


Martijn Jansen is senior partner bij Twynstra Gudde. Hij adviseert organisaties in het verbeteren van hun dienstverlening, waarbij hij zijn bedrijfskundige achtergrond combineert met zijn interesse in en aandacht voor mensen.
Meer over de auteursDe gedreven organisatie
Ingenaaid Nederlands 2008 1e druk 9789013052107Samenvatting
Bestuurders en managers zoeken steeds meer naar oplossingen om organisaties anders in te richten. Klantgericht werken, vraaggestuurd organiseren en omgaan met onvoorspelbaarheid in de omgeving lijken de nieuwe bakens te zijn. Maar veel organisaties weten niet hoe ze daarmee om moeten gaan.
Dit boek bevat kritiek en een oplossingsrichting. De kritiek richt zich op de lopende discussie hoe organisaties complexiteit en dynamiek het hoofd kunnen bieden. Onder het motto 'De klant is u (als organisatie) te snel af' en 'Stop met gluren naar de buren' worden deze ontwikkelingen geschetst.
De oplossing richt zich op een pleidooi voor het inrichten van organisaties vanuit het klant-medewerkersperspectief. Uit dit perspectief ontstond ook de titel: 'De gedreven organisatie'. Gedrevenheid bij medewerkers om te presteren en gemotiveerd te werken, in organisaties met een menselijke maat, is de basis voor het succesvol functioneren van organisaties. Gedreven medewerkers leiden tot gedreven organisaties en daarmee tot tevreden klanten.
Dit boek is vooral bedoeld voor bestuurders, managers en professionals die voor de opgave staan om organisaties te transformeren van aanbodgerichte, anonieme en dichtgestructureerde organisaties naar organisaties die vraagsturing, klanten en medewerkers centraal willen stellen. Zij zullen in dit boek argumenten vinden waarom sommige veranderingstrajecten een heilloze weg zijn, oplossingsrichtingen aantreffen voor de inrichting van arbeidsorganisaties en een implementatietraject aangereikt krijgen om te zien hoe de gedreven organisatie kan worden geïmplementeerd.
De auteurs Martijn Jansen, Joost Jolink, Simon Noorman en Michiel Schoemaker zijn als adviseurs verbonden aan Twynstra Gudde, adviseurs en managers. Michiel Schoemaker is tevens hoogleraar aan de Nijmegen School of Management van de Radboud Universiteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Joost Jolink
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Inleiding
1. De klant is u te snel af
2. Stop met gluren naar de buren
3. Van 'big is beautiful' naar 'the fast eat the slow'
4. De gedreven organisatie stelt interactie tussen medewerker en klant centraal
5. Van confectie naar maatwerk: nader concretiseren van de gedreven organisatie
6. Transitie naar de gedreven organisatie
7. Epiloog: Don Quichote of baron Von Münchhausen?
Literatuur
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan