Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken IT-management / ICT De ISM-methode versie 5
De ISM-methode versie 5
Wim Hoving

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van modern IT servicemanagement.

Meer over Wim Hoving
Wim Hoving

De ISM-methode versie 5

De basis op orde voor customer value en modern IT-servicemanagement

Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789401809375
3 stemmen
10
Voormalig top 10Totaal 2 dagen
Voormalig top 100Totaal 201 dagen
Verkooppositie 3177Hoogste positie: 8
Paperback | NL € 49,00 E-book | NL € 49,00
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
49,-
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Lezersrecensies Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

De kwaliteit van IT-diensten is cruciaal voor vrijwel iedere organisatie. Goede, flexibele en stabiele IT-diensten zijn niet alleen de ruggengraat, maar ook het onderscheidend vermogen. Vrijwel iedere organisatie is tegenwoordig een IT-organisatie met een specialisme. Dit stelt grote eisen aan de kwaliteiten van de IT-dienstverlening. Om maximaal ondersteunend te kunnen zijn aan de organisatiedoelstelling wordt een haast onmogelijke combinatie van snelheid, continuïteit en flexibiliteit verwacht. En in toenemende mate wordt gelet op customer experience en customer value.

De laatste jaren zijn met DevOps, agile en ITIL4 belangrijke ideeën en nieuwe inzichten toegevoegd aan de reeds bestaande methodieken en ideeën binnen het vakgebied van IT-servicemanagement (ITSM). Veel IT-organisaties zien echter door de bomen het bos niet meer en dreigen onder te gaan in de enorme complexiteit.

De methode Integrated Service Management (ISM) biedt in deze situatie een goede handreiking. ISM is namelijk een praktische en compacte ITSM-uitwerking die op een holistische wijze de inrichting en toepassing van de werkwijze van de gehele IT-organisatie beschrijft en ondersteunt. Bovendien maakt ISM ook agile en DevOps beter toepasbaar. Dit boek beschrijft de ISM-methode versie 5.

ISM richt zich op het organiseren van de werkwijze in ITSM. Organiseren betekent in ISM het inrichten én toepassen van de werkwijze waarmee de IT-diensten worden gecreëerd en doorontwikkeld. ITSM zorgt dat de beste managementtechnieken beschikbaar gesteld worden aan de IT-bedrijfsvoering. ITSM gaat dus over de wijze waarop mensen samenwerken. Zij bepalen door de werkwijze samen met de klant de kwaliteit van de IT-dienstverlening. De informatiesystemen zijn daar slechts het gevolg van.
ISM richt zich op de mensen die de diensten creëren en gebruiken. Dit vergt een holistische benadering gericht op customer value (klantwaarde) waarin alle onderdelen van de dienstverlenende organisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau op elkaar afgestemd zijn. Het is bovendien een werkwijze waarin de recente lessen uit o.a. ITIL4, DevOps, VeriSM, Lean, agile, en Organizational Behavior Management (OBM) geïntegreerd worden.

ISM biedt een praktische IT-servicemanagement (ITSM) aanpak. Een aanpak die de vele in de markt aanwezige complexe best practices, agile-methoden en referentie-modellen terugbrengt tot één integrale compacte, holistische en eenvoudig toepasbare werkwijze om IT-diensten te creëren.

Trefwoorden

ism   it-servicemanagement   ism-methode   customer value   processen   itil   agile   sxla   devops   value streams   klanttevredenheid   besturing   incident management   change management   gedragsbeïnvloeding   holistische benadering   service level management   ICT   it-dienstverlening   leiderschap   obm   knowledge management   experience management   improvement management   customer experience   operations management   strategy management   proces management matrix   roles and responsibilities   veranderen  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789401809375
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:324
Uitgever:Van Haren Publishing B.V.
Druk:1
Verschijningsdatum:2-3-2023
Hoofdrubriek:IT-management / ICT, Organisatiekunde
Serie:Best practice

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
2
0
0
1
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Wim Hoving

Wim Hoving heeft ruim 20 jaar ervaring in het invoeren én toepassen van modern IT servicemanagement. Kritisch en creatief heeft hij, bottom-up, constant gewerkt aan het verbeteren van de dienstverlening door praktisch te innoveren en samenhang aan te brengen tussen alle hulpmiddelen. Als gedreven senior manager en organisatieverbeteraar gaat hij voor duurzame resultaten. Resultaat en dus mensgericht, omdat medewerkers de kwaliteit van de uitvoering bepalen. Zowel bij het doorvoeren van veranderingen als het langdurig toepassen. Hij richt zich vooral op het structureel en resultaatgericht verbeteren van de dienstverlening door het verbeteren van de samenwerking tussen leiders, teams en professionals, en tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers en haar toeleveranciers. Dit leidt tot stabielere en efficiënter functionerende organisaties. Daardoor is geleidelijk de aandacht verlegd van het klassiek invoeren van ITIL, DevOps en procesmatig werken, naar resultaatgericht werken, met modern holistisch servicemanagement als middel, waarbij ‘lessons learned’ uit ITIL, DevOps, OBM, agile en experience management consequent geïntegreerd zijn in één werkwijze voor de gehele IT-organisatie. Wim heeft van hieruit, samen met een team van experts, leidinggegeven aan de ontwikkeling van de ISM-methode. Met de ISM-methode beschikt iedereen over een compacte breed inzetbare methode die snel en gefaseerd ingevoerd kan worden. Als ITSM-expert is hij een veelgevraagd klankbord voor leiders op C-level om zijn kennis met hen te delen. Hij is auteur, congresspreker, eventorganisator en actief blogger op Linkedin.

Andere boeken door Wim Hoving

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

INLEIDING V

0 DOEL VAN DIT BOEK EN LEESWIJZER XIII

1 OVER DIENSTEN EN CUSTOMER VALUE 1
2 IT-SERVICEMANAGEMENT EN ISM, EEN VAKGEBIED IN BEWEGING 17
3 HET CREËREN VAN DIENSTEN: ACTIES, PROCESSEN EN VALUE STREAMS 35
4 PEOPLE 63
5 DE BESTURING, DE AANSTURING VAN DE OPERATIE 93
6 STRATEGY MANAGEMENT (POSITIONEREN) 121
7 SERVICE LEVEL MANAGEMENT (AFSPREKEN) 127
8 IMPROVEMENT MANAGEMENT (VERBETEREN) 147
9 CHANGE MANAGEMENT (WIJZIGEN) 161
10 INCIDENT MANAGEMENT (HERSTELLEN) 177
11 KNOWLEDGE MANAGEMENT (INFORMEREN) 189
12 OPERATIONS MANAGEMENT (LEVEREN) 203

BIJLAGE A WAT BEPAALT JOUW LEIDERSCHAPSSTIJL? PERSOONLIJKE KEUZES BIJ DE TOEPASSING VAN ISM IN DE PRAKTIJK 215
BIJLAGE B: BEGRIPPEN EN DEFINITIES 319

Aanbevolen live events...

vrijdag 26-09-2025

Amsterdam Business Forum 2025

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • De USM-methode - versie 3
    Jan van Bon
    De USM-methode - versie 3
    € 42,65
  • Basisvaardigheden wiskunde
    Douwe Jan Douwes
    Basisvaardigheden wiskunde
    € 47,95
  • Introductie in management
    Peter Thuis
    Introductie in management
    € 58,95
  • Handboek Verpleegkundige diagnosen
    Lynda Carpenito
    Handboek Verpleegkundige diagnosen
    € 77,90
  • Psychiatrie in de verpleegkunde
    Jeffrey Nevid
    Psychiatrie in de verpleegkunde
    € 74,50
  • XLA® Pocketbook
    Marco Gianotten
    XLA® Pocketbook
    € 21,26

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De ISM-methode versie 5

        De ISM-methode versie 5
        Wim Hoving
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De ISM-methode versie 5

        Verwijder uw beoordeling