


Pieter Huisman is bijzonder hoogleraar onderwijsrecht vanuit de stichting onderwijsrecht op pluriforme grondslag aan de Erasmus School of Law, Rotterdam, senior adviseur bij Hobeon Den Haag en onderzoeker bij het lectoraat Public Governance van de Haagse Hogeschool.
Meer over de auteursSelectie bij toegang tot het onderwijs
Een juridische studie over toelating en verwijdering van onderwijsdeelnemers per thema en onderwijssector
Gebonden Nederlands 2010 1e druk 9789013054712Samenvatting
Toegankelijkheid en toelating zijn essentiële onderdelen van het hedendaagse recht op onderwijs voor leerlingen, deelnemers en studenten. Aan de andere kant zijn pedagogische autonomie, selectievrijheid en de mogelijkheid tot schorsing en verwijdering van onderwijsdeelnemers belangrijke elementen voor de onderwijsinstellingen om het onderwijs goed te organiseren.
Bij ouders, studenten, schoolbesturen, directeuren, schoolleiders, maar ook advocaten die deze partijen bijstaan, ontstaan vragen zoals: kan mijn dochter zomaar uitgeloot worden? Mag een gemeente de toelating reguleren door spreidingsmaatregelen? Mag een school toelatingscriteria opstellen voor een bepaald profiel in een hoger leerjaar? Kan ik een leerling verwijderen vanwege het gedrag van een ouder? En moeten studenten onder alle omstandigheden worden toegelaten tot een opleiding?
Dit boek hoopt te voorzien in de behoefte aan antwoorden op bovenstaande vragen en gaat in opvolgende hoofdstukken in op de juridische rechten en plichten van onderwijsinstellingen en onderwijsparticipanten bij besluiten rond toegang, toelating, selectie en verwijdering, van primair onderwijs tot en met hoger onderwijs. Ook zijn er thematische hoofdstukken, zoals met betrekking tot zorgleerlingen en vrijheid van onderwijs. Het geheel wordt afgesloten met een overzicht van de situatie in Vlaanderen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Inleiding
1.2 Bevoegdheid tot toelating, schorsing en verwijdering
1.3 Rechtsverhouding en instrumenten
1.4 Rechtsgang bij besluiten rond toelating en verwijdering
2. In- en uitschrijvingen en leerplicht
2.1 Leerplicht en kwalificatieplicht
2.2 De voor naleving van de leer- en kwalificatieplicht verantwoordelijke personen
2.3 Het karakter van de plicht tot inschrijving
2.4 Begripsverheldering: aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing
2.5 Inschrijvingsformaliteiten
2.6 Reguliere aanmelding, toelating, inschrijving en plaatsing: schoolbezoekplicht
2.7 Onjuiste of gebrekkige aanmelding, toelating, inschrijving of plaatsing
2.8 Geen inschrijving
2.9 Einde inschrijving
2.10 Schorsing, ontzegging van de toegang tot de school en thuiszitten
3. Constitutionele principes rond toegankelijkheid en selectie voor openbaar en bijzonder onderwijs
3.1 Inleiding: internationaalrechtelijke en constitutionele uitgangspunten
3.2 Algemene toegankelijkheid openbaar onderwijs: reikwijdte en betekenis
3.3 Algemene toegankelijkheid en (in)richtingsvrijheid: reikwijdte en betekenis
3.4 Selectie en toelating bij samenwerkingsbesturen
3.5 Toepasselijke grondwettelijke principes voor het MBO en HO
3.6 Toekomstige (grond)wettelijke ontwikkelingen
4. Toelating, schorsing en verwijdering in het primair en voortgezet onderwijs
4.1 Algemeen
4.2 Algemeen kader en instrumenten bij toelating en selectie
4.3 (Voortijdige) aanmelding en vooraanmelding
4.4 Wettelijke eisen inzake toelating en inschrijving
4.5 Weigeren toelating op grond van bestuurlijk beleid
4.6 Plaatsing, verwijzing, spreiding en toelating tot hoger leerjaar/groep
4.7 Rechtsbeschermingsprocedure
4.8 Schorsing en verwijdering: inleiding
4.9 Aard en inhoud van de schorsingsmaatregel
4.10 Aard en inhoud van de verwijderingsmaatregel
4.11 Inhoudelijke voorwaarden voor schorsing of verwijdering
4.12 Procedure bij oplegging van een schorsings- of een verwijderingsmaatregel
5. Toelating en verwijdering van zorgleerlingen
5.1 Inleiding
5.2 Het internationale kader van rechten van personen met een handicap
5.3 Toegang van gehandicapte personen in primair en voortgezet onderwijs
5.4 Toegang van gehandicapte personen tot het beroeps- en hoger onderwijs
5.5 Naar een stelsel van 'Passend Onderwijs'
5.6 Korte slotbeschouwing
6. Toelating en verwijdering in het middelbaar beroepsonderwijs
6.1 De aard van het (middelbaar) beroepsonderwijs
6.2 De instellingen in het beroepsonderwijs
6.3 Educatie
6.4 Toegang tot opleidingen (middelbaar) beroepsonderwijs
6.5 Juridisch kader toelating en verwijdering
6.6 Rechtsbescherming
6.7 Slotbeschouwing
7. Toelatingsbeleid ter bestrijding van segregatie
7.1 Inleiding
7.2 Indirecte spreidingsinstrumenten
7.3 Antidiscriminatienormen bij toelating
7.4 Lokale educatieve agenda en bestrijding van segregatie: algemeen
7.5 Spreidingsbeleid in Nijmegen
7.6 Slotopmerkingen
8. Selectie in het hoger onderwijs
8.1 Algemene toegankelijkheid versus selectie
8.2 Inschrijvings- en vooropleidingseisen bachelor
8.3 Europa en toegang
8.4 Selectie aan de poort
8.5 Selectie op basis van instellingsbeleid
8.6 Bindend advies
8.7 Rechtsbescherming
8.8 Slotbeschouwing
9. Streven naar gelijke onderwijskansen in Vlaanderen
9.1 Het wettelijke kader in hoofdlijnen
9.2 Context en aanleiding voor het decreet
9.3 Leerlingen inschrijven - praktisch
9.4 Leerlingen weigeren - wettelijke uitzonderingen
9.5 Leerlingen weigeren - principieel
9.6 Besluit
Lijst van aangehaalde literatuur
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan