Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Communiceren over fuseren

Paperback Nederlands 2010 9789013077285
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Als twee of meer organisaties besluiten om verder samen te gaan, breken er voor de communicatiemensen van die organisaties drukke tijden aan. De fusie moet in- en extern worden aangekondigd en verder begeleid tot deze officieel is. Dat betekent het ontwikkelen van speciale communicatiemiddelen voor de fusie en het organiseren van bijeenkomsten.
Om de fusie te laten slagen, is draagvlak bij de interne en externe stakeholders een absolute voorwaarde. Ook daaraan moet Communicatie een bijdrage leveren.
Naast het informeren van alle betrokkenen zijn daarbij het motiveren van besluitvorming, het wegnemen van onrust en het kennis met elkaar laten maken belangrijke aandachtspunten.
Doorgaans betekent een fusie een nieuwe naam en huisstijl. Ook dat aspect ligt grotendeels op het bordje van de communicatiefunctionarissen van de beide bedrijven.Naarmate de fusiedatum nadert, krijgt Communicatie te maken met het vervaardigen van nieuwe communicatiemiddelen (voorzien van de nieuwe naam en huisstijl) en het introduceren van nieuwe regels, procedures en dergelijke.
En dan moeten ook de communicatieafdelingen op de fusiedatum nog worden geïntegreerd.
Hoe de communicatiefunctionarissen dit alles voor elkaar kunnen krijgen en waar zij op moeten letten, vindt u in het 'Communicatie Memo Communiceren' over fuseren.

Specificaties

ISBN13:9789013077285
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:146
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:11-4-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Marten Waardenburg

Drs. Marten Waardenburg is als communicatiemanager werkzaam bij de SFB Verzekeringsgroep in Amsterdam. Hij is sinds vele jaren als docent, auteur en examinator betrokken bij verschillende communicatieopleidingen en –examens. Daarnaast is hij hoofdredacteur van de Communicatie Vraagbaak en de Communicatiedesk Externe Communicatie, redacteur van Communicatie Signalen en auteur van De Communicatie memo's: 'Invoering van de euro', 'Het communicatieplan', 'Praktische persbeleid' en 'Communicatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen'.

Andere boeken door Marten Waardenburg

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

Deel 1 - Over fusies

1. Soorten fusies
2. Fasen
3. Het belang van communicatie

Deel 2 - Communiceren over fusies

4. Algemeen
5. Communicatieplan
6. De rol van communicatie
7. Communicatie in de fase van de bewustwording
8. Oriëntatiefase: bidbook
9. Acquisitie, onderhandeling en voortgang
10. Communicatie rondom de intentieverklaring
11. Op weg naar de fusie
12. Op weg naar de fusie - een nieuwe identiteit
13. Op weg naar de fusie - interne communicatie
14. Op weg naar de fusie - externe communicatie
15. Op weg naar de fusie - de communicatiefunctie
16. Op weg naar de fusie - communicatiemiddelen en andere logistieke zaken
17. De fusie en … daarna

Deel 3 - Communicatiemiddelen

18. Interne communicatiemiddelen en -kanalen
19. Externe communicatiemiddelen en -kanalen

Over de auteur

Verschenen als Communicatie memo

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Communiceren over fuseren