Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Verandermanagement Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties
Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties
Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties
Annemieke Stoppelenburg Meer over de auteurs
Annemieke Stoppelenburg, Léon de Caluwé, Jac Geurts e.a.

Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties

Gebonden Nederlands 2012 9789013106039
1 beoordeling
Voormalig top 100Totaal 27 dagen
Gebonden | NL € 62,95 E-book | NL € 47,95
In herdruk, verwacht op 10‑08‑2022
62,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Games en spelsimulaties voor veranderen en leren in organisaties zijn de afgelopen dertig jaar motiverende en effectieve interventies gebleken. Gaming is niet meer weg te denken uit de wereld van opleidingen, adviespraktijk en de gedragswetenschap. Voor veranderaars zijn games en simulaties onmisbare en volwassen instrumenten. Waarom werken games en hoe kun je ze gebruiken bij interventies?

In dit bijna 500 pagina's tellende boek komen theorie, onderzoek en praktijk uitgebreid aan bod. De auteurs selecteren en bespreken verklarende modellen, concepten en theorieën uit de literatuur over organiseren, veranderen, interveniëren en leren. Ze beschrijven hoe games professioneel gemaakt en begeleid kunnen worden. Er is volop aandacht voor de veranderpraktijk van gaming in dertien interessante gevalsbeschrijvingen.

Het boek is een samenvatting, uitbreiding en verdieping van twee eerder verschenen boeken. Het vervangt het gelijknamige boek van dezelfde auteurs uit 1996 en het proefschrift: 'Veranderen moet je leren' uit 1997, dat een van de eerste grootschalige onderzoeken was naar de effecten en werkzame bestanddelen van gaming. Veel nieuwe inzichten, ervaringen en onderzoeksresultaten zijn in dit boek verwerkt.

Deze publicatie is de vrucht van de tientallen jaren ervaring met gaming die de drie auteurs als adviseurs en onderzoekers in binnen- en buitenland vergaarden. Dit boek is op zijn gebied de nieuwe professionele standaard. De recente, spectaculaire aandacht voor 'serious gaming' als manier om bewustwording en gedragsverandering te realiseren maakt dit boek nog extra actueel.

'Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties' is bedoeld voor leidinggevenden, staffunctionarissen, veranderaars en adviseurs die betrokken zijn bij het inrichten en begeleiden van veranderingsprocessen in organisaties. Daarnaast is het interessant voor wetenschappelijk onderzoekers en studenten in de disciplines die zich met organisatieverandering bezighouden.

Specificaties

ISBN13:9789013106039
Trefwoorden:organisatieverandering, simulatie, spel
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:487
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:7-7-2012
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (2)

Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties
Timon Sibma | 25 januari 2013
'Dit boek is op zijn gebied de nieuwe professionele standaard.' Met deze zin op de achterkant van het boek zetten Annemieke Stoppelenburg, Léon de Caluwé en Jac Geurts hoog in met de inhoud van hun boek 'Gaming - Organisatieverandering met spelsimulaties'. Maken zij deze verwachting waar?
Lees verder
Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties
Wim Oolbekkink | 17 augustus 2012
Vroegen speelden we cowboytje en boefje. Met zelfgemaakte geweertjes slopen we door het bosje in de buurt. En raak schieten, was 10 tellen dood. Daarbij was er voortdurend discussie over hoe lang tot tien tellen duurde. We maakten plannen over hoe we 'de vijand' het beste konden pakken. En als we moe waren dronken we limonade bij moeders in de keuken. In deze korte beschrijving komen de belangrijkste elementen van het spel aan de orde zoals genoemd in het boek 'Gaming: organisatieverandering met spelsimulaties' van Annemieke Stoppelenberg, Léon de Caluwé en Jac Geurts. Spel is een ongedwongen, afgebakend, plezierig, aan regels gebonden en op ervaring gericht gebeuren.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Léon de Caluwé

Léon de Caluwé was sociaal psycholoog. Hij werkte als trainer en adviseur van onderwijsmanagers bij het Katholiek Pedagogisch Centrum. Daarna was hij lid van de Adviesraad Voortgezet Onderwijs, een niet-ambtelijk adviesorgaan dat de minister van Onderwijs adviseert over beleidsonderwerpen. Daarnaast werkte hij als expert regelmatig voor de OECD en voor de Raad van Europa. Na een korte periode bij de SIOO kwam hij in 1988 bij Twynstra Gudde. Hij heeft gewerkt in de adviesgroepen overheid, opleidingen, innovatiemanagement en human talent. Na 1995 was hij lid van de groep O3 (onderzoek, ontwikkeling en ondersteuning) die als denktank functioneert voor het hele bureau. Hij was senior partner en voorzitter van het vakcomité dat de R&D functie vervult binnen het bureau. Hij heeft honderden adviesopdrachten gedaan in alle denkbare sectoren. De rode draad daarin zijn vraagstukken waarbij de factor mens en verandering kernbegrippen zijn. Hij promoveerde op de opzet en effecten van grootschalige cultuurinterventie. 'Veranderen moet je leren' (1997) ontving de publieksprijs als boek van het jaar van de OOA in 1998. Sinds het voorjaar van 2000 is hij hoogleraar Advieskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, waar hij tevens het Centre for Research in Consultancy (CRC) leidt. Hij was docent in vele managementleergangen en opleidingen voor adviseurs en lid van de redactie van M&O. Léon de Caluwé overleed in juni 2019.

Andere boeken door Léon de Caluwé

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

1. Introductie

2. Spelsimulatie, historie en definitie
2.1 Een lange traditie
2.2 Het begrip 'spel'
2.3 Wat is simulatie?
2.4 Wat is een spelsimulatie?
2.5 De functies van spelsimulaties
2.6 Over vorm en functie
2.7 Elementen van een ontwerpmethodiek

3. Veranderen en leren met spelsimulatie
3.1 Veranderen en leren
3.2 Veranderen van individuen
3.3 Leren van individuen
3.4 Leren en veranderen van groepen en teams
3.5 Kennis, geheugen en leren van organisaties
3.6 Over strategie, ondernemen en organiseren
3.7 Processen voor strategische verandering

4. Spelsimulatie als praktijk: een vergelijkende analyse
4.1 Een model om interactieve interventies te analyseren
4.2 Korte beschrijvingen cases
4.3 De uitdaging en de gekozen aanpak
4.4 Sturende theoretische concepten
4.5 Ontwerp en lading van games
4.6 Spelactiviteiten en processen voor borging
4.7 Conclusies over games als interventies

5. Het ontwerpen van een spelsimulatie
5.1 Methodisch ontwikkelen
5.2 Opstellen van het functioneel Programma van Eisen
5.3 Analyseren van processen en mechanismen
5.4 Maken van een integraal schema
5.5 Opstellen van een speltechnisch Programma van Eisen
5.6 Ontwerpen van het prototype
5.7 Testen van het prototype
5.8 Verfijnen en gebruiksklaar maken
5.9 Voorkeuren bij spelontwerp

6. Het gebruik van een spelsimulatie
6.1 De rol van de spelleider
6.2 Algemene verschijnselen en stuurmogelijkheden tijdens gebruik van de spelsimulatie
6.3 Debriefing: het geleerde oogsten

7. Veranderen moet je leren
7.1 Een grootschalige cultuurinterventie met een spelsimulatie
7.2 Uitgangssituatie
7.3 Aannames en ontwerpvariabelen voor de groendruk
7.4 De spelsimulatie als kernelement in de interventie
7.5 De onderzoeksopzet
7.6 Effecten van de interventie
7.7 Verklaringen voor verschillen in effecten
7.8 Werkzame bestanddelen in de interventie
7.9 Vervolginterventies
7.10 Nabeschouwing
7.11 Tot slot 'Veranderen moet je leren'

8. De ecologie van spelsimulaties
8.1 Spelsimulatie en organisatietheorie
8.2 Spelsimulatie en empirisch onderzoek
8.3 Onderzoek met spelsimulatie in Nederland
8.4 De verhouding tussen spelsimulatie als veranderingsinstrument en andere interactieve interventiemethoden

9. Nabeschouwing
9.1 De functies van spelsimulaties bij veranderen
9.2 Het veranderingsproces
9.3 Het ontwerpproces
9.4 Vorm en vormgeving
9.5 Het gebruik van spelsimulaties
9.6 Een game ingezet als cultuurinterventie
9.7 Onderzoek met spelsimulaties
9.8 De toekomst van spelsimulaties

De Cases
1. Tussen leergang en 'al doende leren': van kennis naar gedrag in de WOLEM-simulatie
2. Leren op het breukvlak van de toekomst: over een grootschalige toepassing van gaming door bestuurders en managers in het onderwijs in Futura, @llure en Columbus
3. Vertrouwen op gezond verstand: PlanE voor KLM
4. No more love by mail: LAndmacht Nieuwe Stijl (LANS)
5. Van zetbaas naar ondernemer: De simulatie Superman van Albert Heijn
6. Nadenken over het geheel helpt: schematic voor ECT
7. 'Een indringende turnaround': TOP-game voor Delta Lloyd
8. Experimenteren met de concurrentiegerichte dialoog: simulatie LINK over aanbestedingsprocedure
9. Starten met de implementatie van het Nieuwe Model Tijdelijke Opvang: simulatie KernVindplaats
10. Via Nova: binnen de Koninklijke Bibliotheek de nieuwe gang van het boek vooraf ervaren
11. Lang leve de matrix: effectief leren samenwerken in de Hekwerk-simulatie
12. Rubber Windmill: een nationaal gezondheidssysteem herstructureren
13. UMC: Strategie bepalen in een Universitair Medisch Centrum

Lijst met figuren, tabellen en tekstboxen
Literatuur
Over de auteurs
Trefwoordenregister
Auteursregister

Aanbevolen live events...

maandag 19-09-2022

Future Focused Leadership

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Serious Gaming. Leren door te ervaren
    Jan Schilt
    Serious Gaming. Leren door te ervaren
    € 29,50
  • Taalkracht
    Christien Brinkgreve
    Taalkracht
    € 17,50
  • Leren in organisaties
    Gertjan Schuiling
    Leren in organisaties
    € 71,95
  • Praktijkboek Motiverende Gespreksvoering
    Joke Claessens
    Praktijkboek Motiverende Gespreksvoering
    € 33,90
  • Rusteloosheid
    Ignaas Devisch
    Rusteloosheid
    € 22,99
  • Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties
    Annemieke Stoppelenburg
    Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties
    € 47,95

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2022 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties

        Gaming: Organisatieverandering met spelsimulaties
        Annemieke Stoppelenburg , Léon de Caluwé , Jac Geurts
        /