Onderling overleg en arbitrage binnen de EU
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789013159592Samenvatting
Hoe voorkom je dubbele belastingheffing en hoe maak je deze ongedaan? Deze brochure geeft uitgebreid uitleg over de regels hiervoor binnen de EU: het Arbitrageverdrag, de Richtlijn en de Wet fiscale arbitrage. De bijgevoegde handleiding geeft houvast in situaties waarin u te maken krijgt met dubbele belastingheffing binnen de EU.
Wanneer Nederlandse belastingplichtigen in het buitenland werken of ondernemen, dan kan dit inkomen zowel in Nederland als in een ander land in de heffing worden betrokken. Deze dubbele belastingheffing heeft negatieve economische gevolgen en belemmert het vrije verkeer binnen de EU. Om deze dubbele belastingheffing aan te pakken zijn op EU-niveau specifieke procedures in het leven geroepen. Deze zijn opgenomen in het Arbitrageverdrag (1990), de Richtlijn (2017) en de Wet fiscale arbitrage (2019). Deze procedures zijn vrij gedetailleerd van aard, maar worden in Onderling overleg en arbitrage binnen de EU uitgebreid en op heldere wijze toegelicht. De brochure bevat een diepgaande analyse van de werking van de procedures en het Nederlandse uitvoeringsbeleid. Het is daarmee een uniek document die personen in staat stelt de procedures te begrijpen en zo te handelen dat dubbele belastingheffing binnen de EU ongedaan gemaakt kan worden. Deze 1e druk van Onderling overleg en arbitrage binnen de EU is tot op heden de eerste en enige Nederlandstalige uitgave die in detail de werking van de Richtlijn en de Wet fiscale arbitrage beschrijft. Belangrijke zaken die aan bod komen zijn onder meer: Het beleid en de uitvoering van het Arbitrageverdrag in Nederland. Uitleg over hoe Nederland de Richtlijn heeft omgezet in nationale wetgeving en welke beleidskeuzes ter zake hiervan gemaakt zijn.
De meest recente wetgeving en beleidspublicaties van Nederland en de EU. Gedetailleerde werking van de Wet fiscale arbitrage. Handleiding over hoe te handelen bij dubbele belastingheffing binnen de EU. Om dubbele belastingheffing op een juiste manier ongedaan te maken is kennis over de specifieke werking van de Richtlijn en de Wet fiscale arbitrage essentieel. Dit maakt de titel van grote waarde voor alle fiscalisten in Nederland. Zowel voor bedrijfsfiscalisten van internationaal georiënteerde ondernemingen als voor adviseurs op advocaten-, accountants- en advieskantoren met cliënten die grensoverschrijdend actief zijn binnen de EU.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Harm Mark Pit
Inhoudsopgave
Lijst van afkortingen / XVII
DEEL I – HET ARBITRAGEVERDRAG
HOOFDSTUK 1
Achtergrond, aanleiding en aanname / 3
1.1 Ontstaansgeschiedenis / 3
1.2 Nadere ontwikkelingen / 6
1.3 Plaats in het Europeesrechtelijk kader / 7
1.4 Relatie met andere geschillenbeslechtingsmechanismen / 10
1.4.1 Rangorderegeling / 10
1.4.2 Toepassing van de procedures van het Arbitrageverdrag nadat een onderling overlegprocedure onder een bilateraal belastingverdrag tussen de lidstaten is afgerond / 13
1.5 Algemene werkingssfeer / 16
1.6 Statistieken inzake het Arbitrageverdrag / 18
HOOFDSTUK 2
Toepassingsbereik van het Arbitrageverdrag / 21
2.1 Formeel toepassingsbereik van het verdrag / 21
2.1.1 Territoriaal toepassingsbereik / 21
2.1.2 Kwalificerende belastingplichtigen / 22
2.1.2.1 Hoofdregel: onderneming van een verdragsluitende staat / 22
2.1.2.2 Specifieke bepaling voor vaste inrichtingen / 24
2.1.3 Kwalificerende belastingen / 26
2.1.4 Definitie van niet-gedefinieerde termen / 26
2.2 Materieel toepassingsbereik van het verdrag / 28
2.2.1 Definitie van het toepassingsbereik / 28
2.2.2 Voorwaarden voor een zaak om onder de werking van het verdrag te vallen / 29
2.2.3 De toepassing van het arm’s length-beginsel / 31
2.2.4 Winsttoerekening aan vaste inrichtingen / 36
HOOFDSTUK 3
Procedurele werking / 41
3.1 Verzoek tot het opstarten van de procedures van het Arbitrageverdrag / 41
3.1.1 Aanleiding voor het verzoek / 41
3.1.2 Termijn voor indiening van het verzoek / 42
3.1.3 Inhoud van het verzoek / 45
3.1.4 Ontvanger van het verzoek / 47
3.2 Beoordeling van het verzoek door de bevoegde autoriteiten: de unilaterale fase / 49
3.2.1 Overzicht van de unilaterale fase / 49
3.2.2 Ontvangst van het verzoek / 50
3.2.3 Ontvankelijkheid van het verzoek / 52
3.2.4 Mogelijkheid van een unilaterale oplossing / 55
3.2.5 Procedurele aspecten van de unilaterale fase / 57
3.2.5.1 Situatie 1) – het verzoek wordt als niet-ontvankelijk beschouwd / 57
3.2.5.2 Situatie 2) – het verzoek wordt als ontvankelijk beschouwd en een unilaterale oplossing is mogelijk / 59
3.2.5.3 Situatie 3) – het verzoek wordt als ontvankelijk beschouwd en een unilaterale oplossing is niet mogelijk / 62
3.2.6 Het weigeren van toegang tot de procedures van het Arbitrageverdrag in situaties van ernstige strafbaarheid / 64
3.2.6.1 Achtergrond van art. 8 / 65
3.2.6.2 Werkingssfeer van art. 8 / 66
3.2.6.2.1 Vereiste 1 – Ernstige strafbaarheid van een van de betrokken ondernemingen / 66
3.2.6.2.2 Vereiste 2 – Handelingen die aanleiding geven (of hebben gegeven) tot de winstcorrectie / 68
3.2.6.2.3 Vereiste 3 – De ernstige strafbaarheid is definitief uitgesproken in een gerechtelijke of administratieve procedure / 68
3.2.6.3 Toepassing van art. 8 in de praktijk / 69
3.3 De onderling overlegprocedure / 72
3.3.1 Overzicht van de procedure / 72
3.3.2 Tijdslimiet voor de onderling overlegprocedure / 72
3.3.2.1 Een termijn van twee jaar / 72
3.3.2.2 Afwijking van de tweejaarstermijn / 76
3.3.2.3 Invulling van de tweejaarstermijn ten aanzien van de te doorlopen stappen in de procedure / 77
3.3.3 Regels gedurende de onderling overlegprocedure / 79
3.3.3.1 Kosten van de onderling overlegprocedure / 80
3.3.3.2 Gezamenlijke werktaal tijdens de onderling overlegprocedure / 80
3.3.3.3 Vertrouwelijkheid van gegevens gedurende de onderling overlegprocedure / 81
3.3.3.4 Regels voor het uitwisselen en de inhoud van position papers / 82
3.3.4 Taak en rol van de bevoegde autoriteiten gedurende de procedure / 86
3.3.5 Rol van de belastingplichtige tijdens de procedure / 88
3.3.6 Uitkomsten van de onderling overlegprocedure / 90
3.3.7 Implementatie van de onderlinge overeenkomst / 93
3.4 De arbitrageprocedure / 95
3.4.1 Overzicht van de procedure / 95
3.4.2 Samenstelling van de raadgevende commissie / 96
3.4.3 Oprichting van de raadgevende commissie / 99
3.4.4 Selectie en benoeming van leden van de raadgevende commissie / 102
3.4.4.1 Vertegenwoordigers van de lidstaten / 102
3.4.4.2 Onafhankelijke leden / 102
3.4.4.2.1 Criteria voor onafhankelijke leden / 102
3.4.4.2.2 Benoemingsproces / 105
3.4.4.2.3 Benoeming uit de lijst van onafhankelijke personen / 106
3.4.4.2.4 Bezwaar tegen geselecteerde onafhankelijke personen / 107
3.4.4.3 Voorzitter van de raadgevende commissie / 108
3.4.4.4 Plaatsvervangers / 109
3.4.5 Functioneren van de raadgevende commissie / 109
3.4.5.1 Secretariële ondersteuning / 110
3.4.5.2 Plaats van ontmoeting van de raadgevende commissie / 111
3.4.5.3 Organisatie van bijeenkomsten / 112
3.4.5.4 Werktaal van de raadgevende commissie / 112
3.4.5.5 Verstrekken van informatie aan de raadgevende commissie / 114
3.4.5.5.1 Verstrekken van informatie door de bevoegde autoriteiten bij oprichting van de commissie / 114
3.4.5.5.2 Verstrekken van informatie op eigen initiatief van belastingplichtige / 116
3.4.5.5.3 Verstrekken van informatie door de belastingplichtige of bevoegde autoriteiten na een daartoe strekkend verzoek van de raadgevende commissie / 116
3.4.5.6 Verschijnen voor de raadgevende commissie / 118
3.4.5.6.1 Verschijnen door belastingplichtigen / 118
3.4.5.6.2 Verschijnen door de bevoegde autoriteiten / 119
3.4.5.6.3 Verschijning door derde partijen / 120
3.4.5.7 Geheimhoudingsplicht voor leden van de raadgevende commissie / 120
3.4.5.8 Kosten van de arbitrageprocedure / 122
3.4.5.8.1 Definitie van het begrip ‘kosten’ / 122
3.4.5.8.2 Vergoeding voor onafhankelijke leden van de commissie / 123
3.4.5.8.3 Verdeling van kosten / 125
3.4.6 Uitkomst van de arbitrageprocedure – advies van de raadgevende commissie / 126
3.4.6.1 Termijn voor het uitbrengen van advies / 126
3.4.6.2 Inhoud van het advies / 128
3.4.6.3 Aannemen van het advies door de raadgevende commissie / 130
3.4.6.4 Notificatie van het advies / 131
3.5 Eindbesluit en implementatie / 132
3.5.1 Overzicht van de procedure / 132
3.5.2 Termijn voor het nemen van het eindbesluit / 132
3.5.3 Inhoud van het eindbesluit / 133
3.5.4 Notificatie van het eindbesluit aan belastingplichtigen / 134
3.5.5 Implementatie van het eindbesluit / 134
3.5.6 Publicatie van het eindbesluit / 137
HOOFDSTUK 4
Overige aspecten ten aanzien van het Arbitrageverdrag / 141
4.1 Samenloop met nationaalrechtelijke middelen / 141
4.1.1 Samenloop ten tijde van het verzoeken tot het opstarten van de procedures onder het Arbitrageverdrag / 141
4.1.2 Samenloop gedurende het verdere verloop van de procedures onder
het Arbitrageverdrag / 142
4.2 Precedentwerking, effect op toekomstige jaren en hernieuwde toepassing van verdragsprocedures / 147
4.3 Toepassing van het verdrag op multilaterale geschillen / 150
4.3.1 De reikwijdte van het Arbitrageverdrag inzake multilaterale geschillen / 150
4.3.2 Procedurele toepassing voor intra-EU-situaties / 153
4.3.2.1 Vaststelling van een intra-EU multilateraal geschil / 153
4.3.2.2 Regels gedurende de onderling overlegprocedure / 155
4.3.2.2.1 Toepassing van de tweejaarstermijn voor de onderling overlegprocedure / 155
4.3.2.2.2 Mogelijke werkwijze voor het voeren van de onderling overlegprocedure / 156
4.3.2.3 Toepassing van de arbitrageprocedure / 158
4.3.2.4 Het nemen van een eindbesluit bij multilaterale geschillen / 160
4.3.3 Procedurele toepassing voor non-intra-EU-situaties / 160
4.3.4 Nederlands beleid inzake het oplossen van multilaterale geschillen / 163
4.4 Uitstel van betaling gedurende de toepassing van de procedures onder het Arbitrageverdrag / 164
4.5 Interestlasten en -teruggaven in relatie tot het Arbitrageverdrag / 166
HOOFDSTUK 5
Nederlands beleid inzake het Arbitrageverdrag / 171
5.1 Implementatie van het Arbitrageverdrag / 171
5.1.1 Geheimhoudingsverplichting / 171
5.1.2 Verstrekken van informatie aan de raadgevende commissie / 172
5.1.3 Aanwijzing van onafhankelijke personen / 173
5.1.4 Aanpassen van de belastingaanslag na toepassing van de verdragsprocedures / 174
5.2 Uitvoeringsbeleid ten aanzien van Arbitrageverdrag / 174
DEEL II – WET FISCALE ARBITRAGE
HOOFDSTUK 1
Achtergrond, aannameproces en implementatie / 183
1.1 Aanleiding voor het indienen van een richtlijnvoorstel / 183
1.2 Voorstel voor een richtlijn en adoptieproces / 187
1.3 Plaats in het Europeesrechtelijk kader en implementatie door lidstaten / 189
1.3.1 Juridische grondslag voor het richtlijnvoorstel / 189
1.3.1.1 Subsidiariteitsbeginsel / 189
1.3.1.2 Evenredigheidsbeginsel / 192
1.3.2 Juridische status van de Richtlijn / 193
1.3.3 Implementatie van de Richtlijn door Nederland / 195
1.4 Relatie met andere geschillenbeslechtingsmechanismen / 197
1.5 Doelstelling, algemene werkingssfeer en toepassing op zaken / 200
1.5.1 Doelstelling van de Richtlijn / 200
1.5.2 Algemene werkingssfeer van de Richtlijn / 202
1.5.3 Datum van toepassing van de procedures van de Richtlijn / 205
1.6 Statistieken inzake de Richtlijn / 207
HOOFDSTUK 2
Toepassingsbereik van de Richtlijn/Wet fiscale arbitrage / 211
2.1 Formeel toepassingsbereik / 211
2.1.1 Territoriaal toepassingsbereik / 211
2.1.2 Kwalificerende belastingplichtigen / 212
2.1.3 Kwalificerende belastingen / 218
2.1.4 Definitie van niet-gedefinieerde termen / 219
2.2 Materieel toepassingsbereik / 221
2.2.1 Initieel richtlijnvoorstel / 221
2.2.2 Aangenomen Richtlijn / 225
HOOFDSTUK 3
Procedurele werking / 231
3.1 Indienen van een klacht onder de Wet fiscale arbitrage / 231
3.1.1 Aanleiding voor de klacht / 231
3.1.2 Termijn voor indiening van een klacht / 232
3.1.3 Inhoud van de klacht / 235
3.1.3.1 Informatievereisten voor de klacht / 235
3.1.3.2 Taal waarin de klacht dient te worden gesteld / 239
3.1.4 Ontvanger van de klacht / 240
3.1.5 Intrekking van de klacht / 243
3.2 Beoordeling van de klacht door de bevoegde autoriteiten / 244
3.2.1 Overzicht van de fase waarin de klacht wordt beoordeeld / 244
3.2.2 Ontvangst van het verzoek / 245
3.2.3 Ontvankelijkheid van de klacht / 249
3.2.3.1 Termijn voor het nemen van een beslissing over de ontvankelijkheid van de klacht / 249
3.2.3.2 Beslissing over de ontvankelijkheid van de klacht / 251
3.2.3.2.1 Gronden voor afwijzing van de klacht / 251
3.2.3.2.2 Beoordelingsproces en uitkomsten / 257
3.2.3.2.2.1 Situatie 1 – Beide betrokken bevoegde autoriteiten aanvaarden de klacht / 259
3.2.3.2.2.2 Situatie 2 – Beide betrokken bevoegde autoriteiten wijzen de klacht af / 259
3.2.3.2.2.3 Situatie 3 – Een van de betrokken bevoegde autoriteiten aanvaardt de klacht, terwijl de andere deze afwijst / 263
3.2.3.2.3 Een efficiënte en verbeterde procedure ten opzichte van het Arbitrageverdrag/OESO-modelverdrag? / 273
3.2.4 Mogelijkheid van een unilaterale oplossing / 274
3.2.4.1 Inhoud van de unilaterale oplossing / 274
3.2.4.2 Notificatie van de unilaterale oplossing aan belanghebbenden / 275
3.2.4.3 Implementatie van de unilaterale oplossing / 277
3.2.5 Het weigeren van toegang tot de procedures van de Richtlijn/Wet fiscale arbitrage in bijzondere situaties / 279
3.2.5.1 Weigeren van toegang in fraudesituaties (art. 16, lid 6) / 280
3.2.5.1.1 Achtergrond van art. 16, lid 6 / 280
3.2.5.1.2 Werkingssfeer van art. 16, lid 6 / 281
3.2.5.1.3 Consequenties van het inroepen van art. 16, lid 6 / 283
3.2.5.1.4 Implementatie in de Wet fiscale arbitrage / 284
3.2.5.2 Weigeren van toegang in afwezigheid van dubbele belastingheffing (art. 16, lid 7) / 288
3.2.5.2.1 Inhoud van art. 16, lid 7 / 288
3.2.5.2.2 Consequenties van het inroepen van art. 16, lid 7 / 290
3.2.5.2.3 Implementatie in de Wet fiscale arbitrage / 291
3.3 De onderling overlegprocedure / 292
3.3.1 Overzicht van de procedure / 292
3.3.2 Tijdslimiet voor de onderling overlegprocedure / 293
3.3.2.1 Een termijn van twee jaar / 293
3.3.2.2 Afwijking van de tweejaarstermijn / 295
3.3.3 Regels gedurende de onderling overlegprocedure / 297
3.3.3.1 Algemene beschouwing / 297
3.3.3.2 Vertrouwelijkheid van gegevens gedurende de onderling overlegprocedure / 299
3.3.3.2.1 Geheimhoudingsplicht voor bevoegde autoriteiten / 299
3.3.3.2.2 Geheimhoudingsplicht voor belanghebbenden / 300
3.3.3.3 Regels voor het opvragen van additionele informatie gedurende de onderling overlegprocedure / 301
3.3.4 Taak en rol van de bevoegde autoriteiten gedurende de procedure / 302
3.3.5 Rol van de belastingplichtige tijdens de procedure / 303
3.3.6 Uitkomsten van de onderling overlegprocedure / 304
3.3.7 Implementatie van de onderlinge overeenkomst / 306
3.3.7.1 Recht van acceptatie voor belanghebbenden / 306
3.3.7.2 Inhoud van de vaststellingsovereenkomst / 309
3.3.7.3 Proces voor implementeren van de onderlinge overeenkomst / 311
3.4 De arbitrageprocedure / 313
3.4.1 Overzicht van de procedure / 313
3.4.2 Samenstelling van de raadgevende commissie / 314
3.4.3 Oprichting van de raadgevende commissie / 317
3.4.3.1 Verzoek tot oprichting van de raadgevende commissie / 317
3.4.3.2 Procedure bij nationale rechters indien de raadgevende commissie niet tijdig wordt opgericht / 319
3.4.3.2.1 Mogelijkheid voor belanghebbenden om zich te wenden tot de nationale rechter / 319
3.4.3.2.2 Gronden voor het indienen van een verzoek bij de nationale benoemingsinstantie / 321
3.4.3.2.3 Verzoek van belanghebbende(n) / 322
3.4.3.2.4 Uitkomsten van de procedure bij de nationale benoeminginstantie(s) / 324
3.4.4 Selectie en benoeming van leden van de raadgevende commissie / 326
3.4.4.1 Vertegenwoordigers van de lidstaten / 326
3.4.4.2 Onafhankelijke leden / 326
3.4.4.2.1 Criteria voor onafhankelijke leden / 326
3.4.4.2.2 Benoemingsproces / 332
3.4.4.2.3 Benoeming uit de lijst van onafhankelijke personen / 333
3.4.4.2.4 Bezwaar tegen geselecteerde onafhankelijke personen / 340
3.4.4.3 Voorzitter van de raadgevende commissie / 343
3.4.4.4 Plaatsvervangers / 345
3.4.5 Functioneren van de raadgevende commissie / 345
3.4.5.1 Werkingsregels voor de raadgevende commissie / 346
3.4.5.1.1 Vaststelling en inhoud van de werkingsregels / 346
3.4.5.1.2 Notificatie van de werkingsregels aan belanghebbenden / 350
3.4.5.1.3 Sanctie op het niet tijdig vaststellen of niet tijdig notificeren van de werkingsregels / 351
3.4.5.1.4 Evaluatie / 353
3.4.5.2 Verstrekken van informatie aan de raadgevende commissie / 354
3.4.5.2.1 Verstrekken van informatie door de bevoegde autoriteiten bij oprichting van de commissie / 354
3.4.5.2.2 Verstrekken van informatie op eigen initiatief van belanghebbende / 355
3.4.5.2.3 Verstrekken van informatie door de belastingplichtige of bevoegde autoriteiten na een daartoe strekkend verzoek van de raadgevende commissie / 356
3.4.5.3 Verschijnen voor de raadgevende commissie / 358
3.4.5.3.1 Verschijnen door belanghebbenden / 358
3.4.5.3.2 Verschijnen door de bevoegde autoriteiten / 359
3.4.5.3.3 Verschijning door derde partijen / 360
3.4.5.4 Geheimhoudingsplicht / 360
3.4.5.4.1 Geheimhoudingsplicht voor leden van de raadgevende commissie / 360
3.4.5.4.2 Geheimhoudingsplicht voor belanghebbenden / 362
3.4.5.4.3 Sancties op het schenden van de geheimhoudingsplicht / 362
3.4.5.5 Kosten van de arbitrageprocedure / 364
3.4.5.5.1 Definitie van het begrip ‘kosten’ / 364
3.4.5.5.2 Vergoeding voor onafhankelijke leden van de commissie / 365
3.4.5.5.3 Verdeling van kosten en mogelijkheid tot kostenverhaal / 366
3.4.6 Uitkomst van de arbitrageprocedure – advies van de raadgevende commissie / 369
3.4.6.1 Termijn voor het uitbrengen van advies / 369
3.4.6.2 Inhoud van het advies / 372
3.4.6.3 Aannemen van het advies door de raadgevende commissie / 373
3.4.6.4 Notificatie van het advies / 374
3.4.7 Commissie voor alternatieve geschillenbeslechting / 375
3.4.7.1 Samenstelling van de commissie voor alternatieve geschillenbeslechting / 376
3.4.7.2 Werkingsregels voor de commissie voor alternatieve geschillenbeslechting / 377
3.4.7.3 Besluit tot instelling van een commissie voor alternatieve geschillenbeslechting op permanente basis / 379
3.4.7.4 Vorm van geschillenbeslechting / 383
3.5 Eindbesluit en implementatie / 385
3.5.1 Overzicht van de procedure / 385
3.5.2 Termijn voor het nemen van het eindbesluit / 386
3.5.3 Inhoud van het eindbesluit / 387
3.5.4 Notificatie van het eindbesluit aan belanghebbenden / 388
3.5.5 Implementatie van het eindbesluit / 390
3.5.5.1 Recht van acceptatie voor belanghebbenden / 390
3.5.5.2 Inhoud van de vaststellingsovereenkomst / 393
3.5.5.3 Proces voor implementeren van het eindbesluit / 395
3.5.5.4 Mogelijkheden om een vaststellingsovereenkomst te ontbinden / 397
3.5.6 Publicatie van het eindbesluit / 401
3.5.6.1 Vorm van publicatie / 401
3.5.6.2 Inhoud van de publicatie / 403
3.5.6.3 Proces voor en plaats van publicatie / 404
HOOFDSTUK 4
Overige aspecten ten aanzien van de Wet fiscale arbitrage / 409
4.1 Samenloop met nationaalrechtelijke middelen / 409
4.1.1 Samenloop ten tijde van het indienen van een klacht / 409
4.1.2 Samenloop gedurende het verdere verloop van de procedures onder de Wet fiscale arbitrage / 410
4.1.2.1 Samenloop wanneer nationaalrechtelijke procedures aanhangig zijn / 410
4.1.2.2 Samenloop wanneer nationaalrechtelijke procedures zijn afgerond / 412
4.2 Precedentwerking, effect op toekomstige jaren en hernieuwde toepassing van de Wet fiscale arbitrage
4.3 Toepassing van het verdrag op multilaterale geschillen / 418
4.4 Uitstel van betaling gedurende de toepassing van de procedures onder de Wet fiscale arbitrage / 420
4.5 Interestlasten en -teruggaven in relatie tot de Wet fiscale arbitrage / 422
4.6 Beëindiging van de procedures onder de Wet fiscale arbitrage in bijzondere gevallen / 424
HOOFDSTUK 5
Implementatie, monitoring en evaluatie van de Richtlijn / 427
5.1 Monitoring van implementatie door lidstaten; registratietaken voor de Commissie / 427
5.2 Uitvoeringsbevoegdheden voor de Commissie voor een uniforme toepassing van de richtlijn / 428
5.3 Het uitvoeren van een evaluatie van het functioneren van de Richtlijn / 430
DEEL III – SAMENVATTING EN CONCLUSIES
Evaluatie van het Arbitrageverdrag en de Richtlijn / 435
Implementatie van het Arbitrageverdrag en de Richtlijn door Nederland / 442
Verwacht gebruik van de procedures van de Richtlijn / 445
Bibliografie / 447
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan