Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Forecasting

Intuitie, kennis en kunde

Gebonden Nederlands 2001 1e druk 9789014081779
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

De enige constante voor marketeers is, dat de markten van morgen anders zullen zijn dan die van vandaag. Het nadeel van de toekomst is dat zij niet meer is wat zij ooit geweest is. Met andere woorden, wat vandaag essentieel is voor succes in de markt, is morgen vaak een hindernis. Aan de andere kant is het leuke aspect van de toekomst, dat deze nog te maken of beïnvloeden is door de acties van combinatie van intuïtie, kennis en kunde.
Deze MarketingWijzer gaat over de methoden en technieken van forecasting die ondernemingen helpen meer inzicht te krijgen in de toekomst, alsmede de mogelijkheden van beïnvloeding van de toekomst door het marketingmanagement. Naast de traditionele kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden, worden onder andere de verschillende vormen van scenarioanalyse, gaming, reële opties en de nieuwe toepassingen van chaostheorie besproken. Sleutelwoorden zijn: toekomstvoorspelling, onderzoeksmethoden en -technieken, de interne en politieke aspecten van forecasting, management van onzekerheid, risico's en complexiteit.

Specificaties

ISBN13:9789014081779
Trefwoorden:toekomst
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:122
Druk:1

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Fred van Eenennaam

Drs. Fred van Eenennaam is als universitair docent Strategie en Omgeving verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam en is tevens gastdocent Strategic Marketing Management aan Nijenrode University. Hij bereidt thans zijn promotie voor op het trerein van de effectiviteit van Europese Strategieën van Fast Moving Goods-bedirjven. Van Eenennaam publiceert regelmatig over internationale strategie.

Andere boeken door Fred van Eenennaam

Inhoudsopgave

State-of-the-art
1. Forecasting: de toekomst is niet meer wat ze is geweest

Capita selecta
A. Forecasting: hoe en waarom
2. Flexibele forecasts: cruciaal voor betere klantenservice
3. Forecasten van het marktaandeel
4. De forecaster als spil van het strategisch planningsteam

B. Forecasting en onzekerheid
5. Strategie onder onzekerheid
6. Forecasten met scenario's
7. Voorwaardelijke Monte Carlo-simulaties
8. Business games

C. Forecasting-proces
9. Forecasting: top-down of bottom-up?
10. Forecasting: de waarheid managen
11. Business forecasts en het Internet

Cases

12. Koninklijke Shell: het integreren van scenario's in de strategische planning
13. Apple Computers: het verband tussen strategische visie en kerncompetenties
14. Duracell: de rol van forecasts

Methoden en technieken

15. Hoe kiest u de juiste forecasting software
16. Forecasting met Excel
17. Forecasten beheersten en verbeteren

Service

18. Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Forecasting