Forecasting
Intuitie, kennis en kunde
Gebonden Nederlands 2001 1e druk 9789014081779Samenvatting
De enige constante voor marketeers is, dat de markten van morgen anders zullen zijn dan die van vandaag. Het nadeel van de toekomst is dat zij niet meer is wat zij ooit geweest is. Met andere woorden, wat vandaag essentieel is voor succes in de markt, is morgen vaak een hindernis. Aan de andere kant is het leuke aspect van de toekomst, dat deze nog te maken of beïnvloeden is door de acties van combinatie van intuïtie, kennis en kunde.
Deze MarketingWijzer gaat over de methoden en technieken van forecasting die ondernemingen helpen meer inzicht te krijgen in de toekomst, alsmede de mogelijkheden van beïnvloeding van de toekomst door het marketingmanagement. Naast de traditionele kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden, worden onder andere de verschillende vormen van scenarioanalyse, gaming, reële opties en de nieuwe toepassingen van chaostheorie besproken. Sleutelwoorden zijn: toekomstvoorspelling, onderzoeksmethoden en -technieken, de interne en politieke aspecten van forecasting, management van onzekerheid, risico's en complexiteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Forecasting: de toekomst is niet meer wat ze is geweest
Capita selecta
A. Forecasting: hoe en waarom
2. Flexibele forecasts: cruciaal voor betere klantenservice
3. Forecasten van het marktaandeel
4. De forecaster als spil van het strategisch planningsteam
B. Forecasting en onzekerheid
5. Strategie onder onzekerheid
6. Forecasten met scenario's
7. Voorwaardelijke Monte Carlo-simulaties
8. Business games
C. Forecasting-proces
9. Forecasting: top-down of bottom-up?
10. Forecasting: de waarheid managen
11. Business forecasts en het Internet
Cases
12. Koninklijke Shell: het integreren van scenario's in de strategische planning
13. Apple Computers: het verband tussen strategische visie en kerncompetenties
14. Duracell: de rol van forecasts
Methoden en technieken
15. Hoe kiest u de juiste forecasting software
16. Forecasting met Excel
17. Forecasten beheersten en verbeteren
Service
18. Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan