Synergetisch produceren
Human resources mobilisation in de produktie: een inleiding in structuurbouw
Ingenaaid Nederlands 1998 9789023233657Samenvatting
Grondslag van welvaart is het menselijk arbeidspotentieel. Met de toename van de complexiteit van het de gehele wereld omspannende sociaal-economische netwerk wordt de benutting van ons creatief en kennisintensief arbeidsvermogen essentieel. Op zoek naar een nieuw perspectief voltrekken zich binnen de wereld van de productie diepgaande veranderingen. De kenmerken daarvan tekenen zich af: verzelfstandiging van productie-eenheden, plattere hiërarchie, minder specialisatie en differentiatie, horizontale in plaats vanverticale afstemming en teamproductie. Dat zijn structurele veranderingen die beogen synergie te creëren door binnen een vereenvoudigd proces ruimte te scheppen voor efficiënte en effectieve benutting van flexibiliteit en Human Resources. Dit boek is een inleiding in structuurbouw: een - op basis van praktijkervaring ontwikkelde - bedrijfskundige onderbouwing en methodiek voor het integraal herontwerpen van productiesystemen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Stappen
1. Samenwerking en betrokkenheid op het werk
2. Doorsnee Nederland BV: mobilisering of demobilisering van human resources?
3. Een koffer met gereedschap
4. De kern van de oplossing: stroomsgewijs produceren
5. De proef op de som nemen
6. Een goed begin is het halve werk
7. Parallelliseren en segmenteren: hoe maak ik een stroom?
8. Taakgroepen: werken met hoofd en handen
9. Leren vooruitzien: het ontwerpen van een besturingsstructuur
10. Structuurbouw bij proces- en productontwikkeling
Literatuurtips
Trefwoorden
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan