Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Duurzaam ondernemen waarmaken

Het bedrijfskundig perspectief

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 9789023250326
Verkooppositie 7828
Direct te downloaden

Samenvatting

Genomineerd voor Managementboek van het Jaar 2013!

Duurzaam ondernemen biedt grote kansen. En het wordt steeds meer een randvoorwaarde voor overleven. Grote uitdagingen als grondstoffenschaarste, minder biodiversiteit, armoede en vergrijzing hebben steeds meer invloed op het succes en de continuïteit van ondernemingen. Zij moeten duurzaamheid daarom daadwerkelijk inbedden in hun organisatie.

Dat is geen eenvoudige opgave. De zee van verandering waar ondernemingen op varen is grilllig en de wind verandert regelmatig van richting. De voortdurende uitwisseling van informatie via sociale media versnelt die veranderingen. Consumenten worden mondiger, maar zijn lang niet altijd duidelijk in hun voorkeuren. Investeerders herkennen de risico's en kansen van duurzaamheid en maatschappelijke organisaties volgen bedrijven kritisch, maar hebben ook moeite om dit op een constructieve manier te doen.

Hoe koers te houden in deze voortdurend veranderende ondernemingscontext? Hoe kan duurzaamheid beklijven? Hoe komt een onderneming voorbij kritische kantelpunten?

Duurzaam ondernemen waarmaken analyseert en illustreert hoe twintig vooraanstaande Nederlandse bedrijven omgaan met deze strategische uitdaging. Het schetst de verschillende fasen van duurzaam ondernemen die ze hebben doorlopen. Soms gestaag en planmatig, soms snel en schoksgewijs. Soms alleen, steeds meer in samenspraak met stakeholders. Daarmee biedt het vanuit bedrijfskundig perspectief inzicht in welke interventies blijken te werken om duurzaamheid meer waard te laten zijn voor de organisatie.

De auteurs identificeren kantelpunten en bieden inzichten en handvatten die elke onderneming helpen om duurzaam ondernemen waar te maken. Onmisbaar voor de manager die wil weten welke stappen de onderneming verder kunnen helpen om koers te zetten naar volledige duurzaamheid.

Specificaties

ISBN13:9789023250326
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:344
Druk:1
Verschijningsdatum:14-2-2013

Expertrecensies (1)

Johan Bel RM | 31 oktober 2012
Zodra 'Duurzaam ondernemen waarmaken' van Rob van Tilburg, Mara Francken, Rob van Tulder en Andrea de Rosa uitkwam heb ik het direct besteld. Ons marketingbureau adviseert bedrijven op het gebied van duurzame marketing, dus dit leek me een uitgelezen kans om mijn kennis op dit terrein te vergroten.Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
4 stemmen
3
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (5)

nieuws
Managementboek van het Jaar 2013: ‘Leren samenwerken tussen organisaties’
Hans van der Klis 19 april 2013 Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij gekozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’
nieuws
Vanavond uitslag Managementboek van het Jaar 2013
Nienke van Oeveren 18 april 2013 Vanavond wordt het Managementboek van het Jaar 2013 bekendgemaakt. Een onafhankelijke jury maakt de winnaar bekend. Houd @MgtboekMagazine en Facebook in de gaten. 
nieuws
Gratis proeven van online leren
Justin van Lopik 26 maart 2013 Managementboek, OnlineSeminar.nl en de nieuwe – digitale – business school Crowdale introduceren open online courses op het gebied van strategie, sales & marketing, finance en (persoonlijk) leiderschap. Om u kennis te laten maken kunt u nu gratis proeven van deze nieuwe vorm van leren.
nieuws
Shortlist 2013
Pierre Pieterse 5 maart 2013 Niet de gebruikelijke zes maar vijf boeken hebben de tweede horde richting Managementboek van het Jaar 2013 genomen. Vijf boeken, zo laat juryvoorzitter Philip Idenburg desgevraagd weten, die allemaal in potentie winnaar zijn, boeken die allemaal evenveel kans maken om op 18 april de prijs in ontvangst te mogen nemen. We stellen deze vijf boeken even kort aan u voor. Uiteraard in volstrekt willekeurige volgorde!
Alle interviews en artikelen (5)

Over Rob van Tilburg

Rob van Tilburg is senior adviseur duurzaam ondernemen. Hij richt zich vanuit een bedrijfskundige optiek vooral op organisatorische en communicatieve aspecten van duurzaam ondernemen. Hij verzorgt voor (veelal beursgenoteerde) ondernemingen strategische workshops om richting te geven aan duurzaam ondernemen. Gedreven door een sterke overtuiging dat vanuit maatschappelijke en bedrijfsmatige optiek duurzaamheid waarde creëert, begeleidt Rob bedrijven bij het formuleren en waarmaken van hun ambities op het gebied van duurzaamheid. Innovatie en vernieuwing zijn daarbij sleutelwoorden. Speciale aandachtsgebieden zijn klimaat, duurzaamheidverslaglegging en stakeholderdialogen.

Andere boeken door Rob van Tilburg

Over Rob van Tulder

Rob van Tulder is hoogleraar bedrijfskunde, met een onderzoeksfocus op business-society management aan de Rotterdam School of Management (RSM) Erasmus Universiteit. Ook is hij wetenschappelijk directeur van het Partnerships Resource Centre, een open samenwerkingsverband tussen wetenschappers en praktijkmensen van maatschappelijke organisaties, overheid en ondernemingen, gericht op het ontwikkelen van een effectieve, coöperatieve aanpak van grote maatschappelijke vraagstukken zoals de Sustainable Development Goals.

Andere boeken door Rob van Tulder

Inhoudsopgave

Voorwoord (door Pieter Winsemius)
Ten geleide
Samenvatting

1. Inleiding
1.1 Introductie
1.2 Benaderingswijze
1.3 Opbouw van dit boek

2. Duiding van duurzaam ondernemen
2.1 Definiëring van duurzaam ondernemen: waar praten we over?
2.2 Weg van de vrijblijvendheid: de urgentie
2.3 Betekenis voor ondernemingen
2.4 Issues
2.5 En dus

3. Argumentatie voor duurzaam ondernemen en de stand van de wetenschap
3.1 Introductie
3.2 Vier typen 'businesscases' voor duurzaamheid
3.3 Rol van verdienmodellen
3.4 De zoektocht naar kantelpunten
3.5 De waarde van duurzaamheid vanuit financieel management
3.6 De waarde van duurzaamheid vanuit marketing en verkoop
3.7 Waarde voor personeelsbeleid (hrm)
3.8 Waarde voor inkoopbeleid en ketenmanagement
3.9 Waarde voor operationsmanagement
3.10 Waarde voor reputatiemanagement en het imago
3.11 Waarde voor innovatie (r&d)
3.12 Waarde voor general management en strategisch management
3.13 Conclusie: de stand van zaken

4. Ontwikkelingsmodel duurzaam ondernemen
4.1 Inleiding
4.2 Ontwikkelingsmodel duurzaam ondernemen
4.3 De vier archetypen
4.4 Faseovergangen en kantelpunten
4.5 Belangrijkste transitie-uitdagingen
4.6 Het model samengevat

5. Duurzaam ondernemen in samenspraak: het toenemende belang van stakeholders
5.1 Inleiding: twee scholen
5.2 Categorieën stakeholders
5.3 Redenen om te ondernemen met geëngageerde stakeholders
5.4 Het bepalen en prioriteren van issues
5.5 Vormen en middelen van dialoog
5.6 Een steeds complexer speelveld
5.7 Conclusie: timing en afstemming

6. In beweging, vertrek uit de inactieve fase
6.1 De status quo
6.2 Naar een reactieve houding: de wake-upcall
6.3 Uit de inactieve fase: condities en interventies

7. Van reactief richting actief
7.1 Actie en reactie
7.2 Doorgroei in de reactieve fase
7.3 Verlaten van de reactieve fase
7.4 Samenvattende condities en interventies voor doorgroei naar de actieve fase

8. Ontwikkelen naar de proactieve fase
8.1 Bewegen door de actieve fase
8.2 Doorgroei naar de proactieve fase
8.3 Samenvattende condities en interventies voor doorgroei naar de proactieve fase

9. Terug naar de toekomst

Dankwoord

Bijlage 1 Gouden tips
Bijlage 2 In welke fase zit uw bedrijf
Bijlage 3 Gesprekspartners onderzochte bedrijven

Over de auteurs
Geraadpleegde literatuur
Register
Stichting Management Studies (SMS)
Eerder verschenen uitgaven SMS

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Duurzaam ondernemen waarmaken