Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Smart in de logopedie

Doelen stellen in de praktijk

Paperback Nederlands 2017 9789023254836
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Logopedisten werken methodisch. Ze hanteren een vaste structuur bij het onderzoeken en behandelen van cliënten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het formuleren van SMART doelen, om zo een stevige basis te scheppen voor een behandeltraject. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

SMART in de logopedie helpt niet alleen de logopedist, maar ook de logopediestudent bij het formuleren van doelen volgens het SMART principe. Dit kunnen behandeldoelen zijn of doelen voor de persoonlijke ontwikkeling van de ervaren logopedist. Of projectdoelen of persoonlijke leerdoelen voor studenten, gericht op het behalen van de logopedische competenties van de hbo-opleiding voor logopedie.

Het boek geeft antwoord op een vraag als: Hoe pas ik het SMART principe toe bij doelen voor een logopedische behandeling?

Specificaties

ISBN13:9789023254836
Trefwoorden:logopedie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:120
Druk:1
Verschijningsdatum:8-3-2017
Hoofdrubriek:Paramedisch
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Ineke de Groot

Ineke de Groot (1970) heeft in 1993 de opleiding tot logopedist aan Hogeschool Windesheim afgerond. Als logopedist heeft zij gewerkt binnen diverse settingen en sinds 1997 werkt zij als docent aan de opleiding Logopedie van Hogeschool Windesheim in Zwolle. In 2014 heeft Ineke de masteropleiding Dovenstudies (Hogeschool Utrecht) voltooid.

Andere boeken door Ineke de Groot

Over Maartje Oosterwijk

Maartje Oosterwijk (1985) heeft in 2007 de opleiding tot logopedist aan de Hanzehogeschool Groningen afgerond. In 2011 opende zij Logopediepraktijk Oosterwijk in Hoogeveen. In 2013 heeft zij de opleiding Logopediewetenschappen aan de Universiteit Utrecht voltooid.

Andere boeken door Maartje Oosterwijk

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding voor logopediestudenten
Inleiding voor logopedisten, stagebegeleiders en docenten

Hoofdstuk 1 Het werk van de logopedist
1.1 Aanmelding
1.2 Screening
1.3 Anamnese
1.4 Onderzoek
1.5 Analyse
1.6 Diagnosestelling, advies en prognose
1.7 Behandeling
1.8 Evaluatie en afronding
1.9 Overige werkzaamheden van de logopedist
1.10 Samenvatting van dit hoofdstuk

Hoofdstuk 2 Verschillen rondom doelen
2.1 Het doel van doelen stellen
2.2 Terminologie rondom het stellen van doelen
2.3 Soorten doelen in de logopedie
2.4 De meetbaarheid van doelen
2.5 Samenvatting van dit hoofdstuk

Hoofdstuk 3 Theorieën en modellen
3.1 Het Beroepsprofiel Logopedist
3.2 Evidence-based practice
3.3 International Classification of Functioning: ICF
3.4 Het SMART-principe
3.5 Meetinstrumenten
3.6 Didactische vaardigheden
3.7 Samenvatting van dit hoofdstuk

Hoofdstuk 4 Het SMART-principe toepassen op doelen
4.1 Het SMART-principe
4.2 Het SMART-principe en het stellen van doelen
4.3 Het SMART-principe toepassen op het stellen van doelen
4.4 Het SMART-principe en het formuleren van doelen
4.5 Gebruikmaken van het SMART-principe: hulpmiddel, geen doel op zich
4.6 Meetbaarheid van SMART-doelen
4.7 Het SMART-principe en persoonlijke doelen voor de logopediestudent
4.8 Het SMART-principe en doelen gericht op methodisch handelen
4.9 Het SMART-principe en doelen voor cliënten
4.10 Samenvatting van het hoofdstuk

Hoofdstuk 5 Casuïstiek met SMART-doelen
5.1 Voorbeeldcasuïstiek: persoonlijke doelen voor de logopediestudent
5.2 Voorbeeldcasuïstiek: doelen binnen het methodisch handelen
5.3 Voorbeeldcasuïstiek: doelen voor cliënten
5.4 Samenvatting van dit hoofdstuk

Dankwoord
Verklarende woordenlijst
Literatuurlijst

Bijlage I: VAS-schaal
Bijlage II: Voorbeeldschema’s als hulpmiddel voor het bereiken van doelen
Bijlage III:

Casus 5.3.1 uitgewerkt

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Smart in de logopedie