![De nieuwsfabriek De nieuwsfabriek](https://i.mgtbk.nl/boeken/9789023489016-75.jpg?_=093b99cf_1)
![](https://i.mgtbk.nl/boeken/9789023489016-460x480.jpg?_=093b99cf_1)
Rob Wijnberg (1982) is filosoof en oprichter van De Correspondent. Hij was Journalist van het Jaar 2013 en schreef zes boeken, waaronder Nietzsche en Kant lezen de krant en En mijn tafelheer is Plato, waarvan samen meer dan 125.000 exemplaren zijn verkocht.
Meer over Rob WijnbergDe nieuwsfabriek
Hoe media ons wereldbeeld vervormen
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789023489016Samenvatting
Journalistiek is verworden tot een ordinaire nieuwsfabriek, waar kijkcijfers, lezersaantallen, advertentie-inkomsten en winstgevendheid gelden als onbetwiste graadmeters voor succes. De bedoeling is om burgers permanent gebiologeerd te houden met spectaculaire, vermakelijke of anderszins aandachttrekkende berichten, niet om inzicht te kweken in de wereld om ons heen. Van genociden in Afghanistan tot de nieuwste haardracht van Gordon: alles wordt zonder enige maatstaf van publiek belang de ether ingeslingerd, als krachtvoer in een kippenhok vol doelloos zappende nieuwsconsumenten. Of iets belangrijk is doet er niet toe, als er maar over gepraat wordt.
In 'De nieuwsfabriek' fileert Rob Wijnberg de mechanismen achter deze aandachtseconomie. Op karakteristieke wijze legt hij de ware aard van de moderne nieuwsvoorziening bloot. Hoe ze in de ban is geraakt van doelgroepdenkers en marketeers. Hoe ze dwingt tot instant-opinies en visieloze politiek. En bovenal: hoe ze burgers ontmoedigt om na te denken. Wie 'De nieuwsfabriek' heeft gelezen, zal nooit meer achteloos het journaal bekijken of een krant openslaan.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan