Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Lean Leiderschap

Leidinggeven aan continu verbeteren

Paperback Nederlands 2017 9789024404292
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Lean Leiderschap is een essentiële schakel in het succesvol realiseren van de Lean organisatie. De kracht van Lean Leiderschap is paradoxaal: hard en zacht. Het gaat om het vinden van de juiste balans tussen de analytisch-rationele benadering (hard, technieken, processen) en de synthetisch-intuïtieve aanpak (zacht, omgaan met mensen) van leidinggeven.

Dit boek maakt onderscheid in Lean Leiderschap van het topmanagement, middelmanagement, operationeel management (teamleiders) en projectmanagement (Lean coaches/Sensei) en bijbehorend leiderschapsgedrag.

Specificaties

ISBN13:9789024404292
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:192
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:11-4-2017
Hoofdrubriek:Leiderschap
ISSN:

Expertrecensies (1)

Lean leiderschap - Geeft helder de essenties van lean weer
Martin van Staveren | 29 september 2017
Met een lege prullenbak symboliseert het omslag van Lean Leiderschap direct waar het bij lean om gaat: het vermijden van verspilling. Dat doe je door leiding te geven aan continu verbeteren, aldus de auteur: Marcel van Assen. Alweer een nieuwe vorm van leiderschap? Of gewoon goed leiderschap, in een modern gesneden jasje?
Lees verder

Lezersrecensies

4.8 van de 5
5 stemmen
4
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Marcel van Assen: ‘Lean leiderschap is cement tussen verschillende leiderschapsstijlen’
Ronald Buitenhuis 6 juli 2017 Lean is paradoxaal. Het is sturen op standaardisering, maar ook sturen op verbeteren en ruimte geven. Lean is soms ook beslissingsprocessen juist vertragen om uiteindelijk later succesvoller te zijn. Laveren tussen die paradoxen vergt Lean Leiderschap. ‘Lean leiderschap vergt volhardendheid’, zegt auteur Marcel van Assen. Op zoek naar het Ware Noorden.

Over Marcel van Assen

Marcel van Assen (1969) is een senior managing consultant bij Berenschot waar hij verantwoordelijk is voor de alle advisering rondom het thema Operational Excellence. Zijn advieservaring betreft verschillende vraagstukken op het gebied van operations- en innovatiemanagement, van Lean Six Sigma en Operational Excellence tot waarde-innovatie en strategie-implementatie gebaseerd op strategische conversatie, roadmapping en toekomstverkenningen voor individuele organisaties, clusters en ketens in zowel de industrie als voor dienstverlenende organisaties (financiële/zakelijke dienstverlening en zorginstellingen). Hij is bovendien lid van de Raad van Commissarissen van Gorenje, een Sloveens beursgenoteerde onderneming, en docent Operational Excellence for Services bij TiasNimbas Business School, de business school van de Technische Universiteit van Eindhoven en de Universiteit van Tilburg. Marcel van Assen is een veelgevraagd spreker op kick-off meetings, strategiedagen, congressen en seminars. Hij is afgestudeerd bij de vakgroep Productie en Operationeel Management van de faculteit Werktuigbouwkunde van de Universiteit Twente in 1996 en hij heeft een M.Sc. in 'Strategy & Organization' behaald aan de Open Universiteit. In 2005 heeft Marcel van Assen zijn promotieonderzoek afgesloten bij ERIM (Erasmus Research Institute of Management) met het proefschrift Empirical studies on discrete parts manufacturing management.

Andere boeken door Marcel van Assen

Inhoudsopgave

Voorwoord 9

1. Lean in perspectief 11
1.1 Lean, een containerbegrip 12
1.2 Lean als verbetersysteem 14
1.2.1 Operationele stabiliteit 15
1.2.2 Jidoka 16
1.2.3 Just-in-Time 16
1.3 Lean als verbeterproces 20
1.4 Lean als verbetercultuur 22
1.4.1 Continu verbeteren als dynamic capability 24
1.4.2 Kaizen: continu, incrementeel verbeteren 26
1.4.3 Kaikaku: strategisch vernieuwen 28
1.5 Implementeren van Lean 28
1.5.1 Implementatieraamwerken voor Lean 28
1.5.2 Bottom-up-implementatie 30
1.5.3 Top-down-implementatie 33
1.5.4 Valkuilen voor Lean-implementatie 34
1.6 Leiderschap voor Lean 42

2. Kenmerken van Lean leiderschap 45
2.1 Lean-principes 46
2.1.1 Lean-principes volgens Liker (The Toyota Way) 47
2.1.2 Lean-principes volgens het Shingo institute 49
2.2 Principes van Lean leiderschap 53
2.2.1 Paradoxaal management (gyakusetsu) 53
2.2.2 Beslissen op basis van consensus 66
2.2.3 Persoonlijke ontwikkeling & zelfrefl ectie (hansei) 70
2.2.4 Bescheidenheid, respect & veiligheid 71
2.2.5 Leiden en volgen 73
2.2.6 Luisteren, positieve verwondering & twijfel: 5× waarom 79
2.2.7 Volhardendheid (nebari tsuyosa) 81
2.2.8 Gestandaardiseerd leiderschap 84
2.3 Lean leiderschapsgedrag 87
2.3.1 Een gedeeld beeld creëren: het Ware Noorden als doel 87
2.3.2 Klantgerichtheid ontwikkelen 88
2.3.3 Betrokkenheid en verbondenheid realiseren 88
2.3.4 Naar de werkplek gaan (gemba & genchi genbutsu) 91
2.3.5 Wetenschappelijk denken omarmen 92
2.3.6 Aan de standard operating procedure vasthouden 94
2.3.7 Continu verbeteren door continu te experimenteren 95
2.3.8 Eenvoudig & visueel maken 96
2.3.9 Op harde feiten sturen 98
2.3.10 Medewerkers opleiden en ontwikkelen 102
2.3.11 Successen vieren 103
2.3.12 Het goede voorbeeld zijn 105
2.4 Do’s van Lean leiderschap – algemeen 107

3. Lean leiderschap en moderne leiderschapsstijlen 111
3.1 Transformationeel leiderschap 111
3.2 Dienend leiderschap 115
3.3 Situationeel leiderschap 119
3.4 Coachend leiderschap 121
3.5 Empowering leiderschap 123

4. Lean leiderschap op verschillende hiërarchische niveaus 129
4.1 Lean-topmanager (hoger management) 132
4.1.1 Taken en activiteiten van de Lean-topmanager 132
4.1.2 Leiderschapsstijl van de Lean-topmanager 145
4.2 Lean-middelmanager 150
4.2.1 Taken en activiteiten van de Lean-middelmanager 152
4.2.2 Leiderschapsstijl van de Lean-middelmanager 160
4.3 Lean-teamleider 163
4.3.1 Taken en activiteiten van de Lean-teamleider 164
4.3.2 Leiderschapsstijl van de Lean-teamleider 170
4.4 Lean-coaches 173
4.4.1 Taken en activiteiten van de Lean-coach 174
4.4.2 Leiderschapsstijl van de Lean-coach 179

Geraadpleegde literatuur 181
Index 189

Lijst van casussen
Casus 1: Gorenje/Panasonic/Toyota voor topmanagers 72
Casus 2: ‘Kom op nou!’ bij een dienstverlener 101
Casus 3: Learning to lead at Toyota 106
Casus 4: Rijkswaterstaat – symbolische implementatie? 133
Casus 5: ProRail – verschillende definities van Lean 135
Casus 6: Toyota – naleven van principes en onnodige strategische variatie 138

Lijst van kaders
Kader 1: Elimineren niet-waardetoevoegende activiteiten 18
Kader 2: Lean 1.0 versus Lean 2.0 en hoger? 22
Kader 3: Het Ware Noorden 32
Kader 4: De top-down-aanpak versus de bottom-up-aanpak 36
Kader 5: Lean als snelle methode 40
Kader 6: ci-infrastructuur als fi tnessfactor voor Lean en verbeterprestatie 43
Kader 7: Het belang van Lean-principes 46
Kader 8: Shigeo Shingo 49
Kader 9: Ambidextere organisatie 54
Kader 10: Pendel van de bedrijfsvoering 57
Kader 11: Lean als bezuinigingsprogramma 62
Kader 12: Lean als top-down-wasprogramma 63
Kader 13: Lean leiderschap & strategische conversatie 67
Kader 14: Lean leidt tot meer overhead? 74
Kader 15: Lean leiderschap en single-, double-, triple-loop-leren 80
Kader 16: Verwachting versus gerealiseerde prestatie 82
Kader 17: Fouten maken: goed of fout? 102
Kader 18: Goed voorbeeld doet goed volgen 104
Kader 19: Visionair leiderschap 114
Kader 20: Lean en de illusie van empowerment en betrokkenheid 125
Kader 21: Onderzoek naar de rol van het hogere management bij Lean 136
Kader 22: Hoshin kanri – Top-down- en bottom-up 141
Kader 23: Instrumenteel leiderschap 145
Kader 24: Lean leiderschapsstijl van het hogere management 147
Kader 25: Do’s and don’ts van de Lean-topmanager 148
Kader 26: Bypassing the dinosaurs? 150
Kader 27: Waardestroommanager en besturing in de matrix: pmm 153
Kader 28: Voorkom negatieve bijwerkingen van een kpi-systeem 157
Kader 29: Do’s van de Lean-middelmanager 162
Kader 30: Het verschil tussen een Lean-team en een Agile-team 168
Kader 31: Do’s van de Lean-teamleider 171
Kader 32: A3-methode 173
Kader 33: Toyota-kata: verbeter-kata 175
Kader 34: Do’s van de Lean-coach 179

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Lean Leiderschap