Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Twee weten meer dan één

Waarom het beter is groepsbeslissingen te nemen

Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789025427429
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

'Niemand is ooit failliet gegaan, omdat hij de intelligentie van het grote publiek heeft onderschat.' - H.L. Mencken

H.L. Mencken had ongelijk. Het klinkt simpel, maar het is revolutionair: een grote groep mensen is slimmer dan de slimste individuen uit die groep. Dat is schrikken: wie het best denkbare voetbalelftal wil opstellen, kan dat beter overlaten aan 40.000 mensen in een voetbalstadion dan aan de trainer. Een enquête onder de medewerkers van een grote multinational levert beter beleid op dan de briljante inval van de president-directeur.

In dit fascinerende boek laat James Surowiecki zien hoe dit werkt en vooral: wat u er aan heeft.

Wie iets wil betekenen in de wereld van cultuur, psychologie, economie, politiek, sport, heeft met 'Twee weten meer dan één' een even verrassend als amusant boek in handen, dat antwoord geeft op de meest uiteenlopende vragen: Waarom staat u altijd in de langste rij? Hoe kunt u geld winnen in een tv-quiz? Als u met iemand op een bepaalde dag afspreekt, zomaar ergens in New York, hoe zorgt u dan dat u elkaar tegenkomt?

Wie 'Twee weten meer dan één' heeft gelezen, kijkt niet meer op dezelfde manier naar de wereld.

Specificaties

ISBN13:9789025427429
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:287
Druk:1

Lezersrecensies

3.0 van de 5
1 stem
0
0
1
0
0

Over James Surowiecki

James Surowiecki is medewerker van The New Yorker. Ook schrijft hij voor New York Times, Wall Street Journal, Artforum, Wired en Slate.

Andere boeken door James Surowiecki

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel 1
1. De wijsheid van de menigte
2. Het belang van verschillen: de bijendans, de Varkensbaai en de waarde van diversiteit
3. Na-aperij: imitatie, informatiewatervallen en zelfstandigheid
4. Puzzelstukjes bijeenzoeken: de CIA, Linux en de kunst van decentralisatie
5. Dansje maken? Coördinatie in een complexe wereld
6. De samenleving bestaat: belastingen, fooien, televisie en vertrouwen

Deel 2
7. Het verkeer: ons onvermogen om te coördineren
8. Wetenschap: samenwerking, wedijver en reputaties
9. Commissies, jury's en teams: de ramp van de Columbia en hoe kleine groepen effectief kunnen zijn
10. De onderneming: kennismaken met de nieuwe baas - sprekend de oude?
11. Markten: schoonheidswedstrijden, bowlingbanen en aandelenkoersen
12. Democratie: dromen over het algemeen welzijn

Dankbetuiging
Noten

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Twee weten meer dan één