Relatiemanagement
20 vragen en antwoorden
Paperback Nederlands 1998 9789026729072Samenvatting
In de gangbare verkoopliteratuur wordt een sterke klemtoon gelegd op het winnen van nieuwe klanten. Geen wonder: de verkooporganisatie moet zich voert de rond inzetten om de natuurlijke 'klantensterfte' te compenseren. We mogen echter niet alle klantensterfte als 'natuurlijk' beschouwen. Wie zijn bestaande relaties verwaarloost, is zelf schuldig aan het geleidelijk verdwijnen uit het klantenbestand. Wie goed rekent, weet dat het wegvallen van een grote afnemer vaak een bijna astronomisch kostenpost ten gevolge heeft, om door een gelijkwaardige klant te vervangen. Niet alleen voor aangeschafte machines behoort een onderhoudsbudget te worden uitgetrokken, ook de relaties met de klant zijn zo'n onderhoudsbudget waard. Bart van Luijk richt het zoeklicht op dit onderhoud van goede relaties met bestaande afnemers en laat zien, dat dit - bijvoorbeeld bij evenementen - vrijwel automatisch ook de relaties met prospects ten goede komt. In dit boek worden richtlijnen ontwikkeld voor het verkopersgedrag tijdens zulke evenementen, waarin de gastheerlijke rol bijzonder belangrijk is.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Wat is de gang van suspect, via prospect en klant naar relatie?
3. Hoe winnen we een zakenrelatie?
4. Waarom moeten we goede relaties koesteren?
5. Zijn we goede gastheren?
6. Waarom verdienen relaties onze genegenheid?
7. Wat is de betekenis van relatiegeschenken?
8. Hoe nodigen we relaties uit voor een evenement?
9. Hoe reizen we met onze relaties naar een evenement?
10. Hoe geven we een gast maximale aandacht tijdens een evenement?
11. Wat doen we wel en niet bij bijeenkomsten?
12. Welke beperkingen leggen we ons als gastheer op?
13. Hoe snijden we de aandacht voor onze relaties op maat?
14. Hoe komen we tot een verantwoorde groei in de relatie?
15. Hoe geven we aandacht aan het thuisfront?
16. Hoe schakelen we onze eigen organisatie in?
17. Hoe bouwen we een relatienetwerk op?
18. Hoe leggen we nieuwe contacten tijdens bijeenkomsten?
19. Hoe vergroten we de betrokkenheid van de eigen organisatie?
20. Zijn er verschillen tussen zaken- en privé-relaties?
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan