Socioloog en filosoof Dick Pels is essayist voor onder andere NRC Handelsblad, de Volkskrant, De Groene Amsterdammer en Hollands Diep. Hij is (hoofd)docent maatschappijtheorie en sociale filosofie aan de universiteiten van Amsterdam en Groningen. Daarnaast is hij een van de oprichters van de progressieve denktank Waterland.
Meer over Dick PelsZwak voor Nederland
Ideeën voor een nieuwe politiek
Ingenaaid Nederlands 2005 1e druk 9789041409249Samenvatting
'Nederland heeft zijn onschuld verloren', 'Nederland is de kluts kwijt', 'we zijn op zoek naar onszelf'... Sinds de moord op Fortuyn en nog luider sinds de moord op Van Gogh, roept een koor van moralisten dat Nederland in een acute identiteitscrisis verkeert. Die onzekerheid wordt bezworen door te zoeken naar een nieuwe nationale mythe, 'een zeker idee van Nederland', die onze saamhorigheid moet bevestigen en ons weerbaarder moet maken tegen onze vijanden. Maar in plaats van naar een sterke en harde identiteit, moeten wij juist op zoek gaan naar een zwakke identiteit. Een onzeker idee van Nederland is het beste uitgangspunt, niet alleen voor de integratie van vreemde culturen in onze samenleving, maar ook voor die van onze eigen cultuur in het grotere verband van Europa en de wereld.
Dit boek gaat de dubbele uitdaging van de nieuwe vijand aan: die van het religieus terrorisme en van de liberaalconservatieve reactie op die vijand, die er in sommige opzichten te veel op is gaan lijken. Tegen het herlevende 'volksdenken' en het anti-islamitische vijanddenken in voert het een pleidooi voor een relativistische democratie, een vorm van sociaalindividualisme en een vorm van 'miniculturalisme' die de onvruchtbare tegenstelling tussen multiculturalisme en monoculturalisme overstijgt. Op basis daarvan formuleert het een nieuw idee van de Nederlandse vrijheid, dat de relativering van de eigen identiteit niet ziet als een zwakte maar juist als een bron van trots en kracht.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan