Strategische beleidsinformatie
Strategic Business Intelligence
Gebonden Nederlands 2001 9789043003650Samenvatting
Hoe zorgt een onderneming ervoor dat ze tijdig juist die informatie verkrijgt die noodzakelijk is voor haar strategische beslissingen? Op deze vraag biedt 'Strategische beleidsinformatie' het antwoord. Robert Ogilvie beschrijft Strategic Business Intelligence (SBI) als het systematische proces om interne en externe informatie om te zetten in strategieën.
In dit in helder Nederlands geschreven boek wordt een breed en internationaal georiënteerd overzicht van de huidige stand van de moderne 'Strategic Business Intelligence' geschetst. In deze publicatie worden uiteenlopende onderwerpen behandeld die gerelateerd zijn aan SBI, zoals marktonderzoek, omgevingsanalyse, concurrentieanalyse, het informatieproces en -systemen, mede in relatie tot de gebruikelijke bedrijfseconomische indicatoren.
Het boek is totstandgekomen vanuit een breed samengestelde studiegroep uit het Nederlandse Bedrijfsleven, met steun van de Vereniging voor Strategische Beleidsvorming. Ogilvie is opgetreden als penvoerder van de studiegroep en heeft van de analyses en de bereikte inzichten een helder en overzichtelijk geheel gemaakt. Het boek is gericht op een brede lezerskring van ondernemers, managers, informatie-specialisten, consultants en studenten. De inhoud is van belang voor iedereen die betrokken is bij de voortbrenging van producten en diensten en die vanuit zijn of haar situatie antwoorden zoekt op vragen die opgeroepen worden door de huidige complexiteit en dynamiek van de omgeving.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Proloog
2. Het belang van Strategic Business Intelligence
3. De organisatie van de SBI-activiteit
4. Strategic Business Intelligence en de informatietheorie
5. Strategic Business Intelligence en strategie
6. Verzamelen en analyseren
7. Strategic Business Intelligence en de omgevingsanalyse
8. Strategic Business Intelligence en de concurrentieanalyse
9. Strategic Business Intelligence en informatie- en communicatietechnologie (ICT)
10. Besluitvorming
Epiloog
Appendix A. Cases
Appendix B. Enkele bronnen van informatie
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan