Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Succesvol integreren

Strategieën en best practices voor fusie- en overname-management

Gebonden Nederlands 2002 1e druk 9789043004961
10
Voormalig top 10Totaal 10 dagen
Voormalig top 100Totaal 144 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Dit is een praktisch boek over het wel of niet slagen van fusies, acquisities en (interne) integraties. Managers van een klein aantal bedrijven die betrokken zijn geweest bij fusies acquisities of interne integraties zijn geïnterviewd om te achterhalen waar de knelpunten zitten van bedrijfsintegraties en hoe deze kunnen worden voorkomen. Terwijl andere boeken kiezen voor alleen een functionele benadering of voor juist alleen een human resource benadering van bedrijfsintegraties, ontwikkelt dit boek juist een model dat met beide factoren rekening houdt, waardoor er echt sprake is van integratie.
In het eerste deel wordt de rol van het strategisch beleid van een onderneming onderkend als kritische succesfactor. Het boek gaat dan ook in op de problemen die kunnen voorkomen voordat de deal wordt gesloten en het koppelt de ondernemingsstrategie met de kans van slagen van een fusie. Een groot deel van het boek is ingeruimd voor misschien wel het belangrijkste van een integratie en die nog te vaak over het hoofd wordt gezien, namelijk de menselijke factor. De auteurs introduceren het model Integrational Learning, dat het verband legt tussen de bedrijfsontwikkeling en de individuele ontwikkeling van de mensen die betrokken zijn bij een bedrijfsintegratie. De belangrijkste conclusie die uit dit boek naar voren komt is: om een succesvolle fusie, acquisitie of interne integratie te bewerkstelligen is een integrale benadering nodig waarin alle professionele aspecten aan bod komen.

Specificaties

ISBN13:9789043004961
Trefwoorden:fusie, overname
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:256
Druk:1
ISSN:

Lezersrecensies

3.8 van de 5
5 stemmen
2
1
1
1
0

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
Succesvol integreren - Strategieën en best practices voor fusie- en overname-management
Hans Bakker 29 april 2002

Over Hans Bakker

Prof dr. Hans J.C. Bakker is de managing partner van KPMG Business Integration. Dit is het Center of Excellence binnen KPMG voor het ontwerpen, realiseren en optimaliseren van fusies, overnames, joint-ventures, allianties en andere vormen van samenwerking, zowel in de profit- als de non-profitsector. Hij is tevens als deeltijdhoogleraar Business Integration verbonden aan Universiteit Nyenrode. In zijn ruim twintigjarige carrière als management-consultant heeft hij vele nationale en internationale organisaties ondersteund bij het ontwerpen en realiseren van hun strategie. Daarbij stonden resultaatgerichtheid en learning centraal. Hans heeft projecten in vele sectoren gerealiseerd, waaronder de elektronica-industrie, de petrochemie, de uitgeversbranche, de nutssector, de publieke sector en de zakelijke dienstverlening. Deze werkzaamheden heeft hij uitgevoerd in Nederland en in verschillende andere Europese landen waaronder België, Duitsland, Frankrijk, Engeland, alsmede in de Verneigde Staten en diverse Aziatisch elanden als Korea en Hong Kong. Hans Bakker is afgestudeerd en gepromoveerd in de sociale wetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Voor zijn werkzaamheden ibj KPMG vervulde hij een aantal management- en adviesfuncties bij diverse organisaties.

Andere boeken door Hans Bakker

Over Jeroen Helmink

Drs. Jeroen W.A. Helmink is senior consultant bij KPMG Business Integration. Hij is gespecialiseerd in complexe vraagstukken op het gebied van succesvol integreren en samenwerken. Daarbij bouwt hij voort op zijn advieservaring in project- en programmamanagement en verandermanagement. Hij heeft ervaring in verschillende integratieprojecten, allianties, outsourcingprojecten in de elektronica-industrie, telecom, nutssector, farmaceutische industrie en uitgeverij. Zijn opdrachtgevers opereren zowel nationaal als internationaal. Zo werkte hij onder meer in Engeland, Duitsland, Korea en Hong Kong. Jeroen Helmink is afgestudeerd als bedrijfseconoom aan de Universiteit Maastricht.

Andere boeken door Jeroen Helmink

Inhoudsopgave

Over de auteurs

Dankwoord

Inleiding

1. Cases in integratiemanagement
2. De integratieaanpak
3. Strategische besluitvorming

3.1. Huidige werkwijzen bij de strategische besluitvorming met betrekking tot integratie

Deel 2 - Best practices bij strategische besluitvorming

Deel 3 - Raamwerk voor strategische besluitvorming

4. Het managen van een integratieprogramma

Deel 1 - Huidige werkwijzen bij het managen van integratieprogramma's

Deel 2 - Best practices bij het managen van het integratieprogramma

Deel 3 - Raamwerk voor het managen van het integratieprogramma

5. Integrational learning: het managen van zachte aspecten van integratie

Deel 1 - Huidige werkwijzen bij het managen van de zachte aspecten

Deel 2 - Best practices bij het managen van de zachte aspecten

Deel 3 - Raamwerk voor het managen van de zachte aspecten

6. Succesgericht managen

Literatuur
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Succesvol integreren