Gerd Gigerenzer is directeur van het Center for Adaptive Behavior and Cognition aan het Max Planck Institute for Human Development, Berlijn, Duitsland.
Meer over Gerd GigerenzerDe kracht van je intuïtie
De intelligentie van het onbewuste
Paperback Nederlands 2023 2e druk 9789043926652Samenvatting
Hoogleraar psychologie Gerd Gigerenzer laat in 'De kracht van je intuïtie' zien hoe je betere besluiten kunt nemen als je vertrouwt op wat je intuïtie je ingeeft.
We denken vaak dat we beslissingen met ons verstand, weloverwogen, na veel wikken en wegen, moeten nemen. Maar niets is minder waar. Gigerenzer roept je op om in plaats van je ratio beter gebruik te maken van je cognitieve, emotionele en sociale vaardigheden, met behulp van krachtige intuïtieve instrumenten als vertrouwen, bedrog, identificatie, wensdromen en samenwerking. En om in plaats van informatie te verzamelen, deze informatie juist weg te laten en intuïtief te voelen wat je niet hoeft te weten.
Hij verlost je op die manier van al het wikken en wegen. Een ware eye-opener in deze tijd waarin veel mensen vooral in hun hoofd zitten en te weinig vertrouwen op hun gevoel.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel I: Onbewuste intelligentie 11
1 Intuïtie 13
2 Minder is (soms) meer 31
3 Hoe intuïtie werkt 51
4 Het geëvolueerde brein 65
5 Het aangepaste brein 85
6 Waarom goede intuïties niet logisch hoeven zijn 105
Deel II: Intuïties in actie 117
7 Ooit gehoord van... ? 119
8 Eén goede reden is voldoende 147
9 Minder is meer in de gezondheidszorg 171
10 Moreel gedrag 193
11 Sociale instincten 221
Dankbetuigingen 243
Noten 245
Bibliografie 264
Register 283
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan