Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Management van het onverwachte

Wat je kunt leren van high reliability organizations

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 1e druk 9789045312217
Verkooppositie 5773Hoogste positie: 111
Direct te downloaden

Samenvatting

Karl Weick en Kathleen Sutcliffe tonen de lezers hoe zij flexibel kunnen reageren op onverwachte uitdagingen en hoe zij de ontregelende effecten van verandering kunnen minimaliseren door het gebruiken van zingeving, stressreductie, migratiebeslissingen en labeling.
Met het introduceren van het krachtige nieuwe concept van 'Mindfulness', zetten de auteurs de vijf kwaliteiten van de bedachtzame organisatie uiteen, alsmede de benodigde organisatorische vaardigheden om die te bereiken. Elk concept wordt verduidelijkt in tot de verbeelding sprekende case studies van organisaties die de bedachtzame praktijk belichamen.

"Natuurlijk is er 'niets nieuws onder de zon' - toch komen Karl Weick en Kathleen Sutcliffe in 'Management van het onverwachte' daar zo dicht mogelijk bij als menselijk voorstelbaar is. Geen uitgave is actueler (helaas), en er is wellicht geen andere benadering die origineler en doordachter en bruikbaarder en rijker aan informatie is dan wat u vindt tussen de omslagen van dit boek."

"De grootste vijand van het creëren van een HRO is een managementstijl die een geloof in autoriteit koppelt aan de overtuiging dat vereenvoudiging de sleutel tot succes is. Die combinatie leidt tot organisaties waarin lastige informatie niet wordt gedeeld, gesprekken over complexe problemen alleen nog in de wandelgangen gevoerd kunnen worden en een constante verplichting om succes te rapporteren tot ongelukken leidt. Juist in deze tijd waarin van bestuurders eenvoudige waarheden worden verwacht en expertise en dubbelzinnigheid niet erg populair zijn, zou de boodschap van dit boek wel eens extra relevant kunnen zijn. De Nederlandse vertaling komt op een goed moment."
Dr. Huibert de Man, in het voorwoord

Specificaties

ISBN13:9789045312217
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:188
Druk:1
Verschijningsdatum:6-7-2011
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Management van het onverwachte
Jan Boerstra | 6 oktober 2011
Voor een betrouwbare levering van producten en diensten is het van belang dat organisaties continu investeren in de vakbekwaamheid van het personeel. In de ogen van Karl Weick en Kathleen Sutcliffe zien echter veel bedrijven een belangrijk aspect over het hoofd: de mindfulness van hun medewerkers. In Management van het onverwachte' illustreren zij dat, om ernstige bedrijfsrisico's te voorkomen, er continue en verfijnde aandacht moet zijn voor verstorende incidenten en omstandigheden.
Lees verder
recensie
Management van het onverwachte
Martin van Staveren | 19 september 2011
Het is tien jaar geleden dat de oorspronkelijke Engelstalige uitgave van 'Management van het onverwachte' verscheen. Raadselachtig, dat het een decennium heeft geduurd voordat het boek in het Nederlands is uitgebracht. Vooral omdat het over een tijdloos en paradoxaal onderwerp gaat. Want wat valt er te managen aan iets wat onverwacht, en dus per definitie onbekend is? Veel, zoals de auteurs Karl E. Weick en Kathleen M. Sutcliffe overtuigend uitleggen.
Lees verder
recensie
Management van het onverwachte
Peter de Roode | 15 september 2011
Hoewel dit boek reeds in 2001 in de VS verscheen, is de inhoud totaal niet verouderd. Sterker nog: 'Management van het onverwachte' is eigenlijk zeer actueel met de vele onverwachte gebeurtenisssen waarmee organisaties te maken hebben, zoals natuurrampen, crises en terrorisme. Karl Weick en Kathleen Sutcliffe illustreren op duidelijke wijze wat organisaties kunnen leren van organisaties die dagelijks zeer alert moeten zijn op het onverwachte. Want dat doen ze significant beter dan andere organisaties. Een fraai boek voor iedereen die steeds meer tegen de grenzen van hoge verwachtingen en wishful thinking-plannen aanloopt.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Interviews en artikelen (5)

column
Redactioneel - De nieuwe realiteit
Pierre Pieterse 2 februari 2016 Het was mijn bedoeling een vrolijk stukje te schrijven. Over die eeuwige stippen aan de horizon, over die aantrekkelijke goudpotten die aan de voet van elke tegenslag staan.
opinie
Het fenomeen emergentie
Ernst ten Heuvelhof 30 december 2014 Niemand wil files en toch zijn er files. Hoe kan dat? Zijn we het eindelijk allemaal eens met elkaar, we willen immers geen files, en zelfs dan gebeurt er niet wat we wensen. En dat komt vaker voor. Ernst ten Heuvelhof legt uit hoe emergentie, want daar is dit een voorbeeld van, werkt.
opinie
De beperkte draagkracht van managementsystemen
Haiko van der Voort 23 mei 2014 Managementsystemen suggereren vaak meer beheersing dan kan worden waargemaakt. Dit is niet slechts te verklaren met window dressing door bedrijven. Managementsystemen worden extra kwetsbaar naarmate wij er meer garanties aan willen ontlenen. Onder druk zullen ze leiden tot een onvruchtbare strijd tussen managers en professionals, met alles behalve beheersing tot gevolg.
nieuws
Openstaan voor fouten
Nienke van Oeveren 16 november 2011 Hoe handel je als je volgende fout fataal kan zijn? Wat je kunt leren van organisaties die zich in zo’n kritieke omgeving bewegen, vertellen Paul Schulman en Kathleen Sutcliffe tijdens de tweedaagse conferentie proHRO. ‘Denk niet dat het gemakkelijk is, na begrip komt eerst de fase van verwarring, en daarna volgt het echte begrip pas.’
interview
Karl Weick en Kathleen Sutcliffe: ‘Kleine foutjes blijven zelden klein’
Jeroen Ansink 29 september 2011 Toekomstplannen van bedrijven hebben vaak een averechts effect, zeggen de Amerikaanse hoogleraren Karl Weick en Kathleen Sutcliffe in Management van het onverwachte. Organisaties doen er beter aan om zich een cultuur van opmerkzaamheid aan te meten, waarbij de negatieve gevolgen van het onverwachte kunnen worden ingedamd. ‘Bijna niemand beseft hoeveel werk het kost om niets te laten gebeuren.’

Over Karl Weick

Karl E. Weick (1936) is werkzaam als professor Gedrag in Organisaties en Psychologie aan de Rensis Likert Distinguished University en professor in de Psychologie aan de universiteit van Michigan. Na het behalen van zijn doctoraat in 1962 aan de Ohio State University, volgt in 1969 een onopvallend boekje 'The social psychology of organizing' dat in de decennia erna uitgroeit tot een beroemd boek in de organisatiepsychologie.

Andere boeken door Karl Weick

Over Kathleen Sutcliffe

Kathleen M. Sutcliffe is professor Bedrijfskunde en Management en Organisatie aan de Universiteit van Michigan. Voor haar doctoraat leefde en werkte ze als programma-adviseur voor de staat Alaska en als senior manager bij een van de regionale corporaties voor gezondheidszorg aan Alaska-indianen.

Andere boeken door Kathleen Sutcliffe

Inhoudsopgave

Voorwoord
Voorwoord bij de Nederlandse editie

1. Het onverwachte managen
2. Verwachtingen en opmerkzaamheid
3. De drie principes van anticipatie
4. Principes van indamming
5. Uw capaciteiten tot veerkrachtig functioneren beoordelen
6. Organisatiecultuur: opmerkzaamheid institutionaliseren
7. Hoe opmerkzaam te managen

De auteurs
Literatuursuggesties
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Management van het onverwachte