Lees verder
Philip Tetlock is hoogleraar psychologie aan de universiteit van Pennsylvania. Hij doet onderzoek naar en publiceert over politiek en psychologie.
Meer over de auteursSupervoorspellers
Goed voorspellen is een manier van denken - en iedereen kan het leren
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789047006534Samenvatting
'Een handboek voor helder denken in een onzekere wereld. Dit moet je lezen!' - Daniel Kahneman
Veel van onze beslissingen worden gestuurd door verwachtingen over de toekomst. Of je nu beleidsmaker bent, op de beurs handelt, een product wilt lanceren of een carrièreswitch overweegt, je doet voorspellingen. Het probleem is: we zijn er niet erg goed in. Philip Tetlock ontdekte na langlopend onderzoek dat er mensen zijn die het wel degelijk bij het juiste eind hebben. Het zijn geen experts, maar gewone mensen die opvallend vaak juiste voorspellingen doen: supervoorspellers.
In dit baanbrekende boek laten Tetlock en Gardner zien hoe iedereen van hen kan leren om een betere voorspeller te worden. Daarnaast geven ze uniek inzicht in hoe we verhalen vormen over lot en toeval, hoe makkelijk we informatie verkeerd interpreteren of zelfs negeren, en hoe we betere beslissingen kunnen nemen in tijden van onzekerheid.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Philip Tetlock
Over Dan Gardner
Inhoudsopgave
2. Illusies van kennis
3. De score bijhouden
4. Supervoorspellers
5. Superslim?
6. Superquants?
7. Supernieuwsverslaafden?
8. Pepertual beta
9. Superteams
10. Het leidersdilemma
11. Zijn ze echt zo super?
12. En nu?
Epiloog
Een uitnodiging
Bijlage: Tien geboden voor aankomende supervoorspellers
Dankwoord
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan